JVC XV-BP1 – נגן Blu-ray מולטיזון ראשון בארץ

ליאור קורן
14-12-2009 06:50

נגן Blu-ray ראשון בישראל שאינו מוגבל לאזור B - זו הבשורה איתה מגיעה הדגם של JVC, יצאנו לוודא האם אכן הוא נגן בלתי מוגבל, הופתענו גם מזריזות התגובות בניגון הכותרים. ביקורת.



הנגן של JVC הגיע לישראל, זאת לאחר הדגמים המקבילים של סוני ופיוניר (וקצת לפני דנון), השמועות דיברו על כך שהוא מסוגל לנגן כותרי DVD ו- Blu-ray מכל האזורים, במאמר ביקורת זה, נבדוק נקודה מעניינת זו ונוודא האם מדובר במכשיר מולטיזון (Multizone) אמיתי.

ה- XV BP1 הינו קטן יחסית במימדיו, גוף המכשיר אינו גבוה והוא מגיע בגימור המשלב צבעי שחור וכסף עם מדבקת חזית אדומה / כחולה המכריזה על תמיכה ב- AVCHD ורזולוציית 1080/24p.


הפעלתו של ה- XV-BP1, מעלה אור כחול זורח מסביב לחמשת כפתורי ההפעלה בחזית, גם צג המידע מופיע בספרות כחולות ולמי שעבורו כל הכחול הזה אינו מספק, יקבל ממנו מנה נוספת בדמות פס כחול אנכי המפריד בין צג המידע לאזור מקשי ההפעלה.

JVC XV-BP1 Blu-ray


מגש הדיסקים, ממוקם בצד שמאל של המכשיר, לצידו של כפתור הפעלה וכיבוי של הנגן.
החיבור הראשון של ה- JVC, נמצא בדיוק בצד השני, בציד ימין של לחצני ההפעלה, הוא מכוסה בכיסוי פלסטיק, זהו מחבר ה- USB.

JVC XV-BP1 Blu-ray

חיבורי אודיו / וידאו

מאחור, נמצא את יציאת הוידאו HDMI 1.3 וכן יציאות וידאו אנלוגיות מסוג קומפוננט וקומפוזיט. על האודיו אחראיות, יציאת ה- HDMI, יציאת אודיו קואקסיאלית וגם אופטית. כמו כן, ישנו זוג יציאות RCA אנלוגיות המיועדות להוציא אות שמע אנלוגי, בדומה לשאר מתחריו המוצעים בתחום מחירים דומה, גם דגם זה חסר 5.1 או 7.1 יציאות אנלוגיות המיועדות לבעלי רסיברי קולנוע ביתי שאינם כוללים תמיכה ב- HDMI ופורמטי האודיו החדשים.


את סעיף החיבורים חותם חיבור רשת חוטית שמשמש בעת שימוש ביישומי ה- BD-Live.

JVC XV-BP1 Blu-ray

השלט מאכזב במעט למראה וגם לתפעול, הוא עמוס מקשים קטנים שעשויים חומר שמרגיש כמו מחק גומי ומחייב פרק זמן של הסתגלות.

תפריטים והגדרות

תפריטי המכשיר, מעוצצבים באופן נאה לעין, הגדרות תצוגה מאפשרות לקבוע יחס מסך, רזולוציות החל מ- 576i ועד ל- 1080p, כאשר ב- 1080p ניתן לבחור בין מצב 50Hz או 24Hz.
בנוסף, ניתן לבחור הגדרות צבע של חיבור ה- HDMI.

JVC XV-BP1 Blu-ray

אודיו HD
הגדרות האודיו, מאפשרות להעביר דרך HDMI אות PCM דו ערוצי או רב ערוצי, לבצע קידוד מחדש של פורמטי אודיו HD או של דולבי דיגיטל רגיל לפורמט DTS או להוציא את פורמטי האודיו החדשים Dolby TrueHD / DTS Master Audio ללא שינוי (Pass Through) באיכות דגימה של עד 192kHz.


יציאות ה- SPDIF, מאפשרות מעבר של פורמטי DTS / Dolby Digital "רגילים" (בגלל מגבלה של הפרוטוקול עצמו, ללא קשר למכשיר הנבחן), PCM סטריאו וגם כאן, מתאפשרת המרה לפורמט DTS, כך שגם אם למשתמש אין רסיבר מתאים (שתומך באודיו HD), הוא יוכל להמיר את הפורמטים החדשים לפסקול DTS.


JVC XV-BP1 Blu-ray


שאר התפריטים, מאפשרים בין השאר להגדיר נעילה של המכשיר, חיבור לרשת, שינוי גודל פונטים בתרגום וגם לשנות את עיצוב התפריטים מתוך רשימה של ארבעה רקעים שונים.

הפעלה וניגון מדיה

תפריט הבית של ה- JVC XV BP1 מחולק לקטגוריות השונות, כאשר טוענים דיסק במגש, פורמט הדיסק יזוהה והניגון יתחיל באופן אוטומטי, אך אם נחבר כונן USB למכשיר, הקטגוריות הרלוונטיות יסומנו על המסך וניתן יהיה להכנס אל כל אחת מהן, לשוטט בתיקיות התקן ה- USB ולנגן את המדיה הרלוונטית.



JVC XV-BP1 Blu-ray


חיבור ה- USB, מאפשר להציג תמונות סטילס מסוג Jpeg, לנגן קבצי מוזיקה MP3 ולהציג סרטי DivX.

JVC XV-BP1 Blu-ray


בזמן צפיה בתמונות, ניתן לבחור גם מוזיקת רקע מתוך קבצים שמצויים בתיקיה אחרת (שונה מזו של התמונות).


JVC XV-BP1 Blu-ray


בנוסף, ניתן לצפות גם בקבצי DivX, אך ללא תמיכה בתרגום עברית, למרות שדווקא את השמות העבריים של קבצים, מציג ה- JVC באופן נכון.
נגן זה, מאפשר גם לצפות בקבצי AVCHD (ממצלמות וידאו), אך לצורך זה, יש לצרוב את הקבצים על מדיה אופטית (הנגן לא זיהה אותם דרך USB), פעולה שנחשבת כבר למעט מסורבלת בתקופה זו של שימוש בהתקני זיכרון שאינם אופטיים.

ניגון כותרי Blu-ray

הדבר הראשון בו מבחינים, הוא הזריזות היחסית בה פועל ה- JVC, הסרטים נטענים ומתחילים לנגן תוך 16-19 שניות וגם ניווט בתפריטים, פעולות כמו הפסקה וחזרה לסרט או בחירה ב- Pause וחזרה מתבצעות באופן מהיר, זה בהחלט הנגן הזריז ביותר בו נתקלנו השנה.

זמני הטענה למגש הדיסקים: דיסק הדגמה של Dolby TrueHD - זמן 16.3 שניות. כותר "ספיידרמן 3" - 19.4 שניות.

הדלקה של המכשיר עם דיסק בלוריי בתוכו: 23.5 שניות עד לתחילת ניגון סרט.
הדלקה של המכשיר ללא דיסק: 15 שניות עד להופעת תפריט הבית.
חזרה לניגון סרט ממצב STOP: רק 5.8 שניות.


כותרים מאיזורים שונים

בכדי לבדוק סוגיה זו באופן מעמיק, ארזנו את המכשיר ונסענו אל המקום המתאים ביותר לכך: ספריית בלוריי Kino שמכילה יותר מאלף כותרים של הפורמט "הכחול".

אחד מבעלי המקום (רן), שראה והתנסה כבר עם נגן Blu-ray אחד או שניים, התלהב מזריזותו של נגן ה- JVC ותיאר אותו כ "מהיר לתפעול כמו נגן DVD" שזו, למי שאינו מבין, מחמאה גדולה לנגן Blu-ray בימינו.


בדקנו מספר כותרים ב- Zone B (אירופה וישראל), אולם, מטבע הדברים, התמקדנו בעיקר בכותרים מ- Zone A (ארה"ב) על מנת לבחון את נושא התאימות למולטיזון.

JVC XV-BP1 Blu-ray UP


ביקשתי מרן להתמקד בעיקר בכותרים "בעייתיים" בכדי לאתגר את הנגן, אולם, לא נתקלנו בכותר בלוריי שלא התנגן בהצלחה. בנוסף, בדקנו גם מספר כותרי DVD בכדי לוודא שגם בפורמט זה אין הגבלה.
רשימה שמית חלקית של כותרים אותם בדקנו מופיעה בסוף הסקירה.

איכות תמונה

כיאה לנגן בלוריי המנגן קבצי וידאו באיכות 1080p, למשתמש הממוצע יהיה קשה להתאכזב ממנו.

בצענו גם השוואה מול הדגם המתחרה - פיוניר BDP-120. בעת ניגון כותרי בלוריי ה- BDP-120 הציג תמונה טובה מעט יותר, ב- JVC נצפו במבט מקרוב (מאוד) לפעמים פסים דקיקים או מעברי גוונים לא חלקים בקטעים מאוד ספציפיים, ממרחק ישיבה של 3 מטרים היה קשה עד בלתי אפשרי להבחין בתופעות אלו.

JVC XV-BP1 Blu-ray
JVC XV-BP1


Pioneer BDP-120 Blu-ray
Pioneer BDP-120 (הפסים בצד ימין של התמונה קשורים למצלמה ולא לנגן)

במבחן ה- Upscale של DVD התוצאות היו דומות בין המכשירים, עם תמונה מעט חלקה יותר ב- JVC.

מלבד זאת, מהירות התגובה של ה- JVC היתה זריזה הרבה יותר, במעבר בין תפריטים, הפעלת הסרט וכו', לעומת זאת, איכות הגימור של הפיוניר התגלתה כטובה יותר (במיוחד גימור השלט).


סיכום

אין זה סוד כי הישראלים אינם אוהבים שמגבילים אותם, עד היום, רוכשים של נגן Blu-ray היו מוגבלים לדיסקים מאזור B בלבד בעולם, הגעתו של ה- JVC מבשרת פריצת גובות של מגבלות אזורים ומאפשרת ללקוח המקומי לרכוש את המכשיר כשהוא רגוע יותר (גם אם לעולם לא ינגן דיסק מאזור שונה מ- B).

המציאות הישראלית, מראה כי תמחור רוב נגני הבלוריי בארץ הינו יקר יחסית בהשוואה לחו"ל, אולם, אם נשווה את היצע הנגנים לפי ה-"תמחור הישראלי" המקובל, נמצא שהדגם של JVC מציע אל מול המתחרים באותו התקציב תכונות אטרקטיביות כגון תגובות זריזות, אפשרות ניגון כותרים מארה"ב ותפריטים מעוצבים; בנוסף, מגיע גם בונוס קטן בדמות ניגון קבצי מדיה (בפורמט די מצומצם) דרך ה- USB.
כל אלו, הופכים דגם זה לאפשרות שלא כדאי להתעלם ממנה בעת רכישת נגן Blu-ray.


ציון:
מחיר מומלץ לצרכן: 2,960 ש"ח
אחריות: ס.ג. אלקטרוניקה


בעד: תגובות וזמני טעינה קצרים יחסית, Multi Zone, תמיכה בפורמט אודיו HD כולל המרה ל- PCM או DTS, תפריטים.
נגד: שלט
.

רשימה חלקית של כותרי Blu-ray איתם נבדק דגם JVC XV BP1

באדיבות ספריית Kino
Before the devil knows you're dead – Zone A
Terminator Salvation – Zone B
Volver – Zone A
Streisand: Live in Concert – Zone A
The Lookout – Zone A
Mr. Brooks – Zone A
Mariah Carey – Zone A
Up (Pixer) – Zone A
Seven Pounds – Zone A
GOAL – Zone A
Duplicity (DVD) – Zone 2
G.I.Joe (DVD) – Zone 1

מפרט טכני - JVC XV-BP1 Review

פורמטים נתמכים:
Blu-ray disc (BD-ROM, BD-R, BD-RE)
DVD-Video (DVD-R/-RW, DVD+R/+RW)
CD (CD-R/RW)
JPEG
MP3
DivX

חיבורים:
וידאו: HDMI, קומפוננט, קומפוזיט
אודיו: HDMI, יציאת SPDIF דיגיטלית אופטית+קואקסיאלית, 2XRCA
רשת חוטית 10/100 עבור BD-LIVE + חיבור USB המאפשר ניגון תמונות, קבצי MP3 ו- DivX.

איכות וידאו: עד 1080p כולל 24p.
אודיו: Dolby TrueHD, DTS Master Audio


מידות: רוחב 430 מ"מ, גובה 54 מ"מ, עומק 245 מ"מ
משקל: 2.8 ק"ג

מעבר לתגובות בפורום