מגבר משולב ROTEL RA-1520 במבחן

נמר לוי
10-02-2010 15:23

ביקורת על מגבר סטריאו משולב של רוטל, זהו ה- RA 1520 שמציג צליל בשרני ודינמי, כולל כניסות רבות, קדם מגבר עבור פטיפון ואפילו איקולייזר למקרי חירום.


רוטל קיימת מעל ל-40 שנה בבעלות משפחתית. יצרנית זו מייצרת אלפי מוצרים בשנה ונחשבת לאחת מהחברות המכובדות בשוק האודיו והקולנוע הביתי העולמי.
רוטל פונה לקהל הרחב ולקהל האודיופילי כמעט באותה מידה. בארסנל החברה ניתן למצוא החל מנגני DVD במחירים סבירים וכלה במגברי היי אנד יקרים. רוטל הינה בין היצרניות היחידות שהצליחה לחדור לשוק העממי והאודיופילי  בזכות איכות המוצרים, המיתוג ומנעד המחיר הגדול.

רוטל היא אחת היחידות שאינה נחשבת ליצרנית בוטיק ובכל זאת מייצרת בעצמה (על פי הצהרתה) את כל רכיבי המגבר - מהקבלים ועד למארז עצמו. בנוסף לצוות הפיתוח ב- Rotel ישנו צוות האזנה שמאזין למוצרים החדשים טרם יצאו לשוק העולמי. הם טוענים כי האוזן האנושית משמשת אותם כמכשור המעבדה הביקורתי והרגיש ביותר בעולם. בענין זה, אני מסכים איתם בהחלט ומעריך מאוד גישה כזו.

ROTEL RA 1520

נתחיל עם מספר עובדות:
ארץ יצור – סין
טופולוגיה – טרנזיסטור
הספק: 60 וואט ב-8 אוהם 110 וואט ב-4 אוהם.
אחוזי עיוות: 0.03%
DAMPING FACTOR – 150
יחס אות לרעש: 95 דציבל.
משקל: 8 קילוגרם

מגוון חוגות
יחידת המגבר שקיבלנו לסקירה הגיעה בצבע שחור (ניתן להשיג גם בגימור כסוף), בקדמת המגבר ניתן לראות את חוגת בורר העוצמה, סביבה מנורת LED כחולה, מצידו הימני הקיצוני נמצא את גלגל בורר הכניסות השונות, ומשמאלו נמצא בורר נוסף המציין את הערוץ (כניסה) אותו תרצו להקליט. משמאלו ניתן לשלוט על ה-BALANCE. משמאל לבורר העוצמה נמצא ששתי חוגות קטנות כשכל אחת מהן אחראית על תחום תדרים: גבוה או נמוך, כאשר בינן ניתן למצוא לחצן אשר מבטל את האפשרות הזו (מומלץ), למגבר משולב זה ניתן לחבר 4 רמקולים שמחולקים לשתי קבוצות (A ו-B) ועל כך אחראי הלחצן הימני ביותר.

בנוסף, ניתן למצוא שני חיבורים נוספים, התחתון הוא חיבור האוזניות, והשני חיבור ל-MEDIA PLAYER.

Rotel RA-1520 Integrated Amplifier


בחלקו האחורי של ה- RA1520 נמצא חיבור כבל החשמל בתצורת קומקום המוכרת לכולנו, כניסות עבור זוג רמקולים B, כניסות לצמד רמקולים A, יציאת Pre Out וכניסות למקורות אודיו שונים בתצורת RCA, כמו גם הארקה עבור פטיפון המיועדת לחובבי הצליל האנלוגי.

Rotel RA-1520 Integrated Amplifier


ישנה טענה הרווחת בקרב האודיופילים והיא שככל שיש יותר עיבודי צליל ופיצ'רים כך גם גדלה הפגיעה באיכות הצליל, ה-RA1520 של ROTEL "מפוצץ" בכפתורים, מעברים, ממתגים ובנוסף לכל אלה יש אפילו אקולייזר שני תחומים (רחמנא לצלן).

