MicroMega CD-10 - נגן דיסקים בגוון מנורתי, ביקורת

נמר לוי
03-02-2010 06:16

נגן הדיסקים של מיקרומגה משתייך לקולקציה החדשה של החברה, בתקציב סביר יחסית, יקבל הרוכש מכשיר בעל גוון צליל נעים, נוטה למנורתי ומוצלח בהעברת צליל כלים אקוסטי.


מיקרו מגה הינה יצרנית אודיו צרפתית מוכרת, היא מתמחה בתחום האודיו דו ערוצי ומתמקדת במוצרים המציגים "תמורה למחיר". בסקירה האחרונה על מכשיר מתוצרת Micromega, היינו עדים למהפכה די שנויה במחלוקת בתחום המגברים של היצרנית כאשר זו החליטה ליצר את אחד מהמגברים המשולבים שנחשב לאחד מאבי היסוד של החברה על בסיס מודול דיגיטלי במקום הטרנזיסטורי.

את נגני ה- CD הקודמים של מיקרומגה אני מכיר היטב והשוואתי אותם אל מול לא מעט מתחרים בזמנו, הנגנים של מיקרומגה הפתיעו אותי בכך שהציגו איכות צליל שאינה כל כך מקובלת בטווח המחירים הזה.

הקולקציה החדשה של מיקרומגה נחשפה ובין מוצריה ניתן למצוא נגן CD חדש שנקרא CD-10.

מבנה
מדובר בנגן בעל עיצוב חלק (כיאה למיקרו מגה) ונקי במיוחד, בצד ימין של חזית המכשיר ניתן למצוא את מגש התקליטורים הדקיק שנותן תחושה עדינה מדי. משמאלו ניצב מסך LCD גדול וברור ובו ניתן למצוא את כל המידע החשוב (מספר רצועה, תזמון, וכ"ו) בצבע כחול (איך לא...) עדין ונעים לעין. מתחת לצג ה-LCD  נמצאים כפתורי שליטה כאשר הימני קיצוני מבינהם הינו כפתור הכיבוי (כיביתי אותו בטעות לפחות שלוש פעמים במהלך הסקירה) ומימינו שאר כפתורי השליטה.

לחצן מעבר בין השירים משמש גם עבור הרצה בתוך השיר בעת לחיצה מתמשכת.

Micromega CD-10


בחלקו האחורי של ה- CD10 ניתן למצוא את חיבור החשמל ("קומקום") שתי יציאות RCA אנלוגיות, יציאת RCA דיגיטלית וזהו. המחסור ביציאה אופטית קצת הפתיע אותי, אך בסביבה שאינה רווית הפרעות חשמליות, תספיק בהחלט היציאה הקואקסיאלית..

הנגן מעוצב באופן אלגנטי וגם נוח להתאמה, הוא יתאים במראהו למוצרים אחרים (שאינם מתוצרת אותה חברה) תודות לעיצוב השמרני וה"רגוע" שאינו נוצץ או מושך את תשומת הלב יותר מידי.

מתחיל בעברית

מתחיל את הסקירה עם מוסיקה עברית אהובה, משהו של פעם. מאיר אריאל ז"ל מתוך התקליט שהשתמשתי בו הוא "המיטב" של מאיר אריאל בשיר "נשל הנחש".

מאיר אריאלמאיר אריאל ז"ל הוא בכלל לא זמר, הוא היה קוסם. עם יכולת קולית לא מדהימה אבל היא עטופה כישרון של לספר סיפור מעניין כל כך ולשאוב אותך אל תוך השיר.
גם איכות ההקלטה מעולה, הקטע מתחיל והצליל הראשון כבר מלמד אותי שמדובר בנגן מהמשפחה החמה, עם בס עמוק, מדויק ועגול. המפוחית מצטרפת מנוגנת מהסינטיסייזר ונשמעת היטב מבעד לכלים, ברוב המקרים ששמעתי את השיר הזה על נגנים אחרים, צליל המפוחית ה"מדומה" היה מאוד חריף ולא מאוזן, אפילו מעט הציק. במקרה הזה היא נשמעת מעולה. קולו של מאיר אריאל ז"ל יוצא החוצה, הוא ממש קם לתחייה דרך הנגן הזה שמציג תמונת צליל ובמה טובה מאוד, ממקמת נכון את הכלים, קולות הרקע והזמר.

מיד: בתחום הזה הוא פשוט כוכב, יש בו המון בשר, הוא מאוזן מלא ואנרגטי, בקטעים מתפרצים הוא שומר על דינמיות מופתית ואינו מחסיר פרטים. הוא חמים, מנורתי ומאוד מאוד איכותי.

צהו(ב)

ממשיך לאלקטרוני. משהו מהעבר, להקה מדהימה ואפילו החלוצה במוסיקה האלקטרונית המודרנית, היא לא אחרת מאשר yello בתקליט המדהים שלה שנקרא Essential ברצועה מספר שלוש -Drive/Driven . מתחיל עם קצב בס שנשמע עמוק וברור, הקטע מתפתח וסנטיסייזר בדמוי סקסופון מצטרף לחגיגה והצליל נשאר רגוע ומאוזן, התחום הגבוה מרשים מאוד, הוא מלא ואין סימני חריפות וזה למרות שמדובר בקטע שהתחום הגבוה שלו נוטה לחריפות במיוחד כאשר נגן דיגיטלי בתקציב זול יחסית נמצא בסביבה. קולם של הסולנים מצטרף מהמרכז ונשמע ברור וחלק, אפשר להסתכן ולהוסיף, ממש מנורתי. מה שממש מפתיע אותי בקטע הזה הוא המיידיות ועומקו של התחום הנמוך. זה לא היפר בס סינטטי אלא בס מאוד עמוק וחם. האוקטבות הנמוכות שופעות באנרגיה, הוא רחוק מלהיות רזה אך לא עגלגל ונפוח. התחום התחתון מעולה לדעתי.

Jazz

פלמנקו ג'אז

מעבר חד למשהו אוטנטי ואולי מעט שונה. לאחרונה גיליתי את הספרדית בסגנון הפלמנקו בסגנון הג'אז. מדובר באחד מצמד הזמרים הכי ספרדים ששמעתי ששמו bebo & cigala  בתקליט הטוב והמפורסם ביותר שלהם - Lágrimas negras, זהו תקליט טריו שהוא לא פחות ממדהים.

אני בוחר בשיר הראשון שנקרא Inolvidable. הוא מתחיל בפסנתר שנשמע אוורירי ובגודלו הטבעי, ניתן לחוש מיד בדנמיות מרשימה בצליל, התחום התחתון מעט מרוח אבל לא במידה מציקה, התייחסות למריחה הזו תדרוש מעט ריכוז, התחום הגבוה נשמע מעולה, המצילות אינן מציקות אך מפורטות להפליא, התחום הגבוה בקולו של הזמר נשמע מרהיב, מלא וחמים במיוחד, אופי הצליל חמים אולי אפילו מעט צבוע אבל מה לעשות שזה פשוט ממכר.

גבוהים – בהחלט מפורטים, אווריריים ומאוד מעודנים (לא חריפים), מצליחים להעביר את תחושת המתכת של המצילה ואת אווריריות  התחום הגבוה בשירה. הוא אינו חריף ואינו מציק ויחד עם זאת מאוד מאוזן יחד עם תחום התדרים האמצעי. קל מאוד למקם את שלושת הנגנים והזמר במרחב הבמה והנגן מעביר תחושה של במה עמוקה ורחבה במיוחד.

Vivaldiאני ממשיך עם מוסיקה קלאסית מנוגנת על ידי תזמורת סימפונית גדולה. antonio Vivaldi ביצירה המוכרת ביותר שלו the four seasons  בהוצאה של BIS. מדובר בהקלטה לא פחות ממדהימה. אני מתחיל מהקטע הראשון, כבר מרגישים שהפרדת הכלים מרשימה בהחלט, התחם התחתון מאוד ברור אך שוב (כמו קודם) ריכוז ממוקד בתחום התחתון יגלה שיש שם התברברות ממש קלילה, כלי הקשת נשמעים מאוד טבעיים מאוד "נכונים" ויש לציין כי הנגן מציג מקרו דינמיות מרשימה מאוד. בקטע מספר 6 בדיסק ניתן להבין שהנגן מאוד מאוזן ומצליח לשמוע על איזון טונאלי מעולה בקטעים מתפרצים. יחד עם פרץ העוצמה אני מגלה תחום גבוה רגוע ומאוד מפורט.
תחום האמצע מלא באנרגיה עם המון אוויר בין הכלים והרבה מאוד כוח.

