אייפון – קוים לדמותו

אביחי אפוטה
08-12-2009 07:45

אחרי כמעט שנתיים וחצי של המתנה, הוא סוף-סוף מגיע. לקראת השקתו של הדור השלישי לסלולארי המהפכני של אפל, אנחנו מגישים לכם כתבה המתעדת את היסטוריית והיסטריית ה- אייפון, על כל דגמיו ודורותיו.


שילוש סלולארי

האם יש היום מישהו, מצפון ועד דרום, שאינו יודע מה זה אייפון? סביר מאוד להניח שלא, וגם אם כן, סביר מאוד להניח שהוא נולד ממש לא מזמן וכנראה הוא גם לא מנוי באחת מחברות הסלולר פלאפון, סלקום או אורנג'.

עוד לפני שהושק הדור הראשון של ה- אייפון באמצע שנת 2007, כבר היה ברור שהולכת להיות רעידת אדמה בעולם הסלולר. מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, עמד על הבמה באחד מאירועי ההשקה המסורתיים למפתחים והציג לעולם את השילוש הקדוש: אייפוד, אינטרנט ו- טלפון. הבשורה שהביאה אפל לעולם הסלולר בכלל ולעולם ה- סמארטפונים בפרט היא שלא צריך יותר משני כפתורים פיזיים בשביל להוציא את המקסימום שטמון בטלפון חכם. ההצהרה הזו למעשה הפכה את כל הסמארטפונים שהיו עד אז החזקים בשוק (ה- Treo של פאלם, E62 של נוקיה, בלקברי לסוגיו ועוד) לחיוורים לעומת האייפון.

עושים היסטוריה

זה מה שאמר סטיב גובס דקות ספורות לפני שחשף רשמית את הדור הראשון של האייפון: "היום, אנחנו נעשה היסטוריה". וכך היה.
האייפון הראשון גרם לאנשים בקהל לצרוח ולשאוג כאילו היו בשורה הראשונה בהופעה של להקת מטאליקה לפחות. העיצוב הסקסי כל-כך של מכשיר עם כפתור בודד בחזית, מסך ענק (יחסית למכשיר סלולארי), כאשר מסביב הכול שחור ומבריק, דק ומעוגל - גרם לרבים להשתוקק אליו עוד לפני שנגעו בו. וזה שם המשחק: "לגעת בו".

iPhoneיחד עם שלל החידושים שהביא איתו האייפון ישנם שלושה עיקריים שעד לרגע זה ממש, עם דור שלישי שהשתלט על העולם ודור רביעי שעומד בפתח, אף מכשיר מתחרה אחר (והיו המון ניסיונות להתחרות בו) לא הצליח להשתוות אליו ביחס אליהם: UI (User Interface), Multi-Touch ומעל שני אלה מנצחת האיכות של מסך המגע.
אם נחזור לשנת 2007, אז אין ספק -  על המהפכה בעולם הסלולר מוטבע בענק הלוגו של התפוח הנגוס. בראש ובראשונה זה מגיע מה- UI הייחודי של האייפון: ממשק משתמש שמהווה חוויה. מה שמפתיע הוא שהשלמות הגלומה באייפון לא הגיעה לאחר דרך ארוכה של ניסיונות עם מכשירים שהשתפרו עם השנים, אלא הוצגה ע"י אפל כבר עם המכשיר הראשון. היומרה של מהנדסי אפל שהחליטו שהם רוצים לייצר סמארטפון שמאפשר לכל אפליקציה לבחור עבור המשתמש את המינימום של המקשים הנדרשים עבור ההפעלה שלה היא בהחלט ראויה לכל מילה טובה - גם בגלל שזה עובד בצורה מושלמת וגם בגלל ששוב, הם פשוט פגעו בול בניסיון הראשון שלהם.

החידוש השני שזכה לשם Multi-Touch הוא הפחות היסטרי מבין השלושה, אלא יותר בקטע "המגניב" של המכשיר. עם הזמן, יצרנים אחרים שניסו להתחרות באייפון יצרו לעצמם את אותה טכנולוגיה כך שהפונקציה הזו הפכה להיות נחלת הכלל.

