אודיו וגם אודיופילים – סיכום העשור בעולם ובישראל

נמר לוי
30-12-2009 06:06

עשר השנים האחרונות הביאו שינויים ניכרים לתחום האודיו, הן בתחום הטכנולוגי והן בתחום האנושי ואופן הפצת "התורה האודיופילית", נמר לוי בסיכום אישי שלו על עשור של צלילים.


טכנולוגיית המגברים המסחרית הראשונה, התבססה על מנורות, אחר כך הגיעה מהפכת הטרנזיסטור (שהקדימה אותי במספר שנים...) ולשמחתי, גם בתקופת חיי אני זוכה להיות עד למספר מהפכות מעניינות בתחום.

הימים האחרונים של שנת 2009 מהווים זמן מתאים לסקור מגמות בולטות בעעשור החולף.

המהפיכה הדיגיטלית

מגבר המנורות הראשון ששימש למוסיקה פותח בתחילת שנות השלושים, עד עצם היום הזה שומרת טכנולוגיה זו על גחלת שאינה כובה. בשנת 1947 פותח מגבר הטרנזיסטור וביחד עם המנורות שהמשיכו במקביל, הסבו הנאה מרובה למאזינים נלהבים.

מגבר מנורות
מי רוצה דיגיטלי?


בעשור האחרון, הצטרפה לחבורה טופולוגית הגברה נוספת. השיטה "הדיגיטלית" פותחה עוד קודם לכן, אך רק בשנים האחרונות נכנסת לייצור המוני, היא אולי השנויה ביותר במחלוקת, כאשר חלק גדול מחובבי האודיו רואים מגברים אלו כנחותים מבחינת חווית הצליל ומגדירים את אופים כ-קר ולא טבעי לעומת הטרנזיסטור והמנורות.

למרות זאת ולמורת רוחם של החובבים המושבעים, יצרניות נחשבות מאמצות את השיטה הדיגיטלית - בינהן חברות כמו ג'ף רולנד, בל קנטו ומקרומגה שלאחרונה הטמיעה את השיטה הדיגיטלית במגבר יחיד מהקולקציה החדשה. שתי חברות שעברו באופן מוחלט לשיטה הדיגיטלית רשמו ירידה חדה במכירות והורדו בדרגה בקרב האודיופילים.


מהפכת המקורות

לשבת על הכורסא עם שלט רחוק ביד, להאזין למה שרוצים מבלי לעייף שום שריר מלבד האגודל. סטרימרים שמיועדים למוסיקה מהווים את המהפכה השנייה שגם היא שנויה במחלוקת. מוסיקה שמאוכסנת על מחשב מבטלת את הצורך במדיה פיסית. היא אינה תופסת מקום מיותר, מאפשרת לאחסן כמות אדירה של מוסיקה על כונן קשיח יחיד והכל מוצג בסופו של דבר על מסך הפלזמה באופן גרפי – בתוספת מידע למשתמש.

מחשב נייד כמקור למערכת אודיו
מחשב נייד כמקור למערכת אודיו

גם את המהפכה הזו לא קיבלו כל חובבי האודיו באהדה. לאחר שנבדקו כמה מוצרים כאילו היו שהגיעו למסקנה כי אין בהם "נשמה" (No More עטיפות דיסקים מרשרשות) וגם הצליל לא מספק.
לעומת זאת, מספר יצרניות היי אנד החליטו לקחת את השיטה צעד אחד קדימה ופיתחו סטרימרים למוסיקה שמחירם עומד על מספר עשרות אלפי דולרים. התוצאה (לטענת החובבים) עדיין אינה מספקת. נכון להיום, רוב החובבים נשארו עדיין עם דיסקים, למרות האבק, למרות המקום שהם תופסים ולמרות העובדה שעל מנת להחליף דיסק צריך לקום מהכסא.

המהפכה הסינית

לאחר שנים רבות, בהן נחשב האודיו הסיני כנחות בעיני החובבים, זול ולא איכותי התהפכה הקערה על פיה.
סין הפכה בעשור האחרון למעצמה כלכלית אדירה, במקביל, יצרנים סינים רבים הכריזו על הצטרפות לעולם ה-Hi-End האודיופילי,חלקם הצליח להציג איכויות במחירים שטרם נחשפנו אליהם. יצרניות סיניות רבות דחקו לקיר יצרניות אירופאיות ואמריקאיות.

