Samsung HMX-U10 - מצלמת וידאו כיס עם HD, ביקורת

ליאור קורן
05-02-2010 06:35

מצלמת הוידאו מדגם U10 של סמסונג, קטנה מספיק בכדי להכנס לכיס החולצה, היא מאפשרת לצלם גם וידאו ברזולוציית 1080p, אך האם המבנה הקטן מכתיב פשרות גדולות מדי?


ה- סמסונג U10 הינה מצלמת וידאו קטנה ומעוצבת עם גוף קמור.

בעולם הגאדג'טים, בו יכולת צילום סטילס וגם וידאו מוטמעת במכשירים רבים, מתמודדת ה- U10 עם יריבים מקבילים כגון טלפונים סלולריים וגם מצלמות סטילס יעודיות שמקבלות בדורות האחרונים גם יכולת צילום וידאו, אפילו HD.

דגם זה, מגיע עם יכולת צילום וידאו Full HD, רזולוציה זו אינה פופולרית עדיין בטלפונים ומצלמות סטילס, מה שיכול להוות נקודת משיכה ל- U10 של סמסונג.

עיצוב וחיבורים
הגימור נאה, עם חלקים דמויי אלומיניום מוברש, בחלק הקדמי של המצלמה, בולטת עדשה מעל הגוף, כאשר היא מצופה פלסטיק שקוף להגנה.

בצד ימין ישנה כניסת USB שמשמשת עבור העברת קבצים וגם להטענת הסוללה בזמן החיבור, לצידה נמצאת יציאת AV עבור חיבור לטלויזיה וגם תבריג לחצובה.
בצד שמאל נמצא את הסלוט עבור כרטיסי SD וכניסת מתח להטענה.

Samsung HMX-U10


בצד, מצאנו גם חריר RESET שבא לשימוש פעם אחת בה נכנסה המצלמה למצב קיפאון והשתחררה לחיים, רק לאחר שימוש בלחצן זה.

Samsung HMX-U10בצידה הימני תחתון של המצלמה, נמצאת התושבת עבור חצובה חיצונית, ניתן להציב את המצלמה על צידה או להשתמש במתאם העגול שמגיע באריזה - מה שיאפשר להציב את ה- U10 באופן אנכי על חצובה, בדיוק כמו כל מצלמה ממוצעת.

לחצני מגע

בצד האחורי של מצלמה צנומה זו, נמצא שלושה לחצנים המיועדים למעבר בין שלושה מצבים: צילום וידאו, ניגון קבצים (צפיה בקבצים) וצילום סטילס

מתחת להם,
ממוקם מערך של לחצני מגע עבור הפעלת השימושים הבאים: זום דיגיטלי, ימינה ושמאל, חזרה, כניסה ויציאה לתפריט הגדרות ולחצן קיצור להעלאת קבצים לאינטרנט.

ה- Samsung U10 מתגלה כפשוטה יחסית להפעלה ועבור רוב הפעולות לא צריך להתעמק בחוברת הפעלה, אם כי בתחילה, קשה  להתרגל לאופן הארגון, הלוגיקה והתחושה של לחצני המגע.
בנוסף, בזמן חיבור כבל למחשב למשל, עלולות האצבעות שאוחזות במצלמה ללחוץ על לחצני מגע בטעות ולגרום להפעלה בלתי רצויה.

Samsung HMX-U10

תפריטים והגדרות

תפריט הגדרות כלליות מאפשר לשלוט על פרמטרים כגון  בהירות צג ה- LCD, הגדרת חיבורים מועדפים לטלויזיה, הגדרת אות יציאת AV - קומפוזיט או קומפוננט.

הגדרת איכות הוידאו מאפשרת לבחור
איכות וידאו Super fine / fine ופרמטרים נוספים כגון:
iSCENE – בחירת סצינות אוטומטית או אפשרות בחירה של שתי סצינות בסה"כ: ספורט או חוף/שלג.
רזולוציית וידאו: החל מ- 480/60p ועד ל- 1080/30p (קיבלנו את הגרסה האמריקאית של המכשיר).
ניתן לצלם גם Slow Motion ברזולוציה נמוכה מאוד.

ה- סמסונג U10 תומכת בכרטיסי זיכרון מסוג SD/SDHC, שינוי איכות קובץ הוידאו משפיע על זמן הצילום המקסימלי:

זמני צילום, כרטיס 4GB

1080/30p – 31 minutes
720/60p – 45 minutes
720/30p – 67 minutes

צלום וידאו


איכות צילומי וידאו

בקטע הראשון, שצולם בתנאי תאורת חוץ, החדות טובה, גם תנועת ה- PAN של המצלמה (לרוחב) עוברת בהצלחה יחסית - אם תרצו לקבל אפקט חלק יותר, מומלץ לרדת ברזולוציה אל 720p אך לקבל בתמורה צילום 60p - פי שניים יותר פריימים בשניה.
לקראת סוף קטע הבדיקה הראשון, המצלמה מופנית אל השמיים ומצליחה להתאים עצמה אל שינוי תנאי האור בזריזות יחסית, כך שאנו מקבלים תמונה מפורטת ונכונה של העננים ברקיע.
ה- U10 אינה כוללת זום אופטי, זום דיגיטלי יכול להתבצע רק עד איכות 720/60p ומומלץ להמעיט בשימוש בו עקב השפעתו השלילית על איכות התמונה.

