רמקולים Cabasse Majorca במבחן

נמר לוי
27-01-2010 06:10

דגם Majorca של Cabasse הינו רמקול הכולל יחידת טוויטר - מיד קואקסיאלית, אופי הצליל הצרפתי מתגלה כמהיר, אוורירי ומפורט וגם קטעי מוזיקה תובעניים, לא הפחידו את הדגם הנבחן. ביקורת.

CABASSE נוסדה בשנת 1950 ע"י Georges Cabasse הצרפתי, היא ותיקה וגם מוערכת בשוק האודיו העולמי.

אחד הפיתוחים האחרונים והבולטים של CABASSE הוא ללא ספק סדרת ה-"חייזרים" שלהם. מדובר על סדרת ה- ARTIS היוקרתית ביותר של היצרנית. זוהי סדר רמקולים שמהווה נושא לויכוחים רבים בתחום, בין השאר בגלל נושא העיצוב המאוד לא נפוץ (לטעמי הוא מיוחד וכובש), אך בסעיף באיכות הצליל, זוכה סדרה זו לתשבחות ברחבי העולם משתי סיבות: הסיבה הראשונה הינה איכות הצליל עצמו והסיבה השנייה היא הטכנולוגיה המיוחדת עליה מבוססים רמקולים אלו.

רמקול הדגל של יצרנית זו נקרא la-sphere, מדובר בחייזר אמיתי שהוא בעצם כדור בקוטר של 70 ס"מ היושב על מעמד מיוחד, תג המחיר עומד על לא פחות מ-100,000 אירו מה שמביא אותו לליגה של רמקולים בין היקרים בעולם.


נושא הבחינה: Cabasse Majorca

הדגם אותו נסקור בכתבה זו נקרא Majorca, הוא ממוקם בראש סדרת הביניים של החברה. זהו רמקול רצפתי במימדים גדולים, מצופה בגימור פורניר חום בהיר (צבע קוניאק). התיבה בנויה במבנה טרפז גבוה וצר (כמקובל מאוד ברמקולים מודרניים) כאשר בחלקה הקדמי ניתן לראות שתי יחידות 8 אינטש שאחראיות על תדרי התחום התחתון.

Cabasseבחלקו העליון של רמקול ה- Majorca נמצא מבנה מיוחד של יחידת מיד - במרכזה נמצא טוויטר בתצורה קוקסיאלית. מבנה זה לא מאוד נפוץ בתחום. נתקלנו בו גם ברמקולים של KEF וגם Tannoy. את היחידות הללו מייצרת CABASSE בעצמה בשילוב מאוד מיוחד ולא מקובל של חלת דבש ועוד חומרים וסגסוגות נוספות שמהווים סוד מסחרי של החברה הצרפתית.

מעל היחידה הקואקסיאלית מתנוסס לוגו החברה על גבי פלטת אלומיניום כסופה. בחלקו האחורי של הרמקול ניתן לראות הרבה מאוד עץ כאשר למטה ישנה פלטת אלומיניום ועליה חרוט בשחור לוגו החברה.

פורט הבס "יורה" כלפי מטה והוא נמצא בתוך כלוב בתחתית הרמקול שמשמש גם כבסיס. הבסיס נשען על ארבעה ספייקים (עוקצנים) כסופים וגדולים למדי שניתנים לפילוס על ידי פתיחה וסגירה של ההברגה.

שני צבעים להתאמה
הרמקול מגיע כסטנדרט עם שני גרילים, כל אחד עם בד בצבע שונה להתאמה מירבית לעיצוב וצבעי הבית. גריל אחד הינו בצבע שחור (נפוץ ברוב הרמקולים) וגריל נוסף מגיע בצבע קרם.
הגרילים נצמדים לתיבת הרמקול בעזרת מגנט רב עצמה ולכן מיקומם יישאר מדויק וסימטרי לחלוטין, בחלק העליון מתנוסס לוגו החברה שמקובע על הרמקול עצמו.


מספר עובדות על הרמקול:

1-    טופולוגיה - רמקול דינמי 3Way
2-    יחידת הטויטר יושבת בתוך יחידת המיד במבנה קוקסיאלי.
3-    נצילות -  90.5 דציבלים.
4-    עכבה משתנה - בין 8 ל-3.2 אוהם.
5-    הענות תדר - 23KHZ ל- 49HZ
6-    מימדים - גובה 115 ס"מ רוחב 29 ס"מ עומק 35 ס"מ
7-    הספק - 150 וואט RMS
8-    משקל – 27.5 קילוגרם לכל יחידה.