מבחן האזנה

החלטתי להתחיל עם משהו עברי.
אהוד בנאיאהוד בנאי מתוך התקליטור "ענה לי" שיצא בשנת 2004. מדובר בתקליטור מדהים ולדעתי אפילו אחד הטובים ביותר שלו. כבר מהצליל הראשון אפשר להבין שקל מאוד להתאהב במגבר הזה, הוא נשמע ממש טוב בסגנון הזה, הצליל מאוד מפורט, קולו של אהוד בנאי נשמע מצוין, בלי שום צבע והוא בוקע בדיוק רב ממרכז הבמה. התחום הנמוך יחסית מודגש לטעמי אך לא מרגיש בומי או לא ברור, קולות הרקע מאחור בפזמון נשמעים ברור וממוקמים מאחוריו בבמה. בימת הצליל עמוקה ורחבה מאוד ותמונת הסטריאו מרשימה בהחלט. כלי המיתר חדים, ברורים ומפורטים, הפרדת הצליל טובה מאוד והתוצאה הכללית בהחלט מרשימה.

בס: התחום התחתון מודגש למדי, מה שהביא אותי להרחיק את הרמקולים מהקיר. הרחקתם מהקיר תרמה לשיפור בתחום הנמוך ושיפרה משמעותית את האיזון הטונאלי הכללי של הצליל, בנוסף, הפרדת הצלילים בתדרים הנמוכים התבהרה עוד יותר. הדגשה זו תחמיא מאוד לרמקולים שהם רזים באופיים אך עלולה לנפח רמקולים "שמנמנים" מטבעם.

רוק קיצי

Daveהמשכתי עם מוסיקת רוק קלילה לה אני מאזין בדרך כלל בקיץ.  Dave matthews band הינה להקה שגיליתי כבר לפני מספר שנים ומאז אפשר לומר שהתאהבתי בה. קרטר ביופורד הוא המתופף של הלהקה, מרשים בביצועיו. בקטע הזה שנקרא #41  (זו לא טעות, זה שם השיר) מתוך התקליט המצוין שלהם שנקרא crash הוא מתעלה על עצמו. קצב התופים מתחיל יחד עם גיטרה, ה- Rotel מציג צליל מרשים בהחלט,  מפורט ועם מעט ריכוז ניתן לחוש ממש את המקל פוגע באזורים שונים במצילה, זה אומנם אינו ברור כמו מוצרי היי אנד מדופלמים שמצטיינים בכך אך בהחלט כייף לגלות את היתרונות הללו במוצרי "מדף" זולים יחסית. קולו של Dave matthews נשמע נהדר וצלול, הוא סוג של "סטינג" אבל מחתרתי ומיוחד ולדעתי אפילו טוב יותר. הבמה ענקית ממש וגבוהה במיוחד. ניתן למקם בקלות את הלהקה במרחב הבמה. המצילות נשמעות פשוט נהדר, הכינור שמצטרף בהמשך השיר נשמע חמים טבעי וממוקם בחלק הגבוה של בימת הצליל.

גבוהים: בתחום הזה ניתן להבין כי כבר בצליל הראשון כי הוא מפורט יחסית וגוון הצליל נעים, אינו צורם ובהיר. המגבר הזה מציג ללא ספק תחום גבוה רגוע מה שיכול לגרום למאזין להאזין שעות ארוכות מבלי להתעייף.

