Fuji S200EXR – מצלמת סופר זום עם חיישן EXR, ביקורת

נמרוד גנצרסקי
28-12-2009 06:02

פוג'י שוב מכניסה רגל למגרש של הגדולים, עם מצלמת זום גדולה (דמוית DSLR), הפעם היא מתמקדת בצלמים חובבים שמחפשים גוף מצלמה שכולל אפשרויות רבות ולא פוסח על איכות תמונה טובה וטווח דינמי מרשים.


פוג'י פילם תמיד התחברה לנישת המצלמות ששלטו בתחום הזום הגדול. נסיונות החברה לעלות מדרגה גבוהה יותר לשוק המקצועי עם מצלמות שהתבססו על גופי ניקון בתוספת מערכת פנימית מפיתוחה של פוג'י לא הביאו להצלחה המסחרית הרצויה.
הפעם משלבת החברה קצת משני העולמות, בגישה שמחדשת עבור צלמים שרוצים להרגיש מקצוענים, אבל אין להם את הממון הדרוש לכך, מצד שני, הם גם לא מעוניינים במצלמת סופר זום סתמית.

מבנה

כפי שקראתם, ה- S200 EXR מכניסה אתכם לעולם של הגדולים, זה גם המסר שהיא משדרת במראה החיצוני.
לחצנים וכפתורים שונים מקשטים את גוף המצלמה. בצד העליון, ישנה תושבת עבור פלאש חיצוני, הזום מתבצע באופן ידני (טבעת על העדשה) וישנה גם אפשרות לביצוע פוקוס ידני על טבעת העדשה.
בנוסף, לחצני גישה מהירה לפונקציות נדרשות לפני הצילום נמצאים על הגוף, כמו איזון לבן, סוג הפוקוס, מדידת ונעילת החשיפה, בחירת ISO, גלגלת לשליטה מהירה על אופציות שונות, צילום רצף ועוד.
גלגל המצבים מאפשר החלפה בין מצב אוטומטי לגמרי למצב EXR (הסבר יבוא), למצב ידני ולמצבים הסטנדרטים של שליטה על צמצם ומהירות. בנוסף ישנו מצב FSB, אפשרות בחירה בסצנות צילום שונות, מצב וידאו ושני מצבים שמשמשים כזיכרונות להגדרות האישיות של המשתמש.

FujiFilm S200EXR


אחיזה נוחה
האחיזה נותנת תחושה של יציבות. הגוף עשוי פלסטיק קשיח לא חלק. הכפתורים ומכסי ההגנה על חיבורים משדרים הרגשה של חוזק ואמינות. המסר העיקרי שמשדרת האחיזה הוא בנוסח "בואו בנות, אני צלם מקצוען."
מרכז הכובד של המצלמה נוטה קדימה עקב משקל העדשה (המצלמה שוקלת מעל 800 גרם). תפריט המצלמה והגישה לפונקציות השונות הינם נהירים וקלים להבנה, לא צריך לדפדף בתתי תפריטים רבים בכדי להגיע לפרמטר המבוקש.

חיישן EXR

כבר כתבנו בעבר על חיישן ה-EXR Super CCD, נחזור בקצרה על עיקרי הדברים. החיישן בנוי לא בצורה קונבנציונאלית של מבנה Bayer (שורה של אדום וירוק ושורה נוספת של כחול וירוק). אלא במבנה חדיש בשם שכבר ראינו אותו במספר מצלמות של Fuji, זהו ה - EXR (שורה של זוג כחולים וזוג אדומים ושורה של ירוקים בלבד).
מה שהייתי מסביר לבן שלי זה שמבנה הזוגות מאפשר תיקון וחיפוי של פיקסל אחד על בן הזוג שלו ובכך נותן אופטימיזציה של המידע הנקלט באותו מיקום. מה שהייתי מוסיף, אבל לא לבן שלי, זה שמבנה הזוגות מאפשר לצלם (או למעבד המצלמה כאשר נבחר מצב אוטומטי) לבחור בין שלוש אפשרויות: מצב רזולוציה גבוהה לצילום בתנאי אור טובים, טווח דינמי (מכובד בהחלט) עבור סצנות עם קונטרסט גבוה ומצב שלישי המאפשר צילום עם "רעש" נמוך ב- ISO גבוה לתאורה חלשה.
התוצאות נראות לעין, מבט בתמונות מגלה יותר פרטים בצל בעוד אזורים בהירים אינם הופכים לפלטה לבנה ומסנוורת.

FujiFilm S200EXR


אלה היו 60 שניות על הטכנולוגיה של החיישן, עכשיו נחזור למצלמה שלנו. משום מה, פוג'י פילם הלכה קדימה עם הטכנולוגיה, אבל חזרה אחורה עם הגודל הפיזי של החיישן. 1/1.6, שדומה בגודלו לחיישן במצלמות פוקט (מדגמים לא זולים). צפיפות הפיקסלים לא מתקרבת אפילו בקצת לרמת הצפיפות הנמוכה של מצלמות מקצועיות באמת, גם לא לסדרת ה-pro של פוג'י עצמה.