אבל שוב, אם אנחנו בשנת 2007 - אז לאותה תקופה זה פשוט מטורף "לגעת בתמונות"... הרי אין אחד שלא דמיין לעצמו איך החיים שלו יכולים להיראות אילו הייתה לנו האפשרות להתנהל בסביבה ממוחשבת כמו טום קרוז בסרט Minority Report (דו"ח מיוחד"). צביטה ו- מתיחה בשביל להגדיל ולהקטין אובייקטים על המסך, הזזת אובייקטים במשיכת אצבע, עולם חדש של משחקים ועוד.

הכול טמון במסך

על שני החידושים האחרונים לא היינו מדברים בכלל אילולא היינו מקבלים באותה עסקת חבילה את המסך הסופר-איכותי של האייפון. למעשה, בכדי לאמוד עד כמה הוא איכותי וקרוב לשלמות, אנחנו חייבים להסתכל עליו מנקודת הזמן של היום מכיוון שגם במבט לאחור, כמעט 3 שנים אחרי, הוא שומר על אותו ביצוע מרשים.
וכאן למעשה מגיע השלב שכל מכשיר מתחרה אחר פשוט מרים דגל לבן בכניעה.

iPhoneעוד ידובר רבות על מליון ואחד דברים שיצרניות אחרות עושות טוב יותר מ- אפל, בין אם זה בנושא האפליקציות ותהליכי הסינון שלהם, ההסכמים הדרקוניים עם המפעילות והמפתחים, ההשתעבדות ל- iTunes, המחירים, האחריות וכיוצא באלה - אבל בכל מה שקשור לתקשורת אמיתית עם המשתמש, אין שני לה. המסך ה- "קיבולי" (Capacitive Screen) של האייפון (והאייפוד טאץ) הוא הקלף המנצח שלה. תגובות סופר מהירות, דיוק מושלם, רגישות מושלמת לכל נגיעה וסינון חכם ואוטומטי של טעויות במגע, אלו המאפיינים שהופכים את השימוש באייפון לחוויה - הוא פשוט עושה בצורה מושלמת מה שמבקשים ממנו.

בראשית נברא אייפון ראשון

אז הכול התחיל באמצע 2007. ה- iPhone הראשון שווק אך ורק בארה"ב (לימים באותה שנה הוא ישווק בעוד 3 מדינות באירופה) בחוזה הפצה בלעדי ברשת AT&T וכך נמכרו כמעט 8 מליון מכשירים עד לסוף השנה. מבחינת ביצועים הדור הראשון זהה לדור השני (ה- 3G) עם מעבד במהירות של 620 מגה-הרץ שמוגבל במכוון ל- 412 מגה הרץ מכיוון שבצפיפות הנתונה בקרבי המכשיר עבודה בתדר גבוה יותר של המעבד יכולה להיות לא יציבה ומסוכנת למכשיר. בנוסף, גם כמות זיכרון ה- RAM הייתה זהה לשניהם עם 128 מגה בייט.
הדור הראשון הגיע ב- 3 גרסאות זיכרון: 4, 8 ו- 16 גיגה וכניסת אוזניות ייחודית לאוזניות של אפל, דבר שעורר המון זעם אצל הצרכנים. הדור הראשון היה מבחינה חזותית הכי שונה מיורשיו עם גב מתכתי ומידות מעט קטנות יותר. בדיעבד היום, אפשר להצביע על המון דברים שהיו טעונים שיפור בדור הראשון: מצלמת 2 מגה פיקסל מאוד לא איכותית שגם לא מצלמת ווידיאו (לפחות לא באמצעים חוקיים), סוללה חלשה ולא ניתנת להחלפה (גם היום), שקע אוזניות יעודי לאוזניות של אפל, Bluetooth מאוד מוגבל שלא מאפשר העברת קבצים (גם כיום), רמקולים חלשים מאוד והדבר שאולי הכי ניכר היום לעומת הדורות החדשים הוא איכות השמע והשיחה של המכשיר - עוד מימי המכשירים האנלוגיים לא נתקלתי בכזו רמה ירודה של איכות שיחה. אולי דווקא בגלל הדברים הבסיסיים הללו, שהיו חסרים או לקויים במכשיר המדהים הזה, בסופו של דבר התחלק העולם לשניים: אלו שאוהבים את האייפון ואלה שלא. לא צריך להרחיב יותר מדי אודות הסיבות שאוהבי האייפון מרגישים כך, מכיוון שבאופן כללי הוא פשוט גאדג'ט מאוד מיוחד. לעומת זאת, אלו שלא אהבו אותו טענו טיעון אחד ויחיד: האייפון אמור להיות בראש ובראשונה טלפון, ואת זה הוא לא עושה טוב.