Cabasse Majorca רמקולים

האזנה לרמקולים


מריההתחלתי את הבדיקה עם יצירה ווקאלית מדהימה ביופייה, מתאימה במיוחד לחורף הגשום. ככלל, קול אישה מהווה מבחן לא קל עבור רמקול, הוא מוכרח להעביר נוכחות אנושית בחדר, להיות מאוזן וכאשר מדובר על קול סופרן הוא עלול להיות מועד לחריפות בתחום התדרים הגבוה.
הזמרת היא maria jonas ושם התקליט הוא Antonia Bembo Produzioni Armoniche. מדובר בתקליט מינימליסטי שמוקלט באיכות מעולה.

קולה של maria נשמע פשוט קסום. טבעי, חמים ובגודל הנכון, הבמה גבוהה וניתן ממש לחוש את הסולנית עומדת לפני ושרה. בקטעי שירה מתפרצים ניתן להבין כי מדובר ברמקול ניטרלי, לא חריף ומאוד מאוזן. כלי הנגינה פרוסים מאחור, ניתן למקם אותם במרחב הבמה לעומקה ולרוחבה בצורה מדויקת להפליא.
תחום התדרים האמצעי חשוב כאן מאין כמוהו, שם נמצאת השירה, הצ'מבלו ורוב הצ'לו. הרמקול הזה מציג תחום אמצע מרשים מאוד. מלא אנרגטי מהיר מאוזן וטבעי במיוחד. התוצאה בסגנון המוסיקה הזה מעולה.

מיד: תחום המיד ברמקול הזה מזכיר לי מאוד מיד אלקטרוסטטי או ריבון. הוא מהיר כברק, מאוזן ושקוף יחסית. הוא מצליח להעביר קול אישה באופן משכנע ביותר ולהציג גם כלים אקוסטיים בגודלם האמיתי בטבעיות מוחלטת.

רוק מקפיץ

Dire Straitsאני ממשיך עם מוסיקת רוק מבית  Dire Straits באחד השירים הטובים והמקפיצים ביותר שלהם, אותו שיר שהביא את הקהל לשבור שיא בקפיצה לגובה במהלך ההופעה, אותו שיר שגורם לנו להחזיק גיטרה חשמלית דמיונית למשמע פרזאת הגיטרה שלו.

money for nothing הוא ללא ספק אחד משירי הרוק (על הצד הקליל שבו) הטובים ביותר שנכתבו, הולחנו ועובדו (לפחות לדעתי). התופים המשתוללים בתחילת הקטע מציגים אווירה של הופעה חיה, יש המון כח ודינמיקה.
הפרדת הצליל בתופים אלו מראה שמהירות לא חסרה לרמקולים. הגיטרה מצטרפת כשהיא מלאת משקל ואנרגיה, הצליל אינו חריף גם בעוצמות גבוהות והוא מגלה איזון טואנלי מרשים מאוד, ניתו למקם את הלהקה לרוחב ולעומק הבמה מה שאומר שתמונת הסטריאו טובה מאוד. קולו של מארק קנופלר נשמע חד, מפורט ומאוד טבעי.

התחום התחתון מאוד מדויק, עמוק ו"נכון" במידה כזו שניתן להפריד את הבס ותוף הרגל אחד מהשני. תחום התדרים הגבוה מרשים מאוד אף הוא, האיזון שלו יחד עם יחידת המיד מרגיש כאילו הם עובדים יחד כמקשה אחת.

אתגר
מכיוון שמחלחלת בי תחושה עזה כי מדובר ברמקול חסון למדי, אני מוכרח לנסות ולקחת אותו לקצה היכולת. על מנת לעשות זאת אני מכניס לנגן דיסק שאני בוחן איתו תקופה ארוכה שנקרא hospitality של אחד מיוצרי המוסיקה האלקטרונית המוערכים והטובים ביותר בעולם venetian snares.


Hospitalityכמעט בכל הסקירות ,אני מסתפק בניגון רצועה מספר 3 מהתקליטור אך הרמקול הזה הצליח לנגן את הקטע בזלזול שכזה שגרם לי להרגיש פגוע: חלחלו בי יצרים נקמניים שדרשו לאתגר יותר, ברמת אכזריות ובעוצמות ווליום כאלו שאם היו משולות לנהיגה סביר להניח שהייתי ממשיך ללכת ברגל בשארית חיי.

רצועה מספר 1 היא לא רחמנית בעליל, תוקפנית ואלימה במיוחד ועל פי דעתי היא הייתה צריכה להיות היצירה האחרונה בדיסק. עד היום, היא הותירה רמקולים רבים במצב פסיכוטי גם אחרי שניסיתי להרגיע אותם עם טריו ג'אז רגיש ועדין.