חשיכה
הקטע השני, מדגים צילום בתנאי תאורה ביתיים, הרעש הדיגיטלי גובר כמובן, ניתן לראות רחש צבעוני המופיע בעיקר על קירות החדר. חסרונו של פלאש / פנס תאורה, מקשה כמובן על הצילום בתנאים דומים וגם צמצם
העדשה שמתחיל ב-F3.0 אינו מקל במיוחד.
כאשר בוחרים באיכות 60p (קיים ברזולוציית 720p), הרגישות לאור יורדת מאוד, מה שהינו פחות מומלץ בעת צילום בתנאי תאורה לא אידאליים.

הקטע השלישי, מדגים רגישות של המצלמה לאור שמש שחודר אליה (Lens Flare), ניתן לראות איך אור השמש משפיע על כל התמונה ונעלם רק כאשר מפנים את המצלמה הצידה.

תנועה מהירה
הקטע האחרון מדגים צילום של תנועה מהירה, גם ה- U10, בדומה למצלמות וידאו רבות אשר מבוססות על חיישן צילום CMOS, סובלת מאפקט Rolling Shutter שנובע מאופן פעולתו של חיישן זה, שאינו מתעד את התמונה פריים (מלא) אחר פריים אלא שורה שורה וכך נוצר מצב בו השורות העליונות מתעדות התרחשות שונה מזו שמתועדת ע"י השורות התחתונות בפריים.
התוצאה של מגבלה זו, הינה אפקט דמוי "ג'לי", שמקנה תחושה שלתמונה המצולמת יש "מחלת ים". ה- U10 חולקת מגבלה זו גם עם מצלמות יקרות ממנה פי עשרות מונים, כגון ה- Canon 5D MKII ולכן פחות מומלצת לסיטואציות של צילומי אקשן מהירים.
בנוסף, חסרונו של מנגנון יצוב רעידות,גורם לתמונה לרעוד במידה ניכרת.
הנקודות החיוביות בקטע וידאו זה, הינן חדות טובה של הפרטים בתמונה וצבעים שהיו נאמנים למדי לתנאי התאורה ששררו באותו היום.

צילומי סטילס

מגוון רזולוציות הסטילס מתחיל ב- 2MP ועולה עד ל- 3648X2736 שזה 10 מגה פיקסל.
ניתן להגדיר צילום עם Back Light – עבור סיטואציות הכוללות אור אחורי חזק בתמונה, להוסיף אפקטים: כגון שחור לבן וספיה ואף לצלם במצב
Time Lapse REC – צילום מחזורי.

לצערנו, נתקלנו ב- SHUTTER LAG ארוך בצילומי סטילס, מה שגרם לנו לפספס לעיתים רגעים חשובים.

החדות נעה בין ציון טוב, כמו בדוגמא הבא לבין "מספיק" בדוגמה שאחריה.

אופניים ילדים

בצילומי נוף נתקלנו בתופעת חוסר חדות, שנובעת כנראה ממבנה העדשה, לעיתים הצלחנו לקבל תמונות חדות, במקרים אחרים נדרש מספר ניסיונות לא קטן בכדי לקבל תמונה משביעת רצון.

עיר

העברת קבצים למחשב

חיבור למחשב נעשה דרך פרוטוקול MASS MEDIA של USB, זהו פרוטוקול נוח מאוד לשימוש ופשוט, אם התקנתם את תוכנת Intelli Studio של סמסונג, היא "תקפוץ" על מרקע המחשב בעת החיבור.

לחצן השיתוף במצלמה מאפשר העלאה לאתר פייסבוק (וידאו), פליקר (תמונות) או שליחה במייל.

לצורך כך, צריך לסמן עוד לפני החיבור למחשב קבצים שמועמדים להעלאה ואז בעת החיבור ללחוץ שוב על לחצן השיתוף שיפתח תיבת דו דיח עם שם משתמש וסיסמה ביוטיוב למשל. זה ניתן לביצוע גם דרך תוכנת סמסונג המותקנת במחשב.

ניתן לבצע עריכת קבצים בסיסית ביותר במצלמה, למעשה רק חיתוך (Divide) וגם להגן על קבצים בפני מחיקה במצלמה.

Samsung HMX-U10

סיכום

אז מה היה לנו כאן? ה- סמסונג U10 הינה מצלמה קטנה במימדים שלה, היא תוכל להכנס לרוב כיסי המעיל ותיק הצד, מבלי שתחושו במשקלה וכך תשמש אתכם במצבים בהם לא הייתם סוחבים מצלמה גדולה יותר.

איכות צילום הוידאו לא תתחרה במצלמות וידאו מסורתיות, העדר זום אופטי יכול להוות מגבלה, אך הרזולוציה גבוהה יחסית (1080p) והחדות בצילומי יום הינה טובה.

יש ל- U10 אלמנט של "מגניבות" ואני יכול לתאר לעצמי בני נוער שמסתובבים איתה, מצלמים את ה"חבר'ה", מעלים את קטעי הוידאו אל Youtube ונהנים, ניתן להשתמש בה גם עבור צילומים משפחתיים (המיקרופון הפנימי פועל בצורה טובה), אם כי יד בלתי יציבה תגרום לתוצאות רועדות למדי.

היא קלה, יכולה להחשב כמצלמת כיס (עם שרוך נשיאה מצורף) ותתאים בעיקר לשימושי Fun.

ציון:
מחיר: 790 ש"ח
אחריות: קבוצת שמעוני

בעד: קטנה, קלה ומעוצבת, רזולוציית 1080p
נגד: אין פלאש או זום אופטי, איכות סטילס

בערכה כבל AV ו- USB. מתאם חצובה, מטען.
מעבר לתגובות בפורום