iPhone


הקושי בניווט אנשי הקשר באמצעות חיפוש (דבר שתוקן עם עדכונים למערכת ההפעלה), המימדים היחסית גדולים למכשיר סלולארי, הגישה לפונקצית הטלפון, החיוג ועוד. יחד עם אלו, אפשר היום גם למצוא עשרות ציטוטים של גדולי המבקרים הטכנולוגיים בעיתונות המודפסת והאלקטרונית, מהאתרים המובילים בעולם בתחום, שניבאו שחורות למכשיר החדש של אפל ובכלל התרסקות של ענקית המחשבים בגללו.

"הימים חולפים, שנה עוברת..."

11 ביולי, 2008, מושק הדור השני של האייפון (iPhone 3G) וביום ההשקה עצמו משתרכים תורים למרחק של מאות מטרים מחוץ לכל חנויות אפל ב- 23 מדינות בעולם. חודש לפני כן הוא מוכרז באירוע המסורתי של אפל בסן-פרנסיסקו וחודשיים לפני ההכרזה, הדור הראשון של האייפון נעלם מהמדפים. השוק צמא למכשיר חדש והרשת גועשת בשמועות אודות מכשיר שיעשה שימוש ברשת הדור השלישי החדשה.
עוד באירוע שבו נחשף המכשיר החדש סיפר סטיב גובס כי למרות שהאייפון הראשון נמכר בתחילה רק בארה"ב ולאחר-מכן שווק בעוד 3 מדינות בלבד באירופה (אנגליה, גרמניה וצרפת) – מתברר כי האייפון נמצא בכל(!!) העולם. ולכן, לאור ההצלחה הלא צפויה, הוחלט לשווק את המכשיר החדש בהרבה יותר מדינות, ובהדרגה.

רוצים שינוי?! אייפון גרסה שניה בדור שלישי

הגרסה השניה של אייפון, כאמור, תמכה ברשת הדור השלישי ובתעבורת נתונים גבוהה בגלישה סלולארית. זה לכשעצמו הפך את האייפון לשחקן שאי אפשר להתעלם ממנו בשוק ולמעשה הפך אותו באמת לאלטרנטיבה לסמארטפונים השולטים בשוק באותה תקופה. בנוסף, כמו כל מכשיר מתקדם שהוא, גם ה- 3G צויד עם מקלט GPS פנימי שביחד עם אפליקציית המפות של גוגל (Google Maps) הפך להיות כלי מאוד שימושי לניווט עוד לפני תוכנות הניווט הייעודיות שהיו עתידות לבוא בהמוניהן.
ואם כבר שינוי, אז הדור החדש בהחלט עבר שינוי חזותי משמעותי: גב המכשיר הפך להיות פלסטיק מבריק וקשיח, כפתורי המכשיר קיבלו גימור מתכתי עם מראה "יוקרתי" יותר, מידותיו תפחו ממש במעט ובאופן כללי התחושה שלו ביחד הייתה הרבה יותר נוחה ונעימה מאשר הדור היוצא. בחלק המהותי יותר של המכשיר, הביצועים, לא היו שינויים מרעישים: אותו מעבד עם אותו שבב זיכרון. אותה מצלמה חלשה של 2 מגה-פיקסלים, אותם ביצועי סוללה למרות טענות על שיפור (שלא לקחו בחשבון עבודה בדור השלישי וחיבור GPS). למעט שיפור משמעותי באיכות השיחה ועוצמות הקליטה (תוצאה של שימוש בדור השלישי), הדור השני עדיין חסר פונקציות בסיסיות שהיו חסרות גם בדור הראשון וקיימות בכל מכשיר סלולארי מה- 10 שנים האחרונות. מה שכן השתנה ביחס לדור היוצא זה השימוש בכניסת אוזניות אוניברסאלית שמאפשרת שימוש בכל סט אוזניות שקיים ולא רק של אפל, והדבר שהיה מאוד משמעותי עבור הצרכנים שחיפשו את ה- "פוזה" של האייפון: מכשיר בצבע לבן. כמובן שבאפל יודעים ללחוץ על הכפתורים הנכונים בכל הקשור להרגלי צריכה ולכן שיווקו את המכשיר הלבן רק בגרסת ה- 16 גיגה בנפח הזיכרון, שכמובן הייתה יקרה יותר.

iPhone


כאמור, לאור ההצלחה הלא צפויה מהדור הראשון, ה-3G הושק לראשונה ב- 23 מדינות במקביל. לאחר מכן, בהדרגה במהלך השנה, הוא הושק בעוד 63 מדינות (כמובן, ישראל לא נכללת עליהן). תוך 72 שעות מהגעתו למדפים, ה- 3G נמכר בלמעלה ממיליון יחידות. רק לשם השוואה, לדור הראשון לקח כמה שבועות ארוכים להגיע למיליון יחידות, אבל מצד שני צריך לקחת בחשבון את מספר המדינות שבהם הוא הושק.

"אנחנו על המפה" – מתקרב לישראל

iPhoneקצת לפני ההכרזה על הדור האחרון של אייפון, הושקה הגרסא החדשה של מערכת ההפעלה של האייפון (iPhone OS) בגרסתה הטובה ביותר עד כה - OS 3.0.
יחד עם שיפורים מאוד משמעותיים בממשק המכשיר (חיפוש, "העתק-הדבק", BlueTooth סטריאופוני, MMS ועוד) אנחנו מתבשרים על צעד משמעותי שנעשה בהקשר לשיווק עתידי של המכשיר בישראל, שנתיים וחצי מהיום שיצא לאור. בפעם הראשונה אפל מספקת תמיכה נרחבת לשפות שונות של מערכת ההפעלה ובתוכה גם השפה העברית. אומנם לא בצורה הכי מושלמת (תרגום לקוי של חלק מהיישומים, ללא יישור לימין וללא תמיכה בפורמט המספרים הישראליים של קידומות וכד), אבל עדיין חשוב מאוד לקראת השקתו בישראל.

"S" Means "Speed"

הדור האחרון של האייפון הושק ב- 19 ביוני, 2009. מצד אחד יש שיאמרו שהדור החדש השתנה לחלוטין ומצד שני יהיו שיגידו שהשינויים הללו לא מצדיקים רכישה של המכשיר החדש. בנימה אישית, עבדכם הנאמן נמנה בין אלו שנמצאים בצד השלישי: לא רק שה- 3Gs השתנה לחלוטין, הוא גם הפך למכשיר המושלם. כמעט.
במסגרת גילוי נאות ארחיב ואומר שממש לא הרגשתי כך כאשר עקבתי אחר אירוע ההשקה שלו ונחשפתי לראשונה ליכולותיו "המשופרות". התחושה שלי הייתה שהוא לא באמת מצדיק שדרוג מה- 3G וחבל על השקעה הכספית. אוי, איך שאכלתי את הכובע כאשר אחזתי אותו לראשונה ביד.

מבחינה חזותית המכשיר לא השתנה כלל: אותו גב פלסטיק מהדור הקודם, אותם מימדים ומשקל כבד בשני גרם יותר, ציפוי המסך הוחלף לטובת ציפוי מתקדם יותר שעמיד בפני סימני שומנים מטביעות אצבעות.

iPhone 3gs


השינויים המשמעותיים בדגם זה הינם מוסתרים מן העין אבל מאוד מורגשים בחוויית העבודה איתו. מעבד חדש במהירות של 833Mhz אבל מוגבל במכוון למהירות של 600Mhz מאותן הסיבות של צפיפות וחוסר יציבות. זיכרון ה- RAM הוכפל ל- 256MB והמעבד הגראפי שודרג לתמיכה ב- Open GL. יחד עם זאת, גם יכולות הקליטה והדור השלישי שודרגו ומתמיכה ברשת Tri-Band בדור היוצא, לקצב של עד  7.2Mbps ברשת ה- HSDPA. בנוסף, הדור החדש זוכה סוף-סוף ליכולת לצלם וידיאו ולשדרוג איכות הצילום שלו באמצעות מצלמת 3.2 מגה פיקסלים חדשה. תוסיפו לכל זה אפליקציית מצפן שעובדת עם רכיב מגנטומטר (לא מגנומטר) שלמעשה מודד את עוצמת השדה המגנטי של כדור הארץ, ומאפשר לאפליקציה להצביע על מיקום המכשיר ביחס לצפון - ואלו כל החידושים בדור האחרון.

iPhoneאז במה מתבטא השינוי הגדול בפועל? על הנייר קשה להתרשם. צריך פשוט לעבוד איתו ואז להבין שככה צריך היה להיות האייפון מלכתחילה. המעברים בין התפריטים עובדים באופן חלק. כל האפקטים הגראפיים מתוזמנים בצורה מושלמת וזו פשוט חוויה לשחק איתו סתם, בלי סיבה, רק בכדי להרגיש איך המכשיר מגיב במהירות לכל פעולה. וכשיש סיבה לשחק איתו, כמו למשל שליחת הודעת SMS זריזה, המעבר בין האפליקציות מתבצע במהירות הבזק. עוד לא נתקלתי בשום מכשיר "חכם" ומשוכלל שמעלה את אפליקציית הודעות הטקסט כל-כך מהר. היו גם לא מעט אנשים שתהו לעצמם שאולי משהו קצת השתבש במוחם של קברניטי אפל על כך שהחליטו להוסיף את האות "S" לדור החדש וכך באמת לשווק אותו - עם הטענה שהוא "מהיר יותר". הם כנראה יודעים מה הם עושים.

נכון להיום האייפון הוא ממש לא המכשיר הכי חזק בשוק מבחינת ביצועים. קיימים היום כבר כמה וכמה מכשירים חדשים בעלי מעבדים חזקים בהרבה, אבל, ההבדל נעוץ במערכות ההפעלה. הרשת עמוסה בביקורות נוקבות ולא מחמיאות אודות כל גרסא של חלונות מובייל (Windows Mobile) הוותיקה של מיקרוסופט. אותו כנ"ל גם לגבי ה- סימביאן (Symbian) של נוקיה, וגם החדשה של גוגל ה- אנדרואיד (Android) עדיין לא בשלה ובמקרים רבים מאכזבת אל מול ה- iPhone OS. כל אלו מקבלים אפילו משנה תוקף כאשר מדברים על מכשירים מהדור החדש המבוססים על מסך נגיעה.

מצוין, אבל מתי יהיה כבר מושלם?

מה שבכל זאת נמצא בעוכריו של האייפון 3Gs, גם אחרי שנתיים וחצי, זו העובדה שהוא עדיין חסר פונקציות בסיסיות שהורגלנו אליהן ממכשירים הרבה פחות מתקדמים. פונקציה מאוד טריוויאלית כמו העברת קבצים באמצעות קישוריות BlueTooth לא קיימת באייפון, ולא ברור מתי אפל יאפשרו אותה. גם היכולת לריבוי משימות ברקע (Multi-Tasking) עדיין לא באופק, להבדיל מכל מכשיר אחר שנחשב למתחרה של האייפון. תוסיפו לאלו מצלמה נחותה מאוד ביחס למינימום של 5 מגה-פיקסלים בכל מכשיר אחר שכוללים גם פלאש, סוללה פנימית שלא ניתנת להחלפה (ללא שירותי מעבדה), אין תמיכה ב- Flash בגלישת אינטרנט ועוד.

ההשתעבדות לתוכנת ה- iTunes גם היא לא מוסיפה לאייפון יותר מדי נקודות זכות, אבל יחד עם חנות האפליקציות המקוונת (ה- App Store) שבעקבותיה הלכו כל הגדולות האחרות - אפשר בהחלט להצביע על לב ליבו ומרכז כוחו של האייפון כשהוא משנה לחלוטין את כללי המשחק בעולם הסלולר.

בחלק ב' נסקור ונספר לכם על האפליקציות הישראליות המומלצות שמחכות להשקתו הרשמית של האייפון בישראל.

מעבר לתגובות בפורום