קולות שמימיים

Emma Kirkbyמכאן נעבור מעבר חד למוסיקה ווקאלית EMMA KIRKBY בהוצאה של BIS-SACD בתקליטור שנקרא MUSIQUE AND SWEET POETRIE. למרות שהתקליטור הוקלט ב-SACD אין לו ממש יתרון כאן מפני שהנגן המשמש אותי לבדיקה אינו תומך בשיטה זו. איכות ההקלטה גם כאשר אנו מאזינים לה בנגן רגיל הינה מעולה. ברצועה הראשונה ניתן לשמוע את כלי התקופה העתיקה שנשמעים טוב, לא טוב מאוד. הם נשמעים טבעי אך לא ברמה המשכנעת ביותר, הצליל מפורט למדי אך ישנה תחושה מתכתית שמציקה לי. ניסיתי במהלך הסקירה למקם מגבר זה על מדפים העשויים חומרים שונים (עץ, ספייקים, שעם) אך לא הצלחתי להיפטר מאותה מתכתיות. קולה של הסולנית מעט מאכזב, היא אינה בפוקוס, היא מעט מפוזרת בין מרכז הבמה לצידה הימני. האימג'ינג גם כן לא ממש משכנע, די קשה למקם את הכלים במרחב הבמה ובנוסף קולה של הסולנית אינו ממש דינמי מה שמעכיר מעט את התוצאה הכללית. מעט התאכזבתי מהתוצאה במוסיקה ווקאלית.

מיד: תחום התדרים האמצעי טוב, הוא אומנם לא טבעי באופן אבסולוטי וניתן למצוא מעט "מתכתיות" אך הוא לא רע בכלל, חסר לי קצת "שקט" בתחום האמצע אך הוא יורגש רק כאשר מתרכזים ממש בשכבות האחוריות של הצלילים. בסך הכל תחום האמצע לא רע בכלל, הוא מפורט, מלא, מהיר ודי טבעי.

אלקטרוני

TIESTOהקטע הראשון שבחרתי בו הוא של TIESTO , את הטרק IN MY MEMORY. למרות שהתקליט יצא לפני שנים מספר הוא עדיין עדכני מאוד מבחינת בחירת הצלילים, הקצב והסגנון המוסיקלי. כבר בצליל הראשון אני מגלה את הרוטל מחדש, הוא מצליח להציג תוצאה מאוד דינמית, מהירה וכוחנית מאוד. הוא נותן תחושה "מועדונית" משהו.

מתוך כל הצלילים מצטרפת השירה והיא מאחור (כך היא אמורה להיות) ולמרות שקשה להתרכז ברעידות קולה התוצאה עדיין משכנעת ועוברת בציון גבוה.


הוי מיזורי

Beyond the Missouri Sky - על הגיטרה החשמלית והאקוסטית - Pat Metheny, ועל הקונטרבס Charlie, כאשר שניהם נפגשים לאחר שנים רבות לאיחוד, זה הופך למסע מוסיקלי מרגש וחורפי. Missouriזהו תקליט שמוקלט באופן משובח, אומנם יש בהקלטה הרבה בס אבל הוא בהחלט מוגדר וברור.

המגבר הזה מצליח להציג את אותו בס ברור, יחסית מוגדר אבל די נפוח והמפתיע הוא שהוא לא מעביר לי תחושה סינטטית - למרות שחטאתי במחשבותי ודי ציפיתי לכך. הגיטרה לעומת זאת אינה חדה מספיק, אינה מיידית ומהירה וטבעית אך מיקומה במרחב הבמה די ברור. 

התוצאה במוסיקת ג'אז מינימליסטית אינה מהמרשימות ביותר אך עדיין עוברת בהתייחס למחירו של המגבר.


ROTEL RA-1520

נקודות חשובות

מיקום וחום
גם לאחר שעות ארוכות של האזנה לא גיליתי שה- RA-1520 מתחמם מעבר לנורמה, מדובר במגבר משולב טרנזיסטורי שנוטה להתחמם אך לא באופן שידרוש תשומת לב מיוחדת, למרות זאת רצוי (אפילו חובה) לתת לו אוויר מצדדיו, מאחוריו ומעליו.

אקולייזר פנימי
אל תגעו בו אלא אם כן אין לכם ברירה. הוא הורס כל חלקה טובה במוסיקה,  הפעלה של האקולייזר תגרור את הבמה ימינה, תפגע קשות במיקרו דינמיות, המיקוד כמובן יהפוך למפוזר ורצפת הרעש תעלה פלאים. אני מציע לשים את מצב האקולייזר על OFF ולחשוב שהוא לא קיים כלל.