כיום, מוצרי האודיו הסינים נמצאים בתהליך ישור קו עם שאר העולם הן מבחינת איכות והן מבחינת אמינות והעשור הזה הביא את הסינים להכרה אודיופילית חסרת תקדים.
מבקרים רבים משווים את סין של היום ליפן של שנות ה-70-80. ההבדל הקטן הוא שבהשוואה ליפן, הצליחה סין להיכנס לשוק ההיי-אנד במהירות אדירה וכיום (בעידן האינטרנט) החשיפה גדולה בהרבה.

רמקולים USHER
רמקולים סיניים בתערוכת CES

ישראל - מהפכת היבואנים

בשנים האחרונות היינו עדים להתפתחות אדירה של תחום האודיו היי אנד בארץ, זאת לאחר מספר שנים בהם הורגשה האטה.
מהפכת היבואנים אכן קידמה את התחום באופן חסר תקדים. בעשור האחרון, במיוחד בשנים האחרונות נחשפנו ליבואנים ולמותגים רבים שהגיעו לישראל.
כיום, להבדיל מהעשור הקודם, נמצאת ישראל במקום טוב מאוד מבחינה "אודיופילית" ביחס לעולם. מותגים ומוצרים רבים מתחום זה מיובאים ארצה ואנו חשופים למוצרי איכות מכל קצוות תבל בכל טווח מחיר.

גידול היבואנים יצר תחרות חיובית בשוק, בזכות המצב הזה, נחשף הצרכן למגוון מוצרים רחב, כך גדלה גם המודעות לאודיו איכותי בקרב הציבור.

מהפכת האינטרנט

אכן, האינטרנט נולד עוד לפני העשור הזה אך עבר בשנים האחרונות תהליך שהשפיע על תחום האודיו כולו: הפורומים.
הפורומים הם אלו שחשפו את התחום למצטרפים חדשים וקדמו אותו באמת. בזמן עבר, תקשורת והעברת מידע התבצעו בעזרת טלפונים, פקסים, מכתבים, מגזינים ויונת דואר עייפה. כיום, ניתן לחלוק מידע נרחב דרך הרשת, להתייעץ ולהחשף לסקירות ומבחני אודיו ללא כל עלות.
בזכות האינטרנט, נחשף תחום האודיו האיכותי לציבור. בזכות הרשת, הפורומים וסקירות המכשירים, אנו עדים לצמיחה ביבוא מוצרי אודיו לארץ ולהרחבת קהילת חובבי הסטריאו.

רק בנושא אחד לא דווחה מהפכה...

פטיפוןלמרות התקדמות הטכנולוגיה שהצליחה לקרוא תיגר על פורמט התקליטור, מתגלה כי דווקא טכנולוגיה קודמת לו מצליחה להחשב בקרב האודיופילים למקדש אודיו שאסור לגעת בו. הפטיפון שצץ לראשונה לפני 123 שנים הוא השורד האולטימטיבי, ההוכחה הברורה לכך שעם כל הכבוד לטכנולוגיה וקדמה, טרם הצליחו להחליף את הפטפון הישן והמיושן.
הפטיפון, לדעת אודיופילים רבים בעולם נחשב עדיין למקור האיכותי ביותר (גם אני מחזיק בדעה דומה).

אז מה היה לנו שם - סיכום מגמות אודיו 2000-2010

- הצטרפות טופולוגיית הגברה דיגיטלית לשוק האודיו העולמי (בייצור מסחרי בעל משמעות).
- התקליטור - CD עדיין לא הוחלף (פורמטים אלטרנטיביים כושלים כגון DVD-Audio), אם כי הכוננים הקשיחים מתחילים לאיים.
- סין נכנסת למגרש ומקבלת הסמכה אודיופילית.
- גדילה בחנויות מתמחות ויבואני אודיו הי אנד לישראל.
- צמיחת קהילות אודיו ברשת הישראלית וסקירות אודיו מקצועיות בישראל.

ורק הפטיפון, ימשיך כנראה אתנו, ללא שינוי גם לדור הבא.

מעבר לתגובות בפורום