מחשב HTPC זעיר - Fujitsu Esprimo Q1500, ביקורת

אביחי אפוטה
19-01-2010 06:15

מתוך קופסת קרטון גדולה, שלפנו מחשב שולחני קטנטן שמאוד הפתיע נוכח מידותיו. אבל, כשלוקחים בחשבון את העלות שלו לעומת מה שהוא מספק, לומדים להסתפק במועט ואולי גם ליהנות. ביקורת על מחשב מדיה סנטר או שולחני קטן.


אתחיל דווקא בוידוי: המון זמן לא הנחתי את ידיי על איזשהו מחשב של Fujitsu, וגם כשהתנסיתי באחד כזה (נייד אם אני זוכר נכון), לא התרשמתי בצורה מיוחדת. בדיוק מהסיבה הזו, מאוד שמחתי לקבל אלי לסקירה את אחד החדשים של Fujitsu, ולא סתם מחשב חדש - אלא סוג של נייח קטן מימדים ויומרות של מדיה סנטר מתקדם. אומנם חברת Fujitsu היא ממש לא שחקן שולי בתחום המחשוב לצרכנים בעולם, אבל כאן אצלנו היא לא מצליחה להתבלט יותר מדי אל מול מתחרים כגון HP, Dell, Toshiba ואפילו Sony ו- Asus.

אלינו הגיע ה- Q1500 שמבוסס על המפרט החלש ביותר ממה שיש ל- פוג'יטסו, מסדרת ה- Esprimo Q, להציע. למען האמת, בשבועיים שהוא נמצא אצלנו הוא הספיק לקבל מחליף בדמות ה- Q1510 וה- Q1500 כבר לא מופיע באתר העולמי של החברה. ה- Q1500 מגיע עם מעבד Pentium T4300 (כפול ליבה) של Intel במהירות של Ghz 2.1. הזיכרון הוא 2 גיגה DDR2 במהירות של Mhz 800. רק לצורך ההשוואה, הדגם שהחליף אותו ממש לא מזמן כבר מגיע עם ה- I3-330M של Intel ועם זיכרון של בין 1 ל- 2 גיגה DDR3 במהירות של 1066 Mhz.

Fujitsu

מפרט חומרה

המחשב המסוקר כולל כונן קשיח בחיבור Sata בנפח של 320 גיגה, כונן/צורב DVD (גם כן בחיבור Sata), כרטיס רשת אלחוטי (g/n) עם אנטנה פנימית ומערכת ההפעלה היא  Windows 7 - 64 ביט, בגרסאת Home Premium (בעברית כמובן).

הנתונים אינם רעים בכלל ואפילו טובים כאשר מסתכלים על הקובייה הקטנה שמכילה אותם: מארז מיני בגודל של 16 סנטימטרים בלבד וגובה של 2.5 סנטימטרים. בחזית נמצא את כפתור ההפעלה, כונן ה- DVD/צורב בתצורת Slot (עם כפתור הוצאה) ו- 2 כניסות USB. בגב המחשב נמצא את כניסת המתח (כבל + שנאי), יציאת DVI שהופכת גם ל- HDMI ול- VGA באמצעות 2 מתאמים שמצורפים, כניסת כבל LAN, עוד 4 כניסות USB (סה"כ 6), חיבור eSATA שמתברר כיעיל מאוד להרחבת נפח הזיכרון מבלי להתפשר על מהירות תעבורת נתונים וכן כניסת מיקרופון, יציאת רמקולים/אוזניות וגם יציאת S/PDIF דיגיטלית.

עוד בקופסא ניתן למצוא גם עכבר בחיבור USB (לא אלחוטי למרבה הצער), שלט מדיה סנטר יעודי של Windows שעובד עם 'דונגל' USB אלחוטי וכמובן שני תקליטורי הפעלה (דרייברים ומערכת הפעלה לשחזור).

Fujitsu
 
Fujitsu

למה לא אלחוטי?

