מגבר מנורות PrimaLuna DiaLogue Two במבחן

נמר לוי
17-12-2009 16:26

האם אכן ישנו קסם במגברי מנורות? נמר לוי בודק מגבר משולב של פרימה לונה, סופר מנורות ומגוון עם סגנונות מוזיקה רבים - החל ממוזיקה אלקטרונית וכלה בג'אז. ביקורת.


מגברי שפורפרות רבים מציגים קסם מיוחד שקשה למצוא אותו במגבר טרנזיסטורי או דיגיטלי, יש משהו רגוע ושליו בצליל ואופי מסוים ששואב את המאזין לתוך המוסיקה.
אם נתבונן בנתונים הטכניים נגלה במהרה "שעל הנייר" הצליל אמור להיות מעוות, לא מאוזן והשליטה ברמקול אמורה להיות מתחת לכל ביקורת. אבל כפי שאנו יודעים, מגברי מנורות סתרו עד היום מדידות שהוצגו כגרועות והצליחו להציג איכות צליל מרשימה בהחלט.

לאחר סקירות "טרנזיסטוריות" רבות, הגיע הזמן לחמם מנורות.

שמונה מנורות, מגבר אחד

PrimaLuna הינה יצרנית מגברים הולנדית שמצהירה הצהרה מחייבת ואף יומרנית: "מגברי המנורות הטובים למחירם בעולם". זו אכן הצהרה בעלת משמעות אדירה במיוחד כשהשוק רבוי במגברי מנורות לא יקרים שנותנים תמורה מעולה לכסף.

PrimaLuna מציגה שתי סדרות: הסדרה הבסיסית נקראת ProLogue ומעליה ניצבת ה-DiaLogue . ה- DiaLogue Two (הנבחן) הינו המגבר המשולב היקר ביותר של החברה.

משקלו של מגבר משולב זה עומד על לא פחות מ-30 קילוגרמים, גם איכות הבניה פוערת פיות, ה- DiaLogue Two מתהדר בארבע מנורות הגברה KT88 וארבע מנורות קדם הגברה: שתי מנורות 12AU7 ושתיים מדגם 12AX7. המיוחד במגבר המשולב הזה הוא שכל מנורה שמתאימה לסוג הסוקט שקיים כאן (טרמינל חיבור מנורות ההגברה) יכולה להיות שמישה במגבר זה. זה אומר בפועל שגם EL84 יכולה לתפקד במגבר הזה. מדובר ביתרון אדיר מפני שלדעתי ה-EL34 היא אחת המנורות עם המיד הכי מתוק שיש.

בחלקו הקדמי של המגבר ישנם שני בוררים. בורר שמאלי משמש כבורר עוצמת הקול ובורר ימני אחראי על מיתוג הכניסות השונות.

בחלק האחורי, ניתן לראות שלל כניסות RCA וכניסה אחת חשובה במיוחד (לפחות בשבילי) והיא כניסת הפונו שמתאימה לראשי פטיפון MM בלבד. בנוסף, ישנה אפשרות מעקף עבור חיבור אל רסיבר קולנוע ביתי, זו תכונה שאינה נפוצה עדיין במגברי מנורות משולבים והיא מתקבלת בברכה.

PrimaLuna


יציאות הרמקולים ברוב מגברי המנורות שונות מאלו של מגברים טרנזיסטורים. ברוב מגברי המנורות נמצא שלושה טרמינלים לכל צד. מכיוון שמגברי מנורות אינם מסוגלים "לזהות" באופן אוטומטי רמקול של 4 אוהם צריך לחבר את יציאת ה-4 אוהם וה-0. רמקול של 8 אוהם יש לחבר ליציאת ה-8 אוהם וה-0 נשאר במקומו.

חיבור רמקול ליציאה הנכונה יפיק מהמגבר את הצליל האופטימלי עבור הרמקול. מי שחושב שצריך מכשירי מדידה על מנת לגלות את ערך האוהם של כל רמקול, טועה. בכל רמקול ניתן למצוא מדבקה (על דופן אחורית) שעליה כתוב ערך זה.

