פטיפונים: זוג Pro-ject RPM 1 במבחן

נמר לוי
06-12-2009 14:00

דגם RPM 1 של Pro-ject יכול להתאים למי שמחפש פטיפון מודרני בתקציב זול יחסית, בדקנו צמד פטיפונים מדגם זה, בצירוף ראשי פטיפון שונים. ביקורת.


פטיפון: בעבר הלא רחוק כולם הספידו אותו, קראו עליו את הקדיש בעודו מדמם בשטח וזועק לעזרה ולאחר שהיו בטוחים שהוא הפך ללא רלוונטי, הניחו אותו במחסן לצד מכונת כביסה שלא מכבסת, מגהץ שאין בו אדים ושטיח עתיק מלא בעובש שקיבלנו מאבות אבותינו וכואב הלב לזרוק.

את התקליטים הישנים תרמנו לאודיופילים "נזקקים" או שמכרנו כמויות של 100 תקליטים ב-10 שקלים. אך למרות זאת נשארה קבוצה נאמנה לפורמט של חובבי צליל אנלוגי, קבוצה שגדלה לאיטה וכיום מגבשת סביבה מספר הולך וגדל של חובבי הצליל האנלוגי - שאני קורא לו הצליל ה"אמיתי" וחושב שמערכת שלא כוללת סטאפ אנלוגי היא מערכת לא שלמה.

כאמור, הפטיפון חזר למשחק ולתודעה ואף הוכיח כי למרות שהוא מיושן וזקן הוא מצליח לעשות משהו שאחרים מתקשים בו, אין בו שמץ של דיגיטליות (בכל טווח מחיר), יש לו איזון טונאלי מאוד מרשים, והצליל שבוקע ממנו תמיד מחמם (לי בכל אופן) את הלב.

פטיפון Pro-Ject RPM 1  - ביקורת

Pro-Ject הינה חברה אוסטרית שמייצרת את מוצריה בצ'כיה ומשווקת מגוון גדול של פטיפונים, בתקציב זול ועד ליקר מאוד, בחלק מהדגמים נוסף חיבור USB שמאפשר להקליט את התקליט ישירות למחשב. בקיצור – יצרנית שעובדת, מפתחת ומחדשת.

עד לאחרונה הדגם הבסיסי של Pro-Ject שנקרא DEBUT היה דגם הכניסה נפוץ בקרב חובב האודיו המתחיל שתקציבו דל והפטפון חשוב לו. אך לאחרונה חשפו Pro-Ject את הדגם הבסיסי בסדרת ה-RPM שהופך הוא להיות הדגם הבסיסי והזול ביותר של החברה. הוא אינו מחליף את ה- DEBUT שמדלג מיקום אחד מעליו בשרשרת מוצרי החברה.

דגם ה-RPM 1 הינו פטיפון בסיסי אמנם אך למרות זאת, גם כאן נעשה שימוש בטכניקות שהופכות אותו להרבה יותר מבסיסי. מבנה הפטיפון הינו עגול בקוטר התקליט בדיוק (12 אינטש) שמסייע בסילוק גלים עומדים מגופו, מתחתיו ניתן למצוא 3 עוקצנים (ספייקים) שמצמצמים את שטח המגע בינו לבין המדף עליו הוא יושב וזאת על מנת למנוע ויברציות והדובדבן שבקצפת הוא מנוע נפרד לחלוטין מהגוף שמהווה שיפור שלא מקובל למצוא בטווח המחירים הזה.

Pro-ject RPM 1


בדומה לפטיפונים אחרים, גם פטיפון זה מגיע מפורק בקופסא, אם כי אין צורך בניסיון קודם בכדי להרכיב אותו. ראש הפטיפון (שדורש הרכבה מקצועית) מגיע מחובר לזרוע ולכן,כל מי שהרכיב שולחן בסיסי של איקאה יסתדר עם הרכבת ה-RPM 1. המנוע שהוא נפרד מהגוף מופעל על ידי שנאי נפרד ועל גוף הפטיפון ניתן למצוא שתי יציאות RCA + הארקה שמחברות לזרוע.

שני פטפונים בשתי רמות

פרוג'קט בחרו כברירת מחדל את הזרוע הבסיסית ביותר שלהם שמאפשרת כיוון בסיסי בלבד של המשקל, חבל שעל המשקולת אין שום רמז המציין את המשקל הרצוי.
מנוע הפטיפון מתחבר לצלחת על ידי גומייה לבנה (למה לבן לעזאזל???) וניתן לשנות את מהירותו בין 45RPM ל-33.3RPM באופן ידני כאשר מעבירים את הגומיה בין הגלגל הגדול לקטן שבמנוע (ביצוע המעבר קל ופשוט).

