LG SL90 - מסך LED LCD דק דק, ביקורת

ליאור קורן
25-12-2009 18:00

ה- SL90 מגיעה במטרה להציג מתחרה דק מול החברות היריבות והיא מצליחה לעשות זאת בעזרת שימוש במנגנון תאורת LED, התרשמנו מהעיצוב ובדקנו את ביצועי התמונה, ביקורת.


תן לי את זה דק דק

הראשונה שעשתה זאת היתה סמסונג, היא בחרה בטכנולוגיית LED שעל הנייר לפחות פחותה בביצועיה לעומת שיטות LED אחרות, אבל בתמורה הציעה לצרכנים עיצוב דק שעל פי דיווחים שונים תפס הצלחה שלא נעלמה מעיני החברות המתחרות.

LG שמהווה מתחרה עיקרית של סמסונג שולחת את הנציגה שלה למירוץ, זו היא טלויזיה מדגם SL90 שמגיעה בעובי דומה מאוד שעומד על כ- 3 ס"מ ואולי מעט פחות - אתר LG מצהיר על 3.04 ס"מ, הפרסומים בארץ מדברים על 2.93 ס"מ. בכל מקרה, מדובר על מסך שעבור כל מי שמורגל במראה של מסך LCD או פלזמה "רגיל" נראה דק להפליא לעיניו.

LG SL90 LED LCD


הסמסונג היתה יפה וגם ה- LG מצליחה "לעשות את זה" לעין מבלי להראות כחיקוי, העיצוב שונה ונראה אלגנטי ונקי, עם בסיס מזכוכית ופנל קדמי מבריק. מהצד, ניתן לראות שלוש שכבות הצמודות אחת לשני, כאשר החזית עשויה מקשה אחת קשיחה של מסך ומסגרת.

החזית, כאמור, מבריקה למראה ורגישה למדי להשתקפויות, למרות שגם בחדר מואר, ה- SL90 מצליחה לשמור על רמה סבירה של איכות צבעים ותמונה (ולא דוהה למוות). לא נראה שקיים בציפוי הקדמי פילטר בולע אור, מה שישפיע מאוחר יותר גם על ההתרשמות מהשחור.

LG SL90 LED LCD
להתחבר לטלויזיה

מיקום החיבורים בסמסונג המתחרה פונה לצד ומוצלח יותר בהשוואה ל- LG, שאצלה, מלבד חיבור USB ו- HDMI בודד, כל שאר הכניסות / יציאות פונות לאחור, מה שלא מהווה בעיה כאשר המסך ניצב על על שולחן הטלויזיה בסלון, אבל פחות מוצלח במקרה בו מעוניינים לתלות את המסך על קיר ומבטל למעשה את יתרון הדקות שלו (אלא אם מצליחים למצוא מתאמי זוית 90 מעלות לכל מחברי הכבלים.
בהשווה לאותה סמסונג, יש ל- LG שתי כניסות קומפוננט (לעומת אחת) וגם שני חיבורי קומפוזיט (לעומת הסמסונג שמאפשרת שמגבילה את המשתמש לחבר אל קומפוננט או לקומפוזיט, אך לא במקביל), יש גם שתי כניסות HDMI נוספות בנוסף לזו שבצד (סה"כ 3), כניסת VGA למחשב, אנטנת RF ו- RS232, כמו גם יציאת אודיו RCA עם וידאו קומפוזיט.

LG SL90 LED LCD


שליטה כפולה

אופנת העיצוב החדשה אינה פוסחת גם על השלט, הטרנד העכשווי מחייב שני שלטים, העיקרי שבהם כולל תאורה אחורית ללחצנים ואנחנו מברכים את LG על כך. הלחצנים בשלט זה לבנים, גדולים עם גישה ישירה למצבי ECO, מתיחת תמונה ועוד.
השלט השני (שלט לאורחים?) הינו קטן ומאפשר גישה למספר פעולות נפוצות כגון מעבר בין כניסות, שינוי ווליום ועוד.

LG SL90 LED LCD


צעצוע של תפריט
התפריטים של SL90 הם אלו המוכרים מדגמי החברה האחרונים, גדולים וברורים, מעט מצועצעים לעין, כוללים תרגום מלא לעברית. תפריט הגדרות התמונה כולל כמעט כל מה שמשתמש ממוצע יזדקק לו, הגדרות תמונה מתקדמות מאפשרות שליטה על מנגנון ניגודיות דינמית, גאמה, החלקת תנועה ועוד.