ה- Majorca לעומת זאת, נהנה לנגן אותו, הוא אומנם היה קרוב לכניעה אך עדיין הצליח לשרוד את המלחמה. הקטע הזה מהיר מאוד, לא צפוי, דורש דינמיות ומהירות מבהילה מהרמקול ואיזון טונאלי מרשים בהחלט, אחרת הוא ישמע חריף, לא מאוזן וכל הצלילים ישמעו כסלט לא מוצלח.
מבחן זה הותיר אותי מתרשם לטובה במוסיקה האלקטרונית הקשה.

מיקוד כלים

Glenn gould היה אחד מהפסנתרנים המחוננים שנחשב למבצע הטוב ביותר ליצירותיו של Bach.
צלילי פסנתר דורשים דינמיות גבוהה מהרמקול היחד עם זאת עומק וגודל נכון של צליל. הרמקול הזה מסוגל להעביר פסנתר באופן מרשים בהחלט, ניתן להרגיש את העץ, התיבה בנפח נכון, ניתן לחוש את אצבעותיו של הנגן מקישות על הקלידים ומורגש כי מדובר ברמקול דינמי מדויק ומאוד טבעי באופיו.

Cabasseנמשיך עם הזמרת היווניה המוכשרת Eleftheria Arvanitaki בשיר meno ektos. זהו שיר יווני ישן בעיבוד מחודש ומדהים המשלב כלים ערבים אוטנטיים לצד סינתיסייזרים אלקטרונים. קולה של eleftheria נשמע מצויין כשהוא ממורכז ובגובה הנכון, הלהקה מאחוריה וניתן בהחלט להבין היכן ממוקמים הנגנים במרחב הבמה, גם כלי מיתר נשמעים מעולה, גיטרת הבס חדה מהירה וברורה, כלי ההקשה מרחפים בין הרמקולים ורמת הפרטים טובה מאוד.

מה שחסרה לי מעט היתה חמימות מהרמקול שאינה מצליחה להתקבל למרות ששידכתי אליו כמה וכמה מגברים שונים. הוא מאוד נטרלי ומדויק מה שקצת מעכיר את האווירה בשיר הזה. במקרה הזה למרות הדיוק ולמרות שהוא מנגן "נכון" אני לא מצליח לקבל חוויה מרגשת ממנו. נכון, זה אולי אישי ואולי עניין של טעם אך מוסיקה מהסוג הזה מעדיפה גוון חמים נוטה לניטרלי ולא ניטרלי במידה כזו שמייבשת מעט את הצליל.

התחושה הזו חזרה על עצמה בכמה הקלטות בהן היה מעורב כינור ערבי מה שלא קורה עם כינורות מערביים המתאימים למוסיקה קלאסית שהם פחות "עבים" באופיים.

גבוהים: תחום התדרים הגבוה מעולה לטעמי, הוא מתמזג עם המיד באופן מוחלט, אין שמץ של תחושה כי מדובר בשתי יחידות שונות. הצלילים הגבוהים מתגלים כמאוד מפורטים, אווריריים ואפילו מעט סלחניים (בכיוון החיובי), הם אינם מציגים תוצאה חריפה גם בקטעים שמועדים לכך.

חליל צד

Sharon bezaly או בעברית שרון בצלי היא חלילנית מוכשרת יהודיה ישראלית לשעבר שנשאה לבעלים של חברת התקליטים BIS ושם התקליט הואVOLUME 1  FROM A TO Z מדובר בהקלטה נהדרת דיגיטלית לחלוטין.

Sharon bezalyחליל צד עלול להישמע עמום ומעיק כאשר מדובר ברמקול סגור או יתרה מכך סתום או לחלופין בהיר וחריף מידי. במקרה הזה מדובר ברמקול נטרלי ואוורירי שמצליח להעביר את חליל הצד באופן משכנע.
הוא אינו מגלה עמימות או חריפות ואינו מרגיש שהוא יוצא מאיזון. ניתן להבין כי מדובר ביחידת מיד מהירה להפליא שמצליחה להעביר את ויברציות האוויר הבוקעות מהחליל בצורה משכנעת לחלוטין.

נמשיך עם מוסיקה קלאסית
בחרתי במלחין הגדול Mozart בסימפוניה מספר 28 capella istropolitana  ומנוצחת על ידי BARRY WORDSWORTH, כלי הקשת נשמעים מעולה, הפרדת הכלים אחד מהשני מצויינת, הכינורות אינם חריפים ואינם עמומים, הצליל מאוד נטרלי ו"נכון". כלי הנשיפה נשמעים נהדר, ניתן ממש להרגיש את עוצמת הנשיפה של הנשפן מה שאומר שהרמקול הזה מציג מיקרו דינמיקה מרשימה בהחלט וכמות הפרטים הבוקעים ממנו גורמים לי ממש לחייך.