מצבי צילום

מוקדם יותר, ציינו את מצב FSB שמצוי על חוגת המצבים. מצב זה, בשמו הלטיני Film Simulation Bracketing, מבצע צילום רציף של שלוש תמונות, עם אפקט שמדמה שימוש בשלושה סוגי פילם (סרט צילום) שונים (PROVIA / Velvia / ASTIA). כך תוכלו לבחור את האופציה הטובה ביותר לאותו מצב ולבחור בסגנון פילם המועדף.
הרושם שאני קיבלתי הוא ש"סוגי" הפילם הללו הם בעצם צילום בצבעים רכים (Soft), צבעים חזקים (Vivid) וסטנדרט (Standard).

זיהוי פרצופים
גם במצלמה זו, בדומה לשאר מצלמות חדשות, יש אפשרות לזיהוי פנים. האופציה הזו, לעומת אותה אופציה במצלמה של סוני שבדקנו, לא נועלת את המצלמה עד לקבלת פוקוס. ניתן להשתמש בזה או לבטל את הפעולה. המנגנון מהיר ואף מזהה פנים גם לאחר הצילום אם לא זוהו קודם לכן. כשמבצעים צילום עם זיהוי פנים, המצלמה מגדילה את אזור הפנים לאחר הצילום כדי לקבל מאיתנו אישור על האיכות (אישור רוחני, לא באמת צריך ללחוץ על משהו).
המצב האוטומטי מתפקד, כמה מפתיע, באופן אוטומטי. אין תלונות ואין תשבוחות על מצב זה – סטנדרטי. לעומתו, מצב EXR הוא מצב "אוטומטי פלוס". הוא בוחר את הסצנה המתאימה ואת מצב החיישן (כפי שהזכרנו קודם): האם להשתמש בטווח דינמי מוגבר, ברזולוציה מלאה או האם בהפחתת רעשים ו-ISO גבוה. היא גם מזהה מצבי מאקרו, לעיתים בטעות כשמשתמשים בזום המקסימלי על אייטם ספציפי.

צג LCD
גודל המסך האחורי עומד על 2.7 אינצ', הוא מציג תמונה בהירה מאוד ושמיש גם במצבי שמש חזקה.

זמני פעולה

מדידות מהירות תגובה התבצעו עם צילומים מחוץ לבית ביום בהיר בשעות הצהריים ומאוחר יותר גם בבית עם תאורת נאון (הנורות החסכוניות האלה שעולות המון כסף). התוצאה היא ממוצע של שתי המדידות על כרטיס זיכרון SD רגיל. עם כרטיס SDHC extreme הזמנים אמורים להיות קצת יותר מהירים.
הדלקה – 1.7 שניות.
הדלקה ועד צילום ראשון -  3.3 שניות.
Shot to shot (ללא פלאש) – 2 שניות.
צילום בפורמט RAW – מעל 7 שניות עיבוד תמונה עד שהמצלמה מאפשרת צילום נוסף.
בסה"כ, מדובר על מצלמה זריזה למדי שנמצאת גבוה בטבלה בהשוואה למצלמות זום גדול וגם קומפקטיות.

FujiFilm S200EXR

עדשה וזום

ה- S200EXR מגיעה, כפי שכתבנו, עם זום של X14.3. העדשה נראית כמו אחת שנלקחה ממצלמת DSLR, אך לא ניתן לנתק אותה מהגוף.
הצד הרחב של העדשה פחות מרשים כשהוא מתחיל ב- 30.5 מ"מ והזום מסתיים ב- 436 מ"מ. דגמים מתחרים מגיעים לטווח גדול יותר, אבל מבחינת איכות אופטית, העדשה הזו מספקת בהחלט. ניתן להרכיב עליה פילטרים בקוטר 67 מ"מ.
הופתעתי לטובה מהעובדה שגם בצילום עם זום מקסימלי לא נראו לעין עיוותים אופטיים או purple fringe, מה שבלט במצלמות אחרות שבדקנו בעבר.

FujiFilm S200EXR

שוב הופתעתי לטובה (מה, אני כזה פתי?) ממצב הסופר מאקרו.
יש מאקרו רגיל (10 ס"מ) ויש סופר מאקרו המאפשר להגיע למרחק של סנטימטר אחד מנושא הצילום.

FujiFilm S200EXR

העדשה כבדה וכוללת כאמור טבעות של זום ופוקוס, פוקוס ידני "מעשי" הוא תכונה שכמעט ואינה קיימת במצלמות שאינן DSLR. יצוב הרעידות מתבצע בעדשה ולא בגוף המצלמה. במצב וידאו ניתן להשתמש בזום, אבל הפוקוס מאחר להגיע ולכן כדאי להשתמש בזום בצורה "עדינה" ואיטית.
בסיכומו של עניין, העדשה איכותית וטובה בכל מצב זום.