בס: בניגוד לכמה נגנים דיגיטלים לא יקרים שעברו אצלינו במבחנים הנגן הזה מייצר תחום נמוך מאוד עמוק אך לא נפוח וסינטטי.  המיידיות האיזון הטונאלי והדינמיקה מרשימים במיוחד. בקטעים נמוכים הוא מעט מאבד מהפרטים ובריכוז ממוקד בתחום הנמוך עלולה להתגלות מריחה קלילה. היא תתגלה במיוחד בקטעי קונטרבס מהירים ונמוכים.

אלקטרונית קשה

ומכאן למשהו ממש לא רגוע. מוסיקה אלקטרונית קשה מבית venetian snares מתוך התקליט hospitality שמשמש אותי כרפרנס מושלם לבחינת מהירות, דינמיות וכמובן בודק היטב את תחום התדרים הגבוהה שם מסתובבות המצילות, הצלילים המתפרצים הגבוהים ועוד שלל הזיות צליל אלקטרוניות מוזרות ומפתיעות.


אמנם הנגן העביר את המוסיקה האלקטרונית הרגועה מבית yello באופן משכנע אך כאן אני בודק פרמטרים אחרים מצלילים שאינם קיימים שם. יש לציין שמוסיקה אלקטרונית ברוב הפעמים נשמעת מעט חריפה ולא מספיק דינמית בנגני דיסקים בסיסיים, הנגן הזה לעומת זאת מצליח ליצר מהירות טובה מאוד אך לא מצוינת, הוא לא מספיק מיידי בסגנון המוסיקה הזה, מה שמפתיע מעט הוא שהתחום הנמוך מהיר יותר מהתחום הגבוה (וזה לא קורה הרבה) הבס מאוד מהיר, מיידי, ברור וכוחני בעוד שבסגנון הזה הנגן מגלה תחום תדרים גבוה מעט איטי.

לחובבי האלקטרוני האגרסיבי (במיוחד) הנגן הזה לא ממש להיט היסטרי. הוא טוב מאוד בסגנון אלקטרוני אבל הייתי מצפה ממנו ליותר במיוחד לאור העובדה שבסגנונות אחרים שגם דורשים מהירות ודינמיות הוא התגלה ככוכב עולה.

Micromega CD-10

מיקוד כלים

בחרתי בחליל צד של החלילנית המוכשרת sharon bezaly הישראלית שמתגוררת בגולה יחד עם בעלה שהוא במקרה הבעלים של BIS שבמקרה גם מקליטים עבורה. ההקלטה מדהימה ומאוד מושקעת. יש לציין שחליל צד עלול להישמע עמום ומציק אם הנגן אינו מאוזן או נוטה לבהירות או עמימות. במקרה הזה חליל הצד נשמע מעולה תודות לצליל המעודן והרגוע הבוקע ממנו. הוא מאוד טבעי ומאוד מפורט, אולי אפילו בגוון מנורתי מאוד נטרלי. בעוד כמה קטעים שמשלבים כלי נשיפה כסולנים הנגן התגלה כמאוד מאוזן וטבעי.

מיד: תחום התדרים האמצעי טוב מאוד, מצד אחד יש בו את השקיפות השמורה לנגנים יקרים אך לעומתם הוא סלחן יותר להקלטות לא מדופלמות. הפרדת הכלים בתחום התדרים האמצעי מעולה, הוא מאוד מהיר ודינמי אך יחד עם זאת מאוד רגוע באופיו. משהו מנורתי ומאוד רומנטי.
כמה פרטים חשובים לפני הסיכום.


שלט
Micromega CD-10הקליטה טובה מאוד, ארגונומיה פחות אבל ניתנת ללמידה עיוורת, קחו ת'זמן, זה יגיע. לעומת זאת השלט נראה פלסטיקי וזול ואין בו שמץ של פוזה, אפילו לא מינימלית.