פונוסטייג'
פשוט מעולה!! דינמי טבעי צלול ומאוד אוורירי ונטרלי, הדינמיות בפטיפון מרשימה במיוחד וכך גם האיזון הטונאלי, הוא מהיר ולא סלחני, הדפסה גרועה תחשף על ידי הפונו הזה והדפסות טובות ישמעו מרהיב דרכו. זו אחת הפעמים הראשונות שאני מתפעל ממגבר פונו מובנה במגבר משולב בסיסי.  מגבר הפונו ב-RA 1520 מתאים לראשי MM בלבד, על מנת להשתמש בראשי MC נזדקק ליחידת פונו חיצונית.

מתי להאזין
המגבר נשמע במיטבו לאחר 20 דקות של ניגון, עד לרגע הזה ניתן לחוש בקצת מתכתיות שדועכת לאט לאט כשהוא מתחמם.

בידוד
ה- רוטל אינו רגיש לשום דבר, שום ספייק, שום אביזר מבודד לא הוציא ממנו יתרונות סונים, ניתן להניחו על כל מדף שתבחרו. עצם העובדה הזו יכולה להביא אותי לשתי מסקנות.
1-    הוא לא מצליח לשקף שינויים.
2-    הקופסא מבודדת רזוננס באופן מרשים מאוד מטבעה.
אני מהמר על 1, יכול להיות שאני גם טועה.

ROTEL

סיכום


אני חושב שאין כאן צל של ספק שמדובר במגבר טוב. הוא עושה הכל טוב ושום דבר לא מצוין, הוא מאוד דינמי ומצליח לשלוט ברוב הרמקולים, הוא בנוי נהדר ונראה עדכני מאוד. מה שמעט הציק לי הוא מחסור בפרטים ומבחינת איזון טונאלי יש לו נטייה להדגיש את התחום הנמוך מה שגורם לתחום האמצע להישמע מעט קטן. הוא יכול בהחלט לאזן רמקולים "רזים" באופיים בזכות אופי צליל זה.

הוא אינו טבעי במיוחד ולא מעביר כלים אקוסטים באופן משכנע, אך יש להבין כי מדובר במגבר זול יחסית שברוב המקרים ישודך לרמקולים "סלחניים", לא שקופים, לא יקרים ובמקרים הללו לא בטוח שנצליח להצביע על המגבר כאשר נחוש את התחושה הזו. למרות החסרונות הללו אני חושב שהמגבר הזה עדיין שווה האזנה מכמה סיבות.

1-    הוא יתאים כמעט לכל רמקול מבחינה טונאלית אך יסתדר יותר טוב עם רמקולים רזים באופיים.
2-    הוא חזק מספיק על מנת לשלוט ברוב הרמקולים בטווח המחיר שלו.
3-    הוא נראה מצוין וחופן בחובו תוספות שמאפשרות לחבר אליו כמעט כל מקור אודיו.
4-    פונו סטייג' מדהים!
5-    הוא סלחן, שזה מתבקש במקרה בו הרמקול המשודך אליו לא ממש מדהים.
6-    יחס עלות תועלת.
7-    הוא מאוד סחיר ומוכר בשוק. במידה ותשדרגו יהיה קל למצוא לו בית חם.

כל היתרונות הללו מביאים אותו למיצוב של מגבר ממוצע, עממי וטוב.

השלט נוח וארגונומי מאוד, ניתן לתפעל אותו בצורה עיוורת ללא כל בעיה והקליטה מעולה באופן כזה שאין צורך אפילו לכוון אותו לכיוון המגבר. השלט נועד לשלוט על המגבר + נגן CD + נגן DVD של רוטל מהסדרה הזו בלבד.

מחיר: 5,990 ₪
אחריות ושירות – טופ אודיו

מערכת הבדיקה כוללת
רמקולים – ASW GENIUS 300
נגן דיגיטלי – ORIGINAL 2008 MK2
פטיפון – RPM 1
כבלים אינטרקונקט - acoustic zen wow
כבלים רמקול - acoustic zen hologram

מעבר לתגובות בפורום