MOZARTגם בקטעים מתפרצים ניתן להבין (וכבר הבנו קודם) שהרמקול מאוד דינמי ומאוזן. התחום הנמוך מאוד ברור, עמוק ומפורט, ניתן לפרק את צלילי הצ'לו בבירור. בימת הצליל גדולה מאוד, רחבה ועמוקה. ניתן למקם את התזמורת הסימפונית בצורה ברורה בלי טיפת מאמץ, רק לשבת במרכז וכל הצלילים פרושים לפני באופן מרשים.

התוצאה במוסיקה קלאסית מעולה, זו אחת הפעמים הראשונות שאני חש שרמקול במחיר הזה מצליח להעביר אלי תחושה כל כך טבעית בתזמורת פילהרמונית גדולה כזו שמשלבת כלי נשיפה וכלי קשת שמופרדים כמו אורז פרסי, אחד אחד.

נקודות לפני סיכום

עם מה להגביר?
רמקול ה- Majorca אינו קשה במיוחד להנעה אך עדיין, מגברים בעלי 100 וואט בריאים ואיכותיים יביאו אותו לתוצאה טובה יותר מאשר מגברים חלשים. כדאי לזכור כי בכל זאת צריך המגבר להניע ארבע יחידות של 8 אינטש + שני מידים ושני טויטרים עם עכבה לא ממש יציבה (בלשון המעטה) ולכן רזרבות במגבר יעשו לו רק טוב.
ה- Majorca אינו ממש מפונק בבחירת ההגברה, רוב המגברים הקיימים בשוק יוציאו ממנו איכות צליל טובה אך ככל שנעלה באיכות ההגברה כך ישקף הרמקול את רמת המגבר.

מיקומי רמקולים
אצלי בסלון (4.5 על 4 מ') ובחדר השינה (3.5 על 3 מ') הרמקול מוקם בשני המקרים על הצלע הרחבה, ניתן להבין בבירור שהוא העדיף לעמוד ישר ללא שום הטיית זווית, במיקום הזה קיבלתי את מלוא הפוקוס והאיזון הטונאלי בשילוב במה רחבה עמוקה וגבוהה מאוד. כל הטיה פנימה פגעה מעט ברוחב הבמה ובתמונת הסטריאו, שיפרה מעט את הפוקוס אך הביאה חסרונות בתחום התדרים הגבוהים שקיבלו הדגשה מותרת. מצאתי כי מיקום מקביל לקיר האחורי ללא הטיות פנימה, החוצה או למעלה היה הנכון ביותר עבורם.

עיצוב
Cabasseאהבתי את עיצוב הרמקולים, הם נראים כמו רהיט גדול ומרשים בכל סלון, גדולים אך לא מגושמים. מה שמטריד אותי מעט הן היחידות הלבנות שלא כל כך מחמיאות לרמקול כשהוא פתוח (ללא הגריל) אך האפשרות לרענן את גוון הגרילים בשני צבעים שונים (מגיע כסטנדרט) מלמדת אותי כי יצרנית זו שמה לב לפרטים הקטנים ומעוניינת לעזור ללקוח בביצוע סינרגיה עם עיצוב הבית מבעוד מועד.

הדברים הקטנים הללו מוסיפים המון נקודות זכות לחברה. תשומת לב לפרטים הקטנים הם תמיד חשובים עבורי כאחד שמעריך מוצרים אסטטיים / יפים והוא בהחלט מוצר יפה.


סיכום

מדובר ברמקול מעולה, אולי אפילו יותר מזה. הוא מצליח להעביר המון סגנונות מוסיקה והוא ללא ספק ALL ARUND אמיתי.

אבל כמו שהוא כזה יש לו גם חסרונות. מה החסרונות? מי שמחפש רמקול שמתמקד בסגנון מוזיקה ספציפי ועושה אותו באופן מושלם יחפש אולי רמקולים אחרים שמתמחים כל אחד בתחומו, ה- Majorca לעומת זאת, עושה הכל וטוב מאוד.
הוא מאוד טבעי ומאוזן, מאוד מהיר דינמי וכוחני אבל מה שחסר לי מעט היתה עדינות, קצת "צבע" או קצת חמימות.

אלקטרוניקה מהמשפחה החמה תסיר את התחושה הזו והתוצאה תהיה פחות "יבשה" אך עלולה לפגוע מעט מאיזון הטונאלי המרשים והמעולה של הרמקול כשהוא משודך לאלקטרוניקה ניטרלית.

השורה התחתונה שלי? מאוד נדיר למצוא רמקול ALL Rounder אמיתי בטווח המחיר הזה.


מחיר: 16,000 ₪
אחריות ושירות: אחוזת הסטריאו.

הרמקולים נבחנו עם המגברים הבאים:

Edge G1
JoLida JD 1501RC
Micromega A60

מעבר לתגובות בפורום