מאחורי הסורגים

מי שדואג פן ילדיו או החתול יזכו למנת רותחין ממנורות המגבר, יתנחם בעובדה כי ניתן לכסות אותן בעזרת "כלוב סורגים" שמסופק עם דגם זה. לדעתי, הסורגים הללו מוסיפים לו מראה קרבי ביותר.
.
באופן יחסי לעולם המנורות, מדובר במגבר חזק יחסית שמספק 38 וואט לכל ערוץ ב- Ultralinearו-21 וואט לערוץ במצב Triode, המיוחד הוא שניתן לעבור בין המצבים בלחיצת כפתור בשלט הרחוק המצורף.

PrimaLuna

זוג הרמקולים שיחובר למגבר זה הינו מדגם Genius 300 של ASW, בעל נתונים טכניים שמשקפים את רמקול "ממוצע".

מבחן האזנה

המגבר שימש אותי עבור האזנה למוסיקה במשך תקופה של שבועיים, האזנתי דרכו למגוון סגנונות מוזיקה, בסוף תקופת ההאזנה, הגעתי למסקנות ברורות, נתחיל מהרע ונעבור אח"כ אל הטוב.

בתקליט של VENITION SNARES שמעתי את רצועה 3 (שנחשבת לקלילה יחסית) ואת הרצועה הראשונה שהתחושה שלי היא שהיא נוצרה במיוחד למבחן דינמיות ומהירות עבור ציוד.

בשתי הרצועות המגבר קרס, הוא לא מצליח להפגין דינמיות ולא מהירות בז'אנר האלקטרוני היותר מופרע, הוא מעביר תחושה שהכל מעורבב והפירוט לוקה בחסר, הוא אינו מצליח לשלוט ברמקול באופן מספר והצליל כתוצאה מכך נשמע מקומפרס.
 
לעומת זאת, בקטעים אלקטרונים קלילים יותר (Enigma) הוא נשמע נהדר. זורם, חלק ונעים מאוד לאוזן. אבל מעבר למוסיקה אלקטרונית "רכה" הוא פשוט לא מצליח להעביר חוויה שתספק אותי. בקטעי CLUB TRANCE ו-DANCE הוא נשמע טוב. לא טוב מאוד אך מספק. אוסיף ואומר כי אם הז'נאר הזה הינו העיקרי אצלכם אזי חפשו פתרון אחר.

מגברי מנורות מתקשים בהחלט בסגנון המוזיקה הזה, לא מדובר בבעיה של ריבוי כלים (צלילים) אלא בעיית מהירות. גם כאשר עברתי בשלט מ- TRIOD ל- ULTRA LINEAR לא הרגשתי שיפור בתחום הדינמי ובמהירות.

PrimaLuna

צלילי המוזיקה

עברנו לצלילי מוזיקה קלאסית וכעת ניתן להבין מדוע מתאהבים בצליל מגברי המנורות: המיד חלומי, מלא בריא ורך כמו חמאה הולנדית איכותית, התחום הגבוה נעים ואוורירי והתחום הנמוך עמוק הדוק וברור בהחלט. כלי הקשת נשמעים טבעיים ובגודלם האמיתי, הבמה מאוד רחבה ועמוקה ותמונת הסטריאו מרשימה ומדויקת בהחלט.

הפסנתר נשמע דינמי מאוד וניתן לדמיין את אצבעות הנגן נעות על הפסנתר במרחב הבמה.
ככל ששמעתי יותר יצירות קאמריות כך התאהבתי בפרימה לונה יותר, הוא מעביר תחושה מאוד רגועה ונינוחה ומצליח לשמור על איזון טונאלי בהחלט מרשים.

Rage Against The Machine הוא המבחן הבא, Killing In The Name הוא השיר הנבחר.
האמת שעלו בי לא מעט חששות. במוסיקה אלקטרונית הוא די קרס והקטע הזה אלים כמעט באותה מידה. ההבדלים הם שכאן ישנו שילוב של כלים אקוסטיים לעומת מוזיקה אלקטרונית נטו בקטעים הקודמים.
הקטע מתחיל ואני ממתין בסוג של ביטחון לקריסה.
האמת היא שהתאכזבתי מאוד אך הפעם מעצמי. זו אולי הפעם הראשונה שאני מאחל למגבר לקרוס. כנראה שהנקמה שלו בי הייתה בעצם העובדה שהוא הצליח להציג גיטרה חשמלית מלאת משקל ואנרגיה, דיסטורשן חזק ואלים, מכות תוף רגל מדויקות ברורות ועמוקות וקולות שירה מרשימות והבמה בפוקוס מופתי. זו הייתה ללא ספק הצגה מרשימה ואף מפתיעה.