הראש שבחרו Pro-Ject כברירת מחדל הוא הראש הבסיסי ביותר של Ortofon שנקרא ALPHA.

Pro-ject RPM 1


הפטפון השני הוא זהה בגוף אך משודרג בראש. הוא מגיע בקרטון זהה לחלוטין בתוספת סימן קטן שמרמז על שוני.
ההבדלים בין שני הפטפונים הוא רק בראש (לא שלנו, של הפטיפון) האיכותי יותר.
הפטפון עצמו נשאר זהה, אותה זרוע, אותו גוף אבל עם ראש של Ortofon מדגם יקר וטוב יותר שנקרא 2M RED.

Pro-ject RPM 1


הפונו סטייג' ששימש אותי למבחן הוא גם של פרוג'קט הנקרא פונו בוקס וגם הוא, בדומה לפטיפון הינו הדגם הבסיסי ביותר של החברה.

ההכנות

הוצאת הפטיפון האישי שלי דורשת מאמץ רב ולא מעט חששות. אני לא אוהב לנייד אותו אפילו חצי מטר הצידה אלא במקרה חירום! בכל זאת (למענכם) ולאחר תפילת דרך באנלוגית אזרתי אומץ והעברתי אותו למקום בטוח על שולחן בפינת האוכל.

פטפון הוא מערכת שלמה שמורכבת מחלקים עדינים שדורשים תשומת לב רבה. הוא מורכב מזרוע, ראש, גוף, מגבר פונו וכמובן הכבלים המחברים בניהם. החתונה בין הרכיבים חשובה בדיוק כמו שמתאימים כל רכיב במערכת. במקרה הזה אני משתמש בברירת המחדל. הפטפון מגיע מורכב עם ראש, זרוע וכבלים שהגיעו יחד איתו. את הפונו התאמתי על פי מחיר בלבד ולכן בחרתי בפונו הבסיסי ביותר של החברה שאותו אני מכיר היטב משני פטפונים ששימשו אותי בעבר.

האזנה

התחלתי בתקליט מדהים של לואיס ארמסטרונג בהוצאה של AUDIO FIDELITI שנקרא SATCHMO PLAYS KING OLIVER. התחלתי מהרצועה הראשונה שהיא בהחלט אחת ההקלטות הטובות ביותר ששמעתי בחיי. מאוזנת במיוחד ומציגה הפרדת צליל מרשימה בהחלט.

Pro-ject RPM 1דגם Alpha: אין ספק שה-RPM1 מעביר תחושת פטפון, הוא מאוזן ביותר ומציג מיד חלק מלא ובריא. התחום התחתון יחסית רזה אך לא במידה שמפריעה לי. הפרדת הצליל מרשימה בהחלט והצליל הבוקע דינמי ומהיר.

קולו של לואיס ארמסטרונג ממורכז ותמונת הסטריאו ברורה עם הרבה אויר בין הכלים.
אופיו של הפטפון (כמו רובם) חי, נעים אוורירי ומאוד חמים. החלק המרשים הוא שלקראת סוף השיר ישנה נטייה להרבה נגנים דיגיטלים (גם יקרים) לצרוח מעט, בפטפונים זה לא קורה, הם מצליחים לשמור על איזון טונאלי ודינמיקה מרשימה מבלי להציק באוזן. כך גם בפטפון הזה.

דגם 2M RED: הוא דומה באופיו לדגם הבסיסי, אך מציג יותר פירוט ומשקל. קולו של הזמר קרוב אלי יותר והתחום התחתון מוגדר ועמוק יותר.

למרות איכות הצליל הגבוהה שהפיק הפטיפון לא חשתי כי הבמה חוצה את גבולות הרמקול (כפי שקורה בהאזנה לפטיפונים יקרים יותר). הדגם המשודרג התגבר על החסרונות הנ"ל ובלי ספק ראש יותר איכותי מביא את הפטפון לתוצאה טובה בהרבה.

תקליט של טיאסטו

המשכתי עם מוסיקת האוס במהירות של 45RPM. זהו תקליט סינגל מדהים של TIESTO מהתקופה בה הקלאב טראנס שלט והקטע נקרא IN MY MEMORY. הרבה רגש יש בתקליט הזה ואני חש סנטימנטים ליצירה הזו.