עוד לפני שבכלל ממקמים את המחשב ומחברים לחשמל, אפשר כבר לרשום כמה נקודות מאכזבות בכל הקשור ל- Q1500: בראש ובראשונה, אם כבר מצורף עכבר אז למה לא איזו מקלדת קומפקטית? (כמו מחשבי המדיה סנטר של Asus, לדוגמא). ואם כבר רק עכבר, אז למה לא אלחוטי? אם אחד מהייעודים של המחשב הנ"ל הוא מדיה סנטר סלוני - אז את העכבר הזה אפשר להשאיר בניילון שעוטף אותו ולאחסן אותו במגירה, וחבל.

גם התוספת של שלט המדיה סנטר של Windows יוצא בצורה קצת עקומה, כי בכדי להשתמש בו תצטרכו מראש לוותר על כניסת USB אחת בשביל לקשר בינו לבין המחשב. כמה קשה זה להוסיף חיישני אינפרא-אדום עבור ענין זה? דבר נוסף שגם הוא נוגע לעניין המדיה סנטר זה היעדר מתאם לחיבור ה- S/PDIF לטובת כבל אופטי.

Fujitsu

קטן, חמים ומאוד שקט

אז למרות שקצת התחלנו ברגל שמאל בכל הקשור לאבזור שלו, אנחנו מפעילים את המחשב ומתחילים לעבוד. מי שכבר התנסה עם Windows 7 יודע כבר שזו מערכת הפעלה פשוט נהדרת ולמרות שהמפרט של ה- Q1500 לא מפלצתי באופן מיוחד, זה נדמה ששיתוף הפעולה בינו לבין ה- 7 הוא לא פחות ממושלם, בטח ובטח כשמדובר על 64 ביט.

בתוך דקות ספורות אנחנו מסיימים את ההתקנה הראשונית של מערכת ההפעלה ונכנסים למערכת. אחד הדברים שאני תמיד שם עליהם דגש לפני בחינת ביצועי מחשב הוא זמן ההמתנה בכיבוי והדלקה - במקרה של ה- Q1500 יצאתי מרוצה מאוד: כיבוי מאוד מהיר וגם טעינת מערכת ההפעלה עלתה בזמן סביר ביותר מה שמעיד על לא מעט כוח שזמין בו, אבל זו רק ההתחלה ויש לנו עוד כמה דברים לבדוק.

Fujitsu

גרפיקה
נתחיל בזה שאין לכם מה לפתח יותר מדי ציפיות אודות הביצועים הגראפיים של ה- Q1500. זה נכון ואפילו מאוד יפה לראות את הכרטיס הגראפי המובנה של Intel מעביר את חווית ה- Aero של ה- 7 בצורה מושלמת, וכן גם תמיכה רחבה בכל רזולוציה שתבחרו בה (עד 1920X1080 פיקסלים), בבדיקה שנעשתה גם על מסך פלאזמה 42 אינצ' וגם על מסך LCD רחב של 22 אינצ'. אבל ברגע שניסינו לאתגר אותו באמת, הוא נכנע.

 

Fujitsu

משחקים
בגלל המפרט שאמור להיות לא חלש מדי, מיד רצינו לבדוק כיצד הוא מתמודד עם משחקים (במידה והוא אמור לשמש כנייח סטנדרטי) - ומה היא הדרך הטובה ביותר לבדוק זאת? Call Of Duty: Modern Warfare 2. זה די יומרני, אבל כבר ראיתי מחשבים עם מפרטים דומים שעושים עבודה לא רעה עם המשחק הזה ודומים לו (כמו Crysis, לדוגמא). ובמקרה הזה, מסתבר, זו דרישה קצת יותר מדי גדולה מהכרטיס הגראפי של Intel. אומנם זמני הטעינה של המשחק היו יחסית מרשימים ופיתחו אצלנו ציפיות, אבל בלתי אפשרי לשחק בקצב של פריימים בודדים לשנייה.

במשחקים קצת פחות טובעניים דווקא נחלנו הצלחה והוא אכן סיפק את הסחורה שכל מחשב נייח גדול ויקר ממנו היה עושה.

Fujitsu

מדיה סנטר

השלב הבא היה לבדוק את יכולותיו כמדיה סנטר (במידה וזה הייעוד שתבחרו עבורו) - כאן ציפתה לנו הפתעה: למרות שהוא נכשל במשחקים כבדים, ההנחה הייתה שיהיה לו יותר קל להתמודד עם תכני HD, מכל הסוגים, כיוון שקטנים וחלשים ממנו מסוגלים לכך. שוב, היומרה הכתה בנו פעם נוספת. על תכני Full HD אין בכלל מה לדבר. קבצים בפורמט MKV ברזולוציית 1080P (ובחיבור HDMI למסך) פשוט הוצגו כמו על מקרן שקופיות: תקיעות, גמגומים וסאונד מקוטע. מצד שני, הסתפקנו בתכנים איכותיים קצת פחות כגון 720P ובכלל קבצי AVI שהתנגנו בצורה חלקה.

בכל אותו הזמן, המחשב שמר על טמפרטורה סבירה מאוד וזאת תודות למאוורר שמוציא את החום מגב המחשב ויונק אוויר מהתחתית שלו. עוד ראוי לציין שהוא גם שומר על שקט מופתי ובכלל לא מורגש הן בשעת מאמץ והן בזמן המתנה.

קצת יותר מגלישה וכתיבה

אז כאן אמורה לבוא המסקנה הדומה והראויה למחשבים מהסוג הזה, והיא שזהו מחשב שמיועד בעיקר לגלישה, שליחת מיילים, עיבוד תמלילים ו... זהו. למרבה הפלא, זו לא המסקנה שהגענו אליה, כיוון שה- Q1500 מסוגל לעשות קצת מעבר לפעולות השגרתיות והפשוטות הללו, שכל נט-בוק מבוסס Atom חלוש מסוגל להתמודד איתן. כן הצלחנו לעבוד בצורה מאוד מספקת על תוכנות כגון PhotoShop, ותוכנות עריכת ווידיאו כגון Sony Vegas וכד', ובאופן כללי העבודה היומיומית איתו הרבה יותר שוטפת, מהנה ומספקת כמעט את כל הצרכים הנדרשים ממחשב נייח סטנדרטי. משמע שאלו מבדילים אותו משאר מחשבים זעירים ומוגבלים ביכולותיהם, למרות שהוא לא מפלצת מולטימדיה. עוד דבר שכן זוכה אצלנו לנקודות חיוביות על פני מתחרים דומים זו העובדה שהוא גם כולל כונן/צורב DVD. וזה לא דבר של מה בכך במחשבים מהסוג הזה.

ההשוואה היחידה שעמדה אל מול עינינו היא ההשוואה ל- Mac Mini של Apple: במקרה כזה ה- Mac עולה עליו בכמעט כל פרמטר אפשרי, ואפילו המחיר כמעט זהה לחלוטין. מצד שני, הבחירה במחשב של Apple היא לא רק על סמך נתונים טובים יותר במפרט המחשב, אלא בעיקר בגלל מערכת ההפעלה והתוכנות המתאימות.

Fujitsu

בשורה התחתונה ה- Q1500 יכול להיות בחירה מצוינת בתור מחשב נוסף בבית, מבלי לתכנן לו מקום מיוחד, כמו חדר ילדים, שולחן עבודה ביתי וגם בתור מחשב לפינת עבודה משרדית קטנה. יחד עם זאת, הוא עדיין יכול להתאים לסלון ביתי בתור מדיה סנטר בעיקר בזכות השלט הייעודי של Windows Media Center (שמצורף) ולא בגלל יכולות ה- HD שלו.

ציון:

מחיר: 3,299 ש"ח
אחריות: חברת אמטל, שנה בבית הלקוח

מה בקופסא:

מחשב Fujitsu Esprimo Q1500
עכבר Fujitsu בחיבור USB
כבל חשמל + שנאי
שלט מדיה סנטר ייעודי + מחבר USB אלחוטי + זוג סוללות לשלט.
כבל מאריך USB
2 תקליטורי תמיכה (דיסק התקנה של Windows 7 Home Premium + תקליטור שחזור)
מתאם DVI ל- HDMI
מתאם DVI ל- VGA
ספרות

מעבר לתגובות בפורום