מגבר פטיפון

המצאותו של מגבר הפטיפון (Phono Stage) במגבר משולב מנורתי הינה מבורכת בהחלט.
בדקתי את ה-Phono stage המובנה מול Phono stage מבית Pro-Ject שנקרא PHONO BOX. שמהווה את הדגם הבסיסי והזול ביותר של Pro-Ject  (חשוב לציין שבדיקה זו אינה משקפת את ביצועי מגברי ה- Phono היקרים יותר של החברה) הפטיפון הוא ה-RPM 1 משודרג בראש 2M RED של ORTOFON.
הפונו סטייג' המובנה בפרימה לונה מתגלה כטוב יותר מה- PHONO BOX בכל הפרמטרים. הוא מהיר יותר, מאוזן יותר, מפורט יותר. בקיצור – יותר טוב. גם אופי הצליל שונה. הפונו בוקס חם בעוד הפונו המובנה נוטה יותר לכיוון הניטרלי והטבעי יותר. ההבדל המשמעותי ביותר הוא במוסיקה מרובת כלים (תזמורת סימפונית). שם היה ניתן לחוש בבירור את היתרונות של ה- Phono stage המובנה לעומת ה- Phono stage הבסיסי ביותר של Pro-Ject . חבל שהוא רק MM ולא גם MC.

כפי שציינתי פונו סטייג' פנימי טוב יכול לפתור בעיות רבות. מעבר להשקעה נוספת בפונו חיצוני שמצריך גם כבל חשמל איכותי ואינטרקונקט נוסף הוא חוסך הרבה כאבי ראש בחיפוש אחר מגבר פונו שישתלב טוב עם המערכת.

PrimaLuna

קולות אדם שמימיים

לתחום המיד של המנורות קשה למצוא מתחרים ראויים בטווח המחיר הזה. כאשר משמיעים דרכו מוסיקה וואקלית, בחרתי ב- VIVALDI – MAGNIFICAT.
קולות אדם נשמעים מעולה דרכו, הפרדת הצליל מעולה, ניתן להפריד את קולות הזמרים בלי בעיה. בימת הצליל מציגה את הזמרים בגובה הנכון. מבחינת מיקרו דינמיקה קצת קשה לי ממש להחמיא אך ניתן להתמקד (אם מתרכזים) בכלי אחד מבין שלל כלים. קולות אדם נשמעים דרכו פשוט מעולה (כיאה למגברי מנורות טובים).

השוואה מול מגבר טרנזיסטורי

כיוון שהתוצאה ביצירה הזו הייתה ממש מפתיעה ומרשימה, החלטתי לנסות ולהשוות אותו למגבר טרנזיסטורי בעל נתונים דומים. בחרתי במגבר משולב של Micromega שגם הוא מספק 40 וואטים צנועים יחסים דווקא ביצירה הזו. ההבדלים להפתעתי לא היו עצומים. ה-Micromega A60  (מהסדרה הקודמת) ניחן בצליל מנורתי מאוד מבלבל. הוא הצליח להעביר את התחושה החמימה אך לעומת ה- PrimaLuna לא הצליח ליצר בימת צליל מספיק גדולה וברורה. ההבדל השני היה כאשר הצטרפו כלי הקשת. ה- Micromegaאומנם הצליח להעביר תחושה טבעית נינוחה וחמימה אך ה- PrimaLuna הצליח להעביר את התחושה הזו בתוספת הרמוניות שהפכו את הכינור ליותר טבעי. הוא הצליח להציג אימג' מוחשי יותר והיה מעט יותר מפורט בתוספת עומק במה הרבה יותר מרשים. אך מבחינת גוון הצליל הם היו ממש ממש דומים.

ההשוואה הזו מלמדת אותי שמגבר טרנזיסטורי איכותי בהחלט יכול לבלבל ולגרום לנו לחפש את המנורה. אך כאשר משווים בניהם ההבדלים קיימים במיוחד כאשר מדובר על שני מגברים בעלי נתונים דומים.

ממשיך עם ג'אז

avishai cohen as is… live at the blue note רצועה 6 הקטע הזה הוא אולי אחד החשובים לי בבדיקה הזו מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא שאני מכיר אותו מצוין מבדיקות שנערכו עם מערכות רבות והסיבה השנייה היא שסולו הקונטרבס יכול בהחלט לאתגר אותו. הפסנתר (כמו בקלאסי) נשמע מעולה, הוא אכן מצליח להעביר כלים אקוסטיים בצורה מרשימה מאוד. אופיו החמים (כיאה למנורות) מצליח ממש לשאוב אותך לתוך היצירה מבלי שתתעייף, יחסית למגברי מנורות שונים ששמעתי המגבר הזה מהיר מאוד, הוא מצליח לעבור את סולו הקונטרבס בזלזול מוחלט. התיבה קיימת בצליל, צליל הפריטה נשמע היטב והוא בלי ספק נשמע טבעי.

ישנה תחושה מאוד נינוחה בצליל של המגבר הזה, החמימות שבו ועצם העובדה שהוא אינו פוגם בפירוט ומהירות. מגברים טרנזיסטורים "חמים" שסקרתי היו פחות מפורטים ממנו ופחות מהירים ממנו למרות שעל הנייר זה אמור להיות הפוך. זו כנראה הסיבה בעטיה אנו לא מחברים את ניירות המפרט למערכת.

השלט
PrimaLunaכפי שנכתב מקודם, דגם זה מגיע שלט רחוק שמגיע בגימור שחור. הוא נוח, כבד וכיאה למוצר איכותי  גם מרשים בהחלט. הנדסת אנוש נוחה מאוד, כפתורים גדולים ומסודרים בהגיון כזה שכבר בפעם השנייה תפעלתי אותו "על עיוור", איכות הקליטה מעולה גם כן ואין צורך בקליעה למטרה.

סיכום

מדובר במגבר מנורות מעולה, הוא חזק, מהיר (יחסית) מאוזן ובעל גוון צליל נעים במיוחד. במוסיקה אלקטרונית הוא לא מככב (וזה מאוד שכיח במגברי מנורות) אך כאשר מעבירים דרכו צלילים אקוסטיים הוא מרגיש בבית.

המגבר הזה מציג תכונות שטרם נתקלתי בהן, אחת המרשימות מבניהן היא אפשרות מעבר מיידית בין ULTRA LINEAR ל- TRIOD בלחיצת כפתור בשלט תוך כדי האזנה למוזיקה.
רוב מגברי המנורות זקוקים להפעלה מחדש או להמתנה עד שהמעבר מתבצע. החלפה מהירה כזו מדגישה בהחלט את ההבדלים בין השיטות. אני אישית העדפתי להאזין למגבר במצב TRIOD. שם לדעתי (למרות שזה לא כל כך מסתדר עם המתמטיקה) הוא הרבה יותר טבעי, דינמי ומאוזן.

אני מוכרח לציין שקל להתאהב בצליל של המגבר הזה. על סקאלת אופי הצליל, ניתן למקם אותו מיקום אמצעי נוטה לעליון. זה אומר שהוא חמים באופיו אך נוטה לניטרליות. זה ניכר מאוד כאשר מאזינים איתו למוסיקה אקוסטית.

התמורה לכסף במגבר הזה אכן מרשימה. מדובר במגבר שבנוי נהדר, נראה מרשים, כולל שלט מושקע שמאפשר לשלוט כמעט על כל הפעולות דרכו. והכי חשוב, בסגנונות שמושכים את חסידי המנורות, הוא נשמע מצויין.

אם אתם מחפשים מגבר מנורות חזק, איכותי וזול (יחסית) זהו מגבר שמוכרחים להאזין לו.

מחיר: 14,000 ₪

אחריות ושירות: מאסטרו אודיו

מעבר לתגובות בפורום