בחרתי בצד הרמיקס הארוך או כמו שנהוג לקרוא לו EXTANDED MIX. הקטע הזה דורש מהפטיפון הרבה דינמיקה ומהירות ויחד עם זאת לשמור על איזון טונאלי. הפטפון הפשוט והזול הזה שעולה חצי מהם נשמע פשוט מעולה, הוא מצליח ליצר דינמיקה מרשימה יחד עם איזון טונאלי והכי חשוב העביר למערכת הרבה "כוח" כמו שאני מעוניין לקבל. הפטפון הזה מצליח לדייק ולהישאר מפורט ואנרגטי.
בגרסה המשודרגת התוצאה די דומה למעט הפרדת צליל טובה יותר מה שהביא לדינמיקה טובה יותר ומעט יותר ניקיון. ההבדלים אמנם לא היו שמיים וארץ אך ריכוז קל ימחיש זאת.

אלקטרוני בפטיפון מקצועי זול: לפטפונים ולראשים פשוטים ישנה נטייה לקמפרס את הצליל ברגע שהראש מקבל "יותר מידי מידע". ניתן לחוש זאת בבירור כאשר מאזינים לפטפונים מקצועיים ל-DJ כמו ג'ימיני או ניומארק שהדגש שם הוא על הפ'יצ'רים הדרושים (פיץ' ועוד) ולא על איכות הצליל, בטכניקס אין את הבעיה הזו כלל. הפטפון הזה מעביר מוסיקה אלקטרונית באופן יוצא דופן למחירו, לעומת הטכניקס הוא הצליח להעביר את הפרטים הקטנים שהטכניקס עם ראש ORTOFON NIGHT CLUB לא הצליח להעביר.

בימים האחרונים רכשתי תקליט כפול של גדול זמרי הפופ מייקל ג'קסון ז"ל. מאסטר מיוחד של Thriller שהראשון הוא התקליט המקורי ב-רימאסטר מדהים והשני הוא עיבודים חדשים לאותם קטעים. העיבודים החדשים פחות מוצלחים מהמקור אך לא רעים כלל. חשתי מחויבות להשתמש בעיבוד המקורי מהתקליט הראשון. איכות ההדפסה מעולה לדעתי וזה הזמן לבחון כיצד יתמודד הפטפון עם הגיטרה החשמלית בשיר Beat It.

הגרסה הבסיסית: הקטע מתחיל והבס נשמע מדוייק פאנצ'י אך מעט רזה. אני מטיל את האשמה על הראש שמתאפיין באופי כזה, ראש של גראדו (שאני מכיר היטב) היה פותר את הבעיה. הגיטרה החשמלית נכנסת לפעולה יחד עם שאר הכלים וכאן עברה בי התחושה שתחום האמצע הגיע מעט לרוויה. התוצאה טובה אך לא מספיק טובה.

הגרסה המשודרגת מתעלה שוב על הגרסה הבסיסית ומציגה צליל מדוייק פאנצ'י ומלא אנרגיה, מה שהיה רזה הפך למשקל טבעי ומה שהגיע לרוויה הרגיש שיכול היה לשתות עוד הרבה צלילים.

בידוד חובה: המיד הגיע אמנם לרוויה אך זה יכול לנבוע ממגבר הפונו, הראש ואולי גם מהויברציות שנגרמו מהבס. החלטתי לבודד את הגוף על ידי פלטה עם ספייקים והאוויר חזר אליו. למדתי שלמרות הגוף המשודרג שאמור להתעלם מהויברציות הוא דורש מעט יותר התייחסות אקוסטית. יחד עם פלטה מבודדת נוספת העומדת על ספייקים (עוקצנים) התוצאה השתפרה פלאים גם בקטעים הקודמים שבדקתי. מעט הפתיעה אותי העובדה שלמרות המעמד האיכותי בו אני משתמש הפטיפון הזה דרש עוד קצת התייחסות.
ההבדל בין הגרסה המשודרגת לבסיסית בקטע הזה ניכר, למרות התוצאה המפתיעה עם הראש הפשוט עדיין חסר מעט את מה שהראש האיכותי יותר נותן.


Pro-ject RPM 1


ג'אז

זהו תקליט לילה שלי, כמעט ואין שבוע שאני מפספס ערב בהאזנה מרוכזת לתקליט הזה -THE GARY BURTON QUARTET WITH EBERHRD WEBER.
כאן העידון משחק תפקיד, הוא אמור להעביר תחושה של פאב מעושן עם צלילים שעוטפים אותי מכל עבר. במקרה הזה, האפקט אