מסך מחשב LED LCD של BenQ במבחן

ליאור קורן
23-12-2009 06:15

דגם G922 הוא מסך מחשב LCD הכולל תאורת LED אחורית, חברת BenQ מצהירה על ניגודיות אסטרונומית ואיכות תמונה משופרת, בדקנו את הצהרות החברה. ביקורת.


תאורת LED מגיעה למסכי מחשב

טכנולוגיית ה- LED שהפכה פופולרית מאוד במסכי מחשבים ניידים, עושה דרכה גם אל תחום מסכי המחשב השולחניים, גם חברת BenQ שולחת אחד ממסכי ה- LED הראשונים שלה אל השוק הישראלי, זהו דגם ה- G922 שמגיע בגודל צנוע למדי של 19" (למעשה 18.5").


במבט ראשון, דומה עיצובו של דגם זה למסכי מחשב LCD הכוללים תאורה פלורוסנטית, עוביו אינו יוצא דופן ומלבד מדבקה גדולה המכריזה על LED אי אפשר למצוא רמזים נוספים לכך.

העיצוב בהחלט נאה לעין, עם מסגרת שחורה (שוב פעם פיאנו מבריק...) בקוים חלקים, כאשר בפינה ימנית תחתונה ישנה בליטה עליה ממוקמים כפתורי התפריט.
כאמור, עובי המסך סטנדרטי למדי זאת בשונה ממסכי LED אחרים שמנצלים את מזעור הנורות בכדי להשיג עובי דק יותר, למען האמת בגודל מסך שכזה, זה לא ענין מאוד קריטי.

התקנה
חיבור "קליק-קלאק" מהיר של רגל המסך אל בסיס הפלסטיק המצורף והמסך מוכן לפעולה.
בדומה לרוב דגמי המסכים המוצעים בתקציב דומה, גם כאן אפשרויות כוונון המסך מצטמצמות לשינוי זוית אנכית של הצג כלפי המשתמש.

במבט לאחור, למרבה האכזבה, מתגלה רק כניסה בודדת מסוג VGA, חסרונה של כניסת DVI הוא מראה שכבר נשכח מזכרוננו בשנתיים האחרונות.
גם הרזולוציה אינה מרקיעה שחקים ועומדת על 1366X768, בגודל מסך שכזה – 18.5" זה סביר לעבודה שוטפת ויכול להתאים למשל ל... אנשים מבוגרים שמעדיפים רזולוציה נמוכה במעט ואותיות גדולות, במקרה הזה יש סיכוי שהטקסט יראה טוב יותר בהשוואה לעבודה עם רזולוציה נמוכה במסכים אחרים הכוללים רזולוציה טבעית גדולה יותר (כמו 1680X1050 למשל).

Benq G922HDL led lcd


בעת הגדרת הרזולוציה, כדאי לשים לב כי ישנם כרטיסי מסך (בעיקר מדגמים ישנים) שמאפשרים רק רזולוציית 1360X768 בגלל מגבלה תכנונית, כך שאם שתי הגדרות הרזולוציות מופיעות בהגדרות תצוגה ("Screen Resolution"), עדיף לבחור ב- 1366X768, משום שתוספת שש העמודות הנוספות תתרום לשיפור בחדות.

הגדרות
Benq G922HDL led lcdהתפריטים סטנדרטיים למדי ומאפשרים שינוי מיקום התמונה על המסך, הגדרות כיול בסיסיות (בהירות, ניגודיות וחדות), טמפרטורת צבע (שמכונה כאן "אדמדם, כחלחל, רגיל או מצב משתמש). ישנם גם שני מצבי מתיחת תמונה - מצב תמונה מלא או Aspect שמשום מה לא היה פעיל בשום סיטואציה.
בנוסף, ניתן לעבור בין מצבי תמונה מוגדרים מראש כגון Photo המיועד לצפיה בתמונות (עם צבעים לא טבעיים), Eco שמחוויר את התמונה וחוסך חשמל, מצב סטנדרטי, Movie (מקצין ניגודיות), Game וגם מצב פרופיל צבע  sRGB עבור עריכת תמונות למשל.