LG SL90 LED LCD


איכות תמונה

שידורי SD

כידוע, היום בו כל הערוצים יעברו לשדר באיכות HD הינו רחוק מהעין ולכן נאלץ להסתפק באיכות SD שמוצגת על מסך ה- SL90 באופן "ממוצע" - לא גרוע, אך גם לא מצטיין, הצבעים טובים לעין וגם החדות נמצאת בתמונה.
ניתן להבחין במקומות ספציפיים בתופעת "שיני המסור" שנובעת מחיבור שני שדות השידור (Deinterlacing) ובנוסף, לא הייתי מתנגד למעט יותר החלקת "קוים מזוגזגים".
LG SL90 LED LCD

מתיחת תמונת 4:3
LG זנחה משום מה בדגמים האחרונים את מנגנון מתיחת התמונה הקודם.
כעת, בין מבחר מצבי הזום הקיים בתפריט, המצב שנראה מתאים ביותר נקרא בפשטות Zoom, הוא יוצר זום שחותך חלק מהתמונה בארבעת הצדדים, מצב זה הינו  מתוחכם קצת יותר ממצב זום רגיל מכיוון שהוא מאפשר לכוון שני פרמטרים: גודל מתיחת אנכית ומיקום אנכי של התמונה (הזזה שלה מעלה מטה בכדי שלא להפסיד את הכתוביות), אבל גם כשהוא נמצא על ערך הזום הקטן ביותר, הוא עדיין חותך כמות נכבדה של שטח תמונה מכל הצדדים.

LG SL90 LED LCD

וידאו HD

צפיה בפרק מתוך "הלוחשת לרוחות" מציג צבעים טבעיים עם נטיה לגוון החם, במהלך הבדיקה התגלו הצבעים של ה- SL90 כמוצלחים, כשהם מקנים גוון "עשיר" לתמונה ונעימים באופן כללי לעין.
לטעמי, ניכר כאן שיפור מסויים ביחס לדגמי LG קודמים, במיוחד האופן בו התמונה מוצגת באופן צבעוני מבלי ליפול למלכודת המלאכותיות.

LG SL90 LED LCD

כשבודקים סעיף נוסף ברשימת הפרמטרים של איכות תמונה - חדות, מתברר לעין כי התמונה חלקה למראה ונראה כי LG מפעילה מנגנון יעיל של הסרת רעשים.
אין, למשל, את תחושת החדות החריפה שמתקבלת בצפיה במסכי טושיבה, אך זה לא אומר כי ה- LG אינה מציגה תמונה מפורטת, שימו לב לקוי דוגמת ריפוד הספה בסצינה מתוך "רודף העפיפונים". הם מוצגים "אחד אחד" כמו אורז משובח וה- SL90 מצליחה להעלים גרעיניות ולהותיר את התמונה מפורטת.
גם כאן, ניתן לראות את גוון הצבעים שנוטה לצד ה"חם" לעין, מבלי להציג פרצופים באדום מלאכותי.

LG SL90 LED LCD

ניגודיות ושחור

תפריט הגדרות התמונה המתקדם מאפשר לשלוט על מנגנון הניגודיות הדינמית, במקרה הזה לא מדובר על המנגנון שמשנה את עוצמת תאורת ה- LED (שפועל במקביל) אלא על עיבוד ברמת התמונה על הפאנל.

Dynamic Contrast במצב Low מכהה את האיזורים הכהים, מעבר למצב Medium מעלה את בהירות החלקים הבהירים ומוסיף מעט רעש דיגיטלי לחלקים הכהים, לא מומלץ לעבור למצב High שנראה כבר מלאכותי לעין.

במונחים של רמת שחור מקסימלית, ה- SL90 אינה עולה לראש הפירמדיה: מסכי ה- LED LCD של שארפ וסמסונג שבדקנו (שכוללים מנגנון LED צידי או אחורי), עולים על ה- SL 90 ברמת השחור.

בכדי לשפר את השחור, הורדנו עוצמת תאורה אחורית לערך של 30 (מתוך 100) וגם בהירות ל- 40, אבל זה כבר פגע בנראות של חלק מהפרטים בחלקים הכהים, שינוי גאמה לערך LOW החזיר חלק מהם.

ב-"מבחן החליפות" מתוך הסרט קזינו רויאל, קשה להבחין בפרטים בחליפות שני השחקנים, במקרים כאלו יש יתרון למנגנון ה- Local Dimming שנמצא בדגם LH90 של LG למשל, אבל הוא ידרוש מכם לעלות ברמת התקציב בכמה אלפי שקלים.

LG SL90 LED LCD

דוגמה נוספת מתוך "האביר השחור" מציגה שוב תמונה חלקה, אבל גם מפורטת, ניתן להבחין בצורה מובחנת בשריטות שעל מסיכת הג'וקר (המזוייף) וגם בשערות הפאה האדומות.

LG SL90 LED LCD

תכונות נוספות בתחום הוידאו, כוללות את Tru Motion - הוא מנגנון החלקת התנועה (100Hz) הותיק של LG עם מצבי Low / High ותופעת הלוואי בדמות הילה שמצטרפת לגופים שנעים במהירות על המסך. זויות הצפיה בדגם זה מדגימות תמונה שהופכת למוארת באופן ניכר כאשר עומדים בזוית 45º למסך.

אודיו וקישוריות

הרמקולים, לטעמי האישי, מספקים ב- SL90 יותר נפח מאלו של המתחרה סמסונג B7000, עם בס מלא יותר וגם יותר נפח בקולות דיבור אנושי, אבל יש לזכור כי עדיין מדובר ברמקולים של מסך בעובי 3 ס"מ, כך שאין לצפות להרים וגבעות בענין זה.

חיבור ה- USB מתפקד באופן המוכר לנו מהשנים האחרונות, ניתן להציג דרכו תמונות מ- Disk On Key, לנגן קבצי וידאו DivX עם תרגום בעברית וגם להשמיע קבצי אודיו MP3 עם אפשרות לצפיה בתמונות תוך כדי. לפני מספר שבועות, התבשרנו כי רק בדור הבא של מסכי LG, תכלל גם תמיכה בפורמט ה- MKV שמתאים ל- HD.

פונקציית ה- BT שייחודית למסכי LG, מאפשרת העברת תמונות ושירים מהתקן נייד (כמו טלפון סלולרי) למסך ושימוש באוזניות BT אלחוטיות בכדי להאזין לשידורים.

סיכום

ה- SL90QR של LG הגיעה במטרה להציג מסך טלויזיה LCD דק, כמו של המתחרים, מבחינת העיצוב הצליחו אנשי החברה להציג מקוריות בעיצוב שמכונה Borderless.
בסעיף איכות התמונה, ההתרשמות בפרמטרים כגון צבע, רעש דיגטלי וחדות הינה טובה מאוד, סעיף השחור מרשים פחות בהשוואה למסכי LED LCD אחרים (אם כי טוב יותר ממגוון מסכי LCD בעלי תאורה אחורית "רגילה-פלורוסנטית").

מחיר ההשקה שלה בישראל עומד על 10,990 ש"ח והוא מתחיל מנקודה נמוכה יותר בהשוואה למחיר איתו הגיעה המתחרה של סמסונג לארץ, אולם מחירי סמסונג ירדו וכיום מתחרה ה- SL90QR מול סדרת 7000 שמגיעה עם פחות 2 אינטש של אלכסון מסך (גודל 40") מציעה שחור טוב יותר וגם קישוריות אינטרנט וניגון קבצי MKV דרך USB (אם כי לא בצורה מושלמת).
אני מניח כי התלבטות של חלק מהלקוחות תהיה על בסיס העיצוב השונה של שני דגמי המתחרות, בנושא שאר הפרמטרים, תוכלו להעזר בביקורות האתר.

ציון:
מחיר: 10,990 ש"ח
אחריות: 3 שנים של ח.י.

בעד: עיצוב, חלקות תמונה, צבעים, שני שלטים – אחד מהם עם מקשים מוארים, BT
נגד: השחור היה יכול להיות עמוק יותר, חיבורים פונים לאחור, מתיחת תמונה ב- SD

מפרט טכני - LG LCD LED "42 SL90 Review

גודל מסך: 42"
יחס מסך: 16:9
רזולוציה: 1920X1080 פיקסלים
בהירות: 500cd/m²
ניגודיות דינמית: 2,000,000:1
זמן תגובה: 2.4ms
מנגנון החלקת תנועה: 100Hz
תמיכה בשידור: HDMI 60p/50p/30p/24p,Component 60/p/50p
חיבורים:AV In/2XComponenet/USB2.0/3XHDMI 1.3/HDCP Input

מידות: רוחב 100.8 ס"מ, גובה 69.3 ס"מ, עומק כ-3 ס"מ (ללא סטנד), 28.7 ס"מ (כולל סטנד)

מעבר לתגובות בפורום