מיקומים, חום
הנגן אינו מתחמם כלל, ניתן בהחלט להניח אותו בין מדפים ולא מוכרחים לתת לו אוויר, הוא יסתדר לדעתי גם בחום הקודר של הסוואנה (אם יש שם חשמל).

בידוד
רצוי להניח אותו על מוצרי שיכוך. אני בדקתי אותו על VIBRAPOD ועל סוגים שונים של אביזרי בידוד. רצוי ואף חובה לבודד אותו מהסביבה על מנת לקבל את התוצאה הטובה ביותר.

טעינת דיסק
לא מהיר במיוחד אך נסבל. דיסקים מקוריים הוא יטען בסביבות ה-7 שניות בעוד דיסקים צרובים הוא יטען גם בפחות מ-5 שניות (אבסורד אבל אכן קרה). הוא קורא את כל סוגי הדיסקים הצרובים, גם כאלה של שרלטנים שצרבו במהירויות מופרזות.

חשמל
את כבל החשמל המקורי יש להניח בארון הכלים ולשמור אותו לעת הצורך, רצוי לשדך לו כבל חשמל איכותי מהמקורי על מנת לשפר משמעותית את איכות הצליל.

Micromega CD-10

מסקנות סופיות

המפתיע במיוחד הוא שלמרות שמדובר בנגן CD זול יחסית הוא מצליח להציג יתרונות של נגנים מאוד יקרים, אופיו חמים ואין בו שמץ של דיגיטליות, להיפך, הוא מאוד אנלוגי באופיו. איכות הבניה מעולה והעיצוב הנקי והלא צעקני יתאים בהחלט לכל מדף, השלט לעומת זאת לא משהו, הקליטה ואיכות הבניה על גבול המעליבה ומבחינת ארגונומיה אין בכלל מה לדבר. אבל מה זה שלט, עם איכיות סוניות כאלה למחיר הזה מצידי שלא יהיה שלט בכלל.

היכן מתפשרים מעט בגלל המחיר? הוא נראה "רגיל" בלי פוזות. הוא קל משקל ואיכות הבניה טובה אבל לא מהמרשימות ביותר בקטגוריה. מגש התקליטורים עדין יחסית וזמן טעינת הדיסק נע בין 6 שניות לדיסק מקורי ל-10 שניות לדיסק צרוב מרגע הסגירה של המגש.
ה- CD-10 אינו מתחמם, אפילו לא טיפה. ניתן למקם אותו בין מדפים מבלי להתחשב באוורור. כפתור הכיבוי וההדלקה יבלבל גם את המכרים הוותיקים שלו, אני הייתי מסמן את הכפתור הסורר הזה בגולגולת ושתי עצמות ב-X. הדבר הכי מעצבן שקרה לי הוא שיצא לי לכבות אותו מספר פעמים ולוקח לו איזה דקה להתעורר בחזרה. לאחר מספר כיבויים לא מכוונים ניגשתי אליו במשנה זהירות והאצבע כוונה היטב לכפתור הנכון. מבחינת הנדסת האנוש הוא מעולה מלבד נושא ההדלקה והכיבוי (למה, לא חבל?)

אהבתי את הנגן הזה במיוחד כאשר כלים אקוסטיים מושמעים דרכו, הוא מאוד טבעי באופיו ומצליח להציג במה גדולה רחבה, עמוקה וגבוהה מאוד, תמונת הסטריאו מרשימה במיוחד,
אין לו יותר מידי פיצ'רים מסובכים, הוא אינו מנגן קבצי SACD ולא מבצע אפסמפלינג לאף שיר. הוא פשוט מנגן מוסיקה בחמימות שפורפרתית ובאיזון טונאלי מרשים וזה יחד עם בס עמוק וטבעי והתחום הגבוה שבו לא מראה לי שמץ של חריפות או בהירות.

אפשר להעניק לנגן הזה הרבה מחמאות, הרבה מאוד התייחסות לביצועים שמתקבלים יחסית למחירו וזה בדיוק מה שאני חושב לעשות.

בשורה התחתונה מדובר בנגן שנותן תמורה למחיר ורצוי בהחלט להאזין לו במהלך החיפוש אחר מקור דיסקים דיגיטלי.

ציון:
מחיר: 5,200 ₪
שירות / אחריות: אודיופריק

מעבר לתגובות בפורום