איכות תמונות

רק האפשרות לשימוש ב-ISO 12,800 (במצב של 3 מגה פיקסל), מספקת תחושה כי מתכנן מקצועי נגע במצלמה. ה-ISO האוטומטי נע בין 100 ל-3200, עם אפשרות לערכי ISO של 6400 ו-12,800 במצבים ספציפיים בלבד.
התוצאות הן תענוג. הפוג'י מציגה תמונות איכותיות בסביבת חוץ ופנים, עם אור חלש (
שם תבוא לעזר גם תאורת עזר לפוקוס) או חזק ובעיקר, הגדוּלה של החיישן הזה מתבטאת במצבים של ניגודיות גבוהה בסצנה.

מצב צילום אוטומטי רגיל

FujiFilm S200EXR


הפעלת EXR

FujiFilm S200EXR


מצב צילום רגיל

FujiFilm S200EXR


מצב EXR

FujiFilm S200EXR

התמודדות מרשימה עם אסא גבוה

כאשר נבחר מצב אוטומטי, מעבד המצלמה נותן עדיפות ל- ISO AUTO 1600. כלומר היא בדרך כלל תצלם ב-1600 אלא אם המצב ידרוש אחרת. ניתן לקבע את המצב על ערך קטן יותר.
תמונות בערך ISO של 1600 מפתיעות לחלוטין, אין כמעט בנמצא מצלמה עם חיישן קטן שכזה שמסוגלת להוציא תמונה חלקה ומפורטת. אפילו תבנית הסרת הרעשים נעימה באופן יחסי לעין.


FujiFilm S200EXR


כמו בכל מצלמה, ככל שעולים ברמת ה-ISO ישנה גרעיניות שהולכת וניכרת יותר לעין, אבל היא בולטת רק כשמגדילים את התמונה על המחשב. במצלמה זו הגרעיניות הקיימת מרוככת ולא נראית כאוסף נקודות, גם הצבעים במצב זה נשארים טובים מאוד.

מאידך, יש מצבים בהם נפגמת החדות של פרטים "עדינים". צילומי נוף וצילומי תקריבים של פנים יכולים, בהגדלת התמונה, להציג את ניסיונות מנגנון הסרת הרעשים, כמ למשל קו העצים מאחור שאיבד חלק מפרטיו.

FujiFilm S200EXR
סיכום

ה- S200EXR מספקת את המוצר הנכון לקהל הנכון במחיר סביר יחסית. מרבית האופציות שרואים במצלמות מקצועיות נמצאות גם בדגם הזה. המשקל, האחיזה והעדשה מספקים חווית משתמש מאוד קרובה לזו של מצלמת רפלקס אמיתית.

חובבי הצילום הכבדים, ישמחו לשמוע שיש גם אפשרות לצילום בפורמט RAW. דווקא הוידאו מתגלה כסטנדרטי, לא משהו לכתוב עליו הביתה. קיבלנו תוצאות טובות יותר במצלמות אחרות.
ה- S200EXR מגיעה עם זום של 14.3X ו-12 מגה פיקסלים, שמונחים בצפיפות על חיישן 1.6", הוא קטן יותר פיזית בהשוואה לכל מצלמת DSLR, אבל מספקת ביצועי ISO טובים יותר מרוב המצלמות הקומפקטיות ובפער גדול.

Fuji עשתה זאת, בגדול.

ציון:

מחיר מחירון: 2,799 ש"ח
אחריות: קבוצת שמעוני


בעד: עדשה בעלת איכות אופטית טובה, איכות תמונה, אפשרות ל-RAW, חיישן עם טווח דינמי מכובד, לחצני קיצור על גוף המצלמה, מצבי צילום רבים, בדומה למצלמת DSLR. תמורה, תמורה למחיר.

נגד: טווח עדשה מוגבל בעיקר בצד הרחב, לא ניתן להחליף עדשה, כבדה, במקרים מסויימים נפגמת חדות של פרטים קטנים.

שורה תחתונה:
ה- S200 EXR מתאימה מאוד ללמי שמבקש חווית משתמש מקצועית וביצועים טובים ממצלמת סופר זום, במחיר סביר.

קישור - אתר יצרן:
www.fujifilm.com/products/digital_cameras/s/finepix_s200exr

מפרט טכני - Fuji Film Finepix S200EXR Review

רזולוציה:  12מיליון פיקסלים
חיישן: "1/1.6 Super CCD EXR
כרטיסי זיכרון: SD, SDHC
עדשה: 30.5-436 מ"מ, זום 14.3x, F2.8(W)-5.3(T)
קוטר עדשה: 67 מ"מ
וידאו: 640x480 30fps
ISO: 100-12800
מסך: 2.7 אינץ', 230,000 פיקסלים. קבוע.
משקל: 865 גרם (עם סוללה)
מעבר לתגובות בפורום