איכות תמונה

ראשית, מומלץ ללחוץ על כפתור Auto שמתאם במדויק את גבולות התמונה על המסך, משפר חדות ועוד.
חדות הטקסט הינה טובה, אבל היא לא אותה חדות לה התרגלנו ממסכים בעלי רזולוציה גבוהה יותר.
עבודה על מסמכים מומלצת במצב Standard או Eco, אלו הם המצבים הכי נעימים וידידותיים לעיניים.
בעבודה על טקסט, צבע שחור העמוק יותר הוצג במצב ECO, אז גם מציג המסך את אחוזי החיסכון ביחס למצב סטנדרטי בהתאם לתנאי התאורה בחדר (למשל 30% של חיסכון מושגים בחדר חשוך).
צבעים וניגודיות
באופן כללי, ניתן לומר כי דגם G922HDL הציג איכות תמונה טובה מאוד. הצבעים הוצגו באופן מאוזן, ללא סטיה מוגזמת לצד כזה או אחר של הספקטרום.
זויות הצפיה סטנדרטיות למדי בהשוואה לשאר דגמים מבוססי פאנל TN, מהירות התגובה עומדת על 5ms, ניתן להבחין במריחה מזערית במעבר של גוף שחר על רקע לבן, אך במספר משחקי תלת מימד בהם שיחקנו, לא נראה לעין בעיות מריחה.

צפיה בסרטים

בחירה במצב Movie מקצינה באופן מלאכותי את ההבדלים בין שחור ללבן, חושפת פרטים בחלקי התמונה הכהים אך מגדילה גם את הגרעיניות בתמונה.

ניגודיות דינמית יעילה
במצב Movie, Game, Photo ניתן להפעיל ניגודיות דינמית (שמנטרלת את הגדרות המשתמש של בהירות וניגודיות), במצב זה, לטענת החברה, אמור להתקבל נתון שעומד על אחד ל- 5 מיליון...
אם נעזוב לרגע את המספרים השיווקיים בצד ונבדוק את יעילות המנגנון בפועל, נגלה שהוא פועל בדומה למנגנון שמקובל במסכי טלויזיה: מעבד המסך שולט על עוצמת התאורה כשהוא מחשיך אותה בסצנות חשוכות ומגביר אותה בסצנות בהירות, כך שרמת השחור משתפרת בסצנות ליליות, זה אכן עובד באופן יעיל למדי.

השחור מתגלה כטוב מהממוצע ומנגנון הניגודיות הדינמית פועל באופן יעיל בסרטים, גם אם מהירות שינויי התאורה, לא תמיד מהירה מספיק עבור קצב השינויים על המסך.

בנוסף, אחידות הפאנל טובה, ללא כתמי אור לבנים בולטים בזמן הצגת תמונה שחורה לגמרי, ניתן להבחין במעט זליגת אור מהפס התחתון, במיוחד כאשר מטים במעט את זוית המסך כלפי מעלה, אך זוהי זליגה קטנה ביחס לרוב מסכי LCD אחרים.

Benq G922HDL led lcd

סיכום

דגם ה- LCD LED של BenQ עושה רושם טוב בהחלט, רק שגודלו עומד לו מעט לרועץ משום שבהפרש מחיר קטן יחסית ניתן לרכוש מסכי LCD בגודל 22"-23" ואין מה לעשות, גודל הוא פרמטר שקורץ למשתמשים ביתיים רבים.

דגם זה יכול להתאים למשל לחברות המבקשות לרכוש מסכי מחשב בכמויות גדולות במחיר זול וגם להנות מתחזוקה שוטפת זולה עקב השימוש בנורות LED שמביא לירידה בצריכת החשמל לרמה מקסימלית של 17watt.

ציון:
מחיר: 799 ש"ח
אחריות: גטר טק

בעד: איכות תמונה, מנגון ניגודיות דינמית יעיל, חסכוני בחשמל.
נגד: אין כניסת DVI, רזולוציה נמוכה יחסית.

מפרט BenQ G922HDAL Review

גודל: 18.5"
רזולוציה: 1366X768 פיקסלים
בהירות: 250 cd/m²
סוג פאנל: TN
תאורה אחורית: LED
ניגודיות דינמית: 5,000,000:1

ניגודיות טבעית: 1,000:1
מהירות תגובה: 5ms
זויות צפיה: 170º/160º
יחס מסך: 16:9
כניסות: VGA
אפשרות Pivot: לא כולל
רמקולים ומיקרופון: לא כולל
מידות: רוחב 444.4 מ"מ, גובה 345.8 מ"מ, עומק (כולל סטנד) 165 מ"מ
משקל: 3.08 ק"ג
צריכת חשמל: 17w

מעבר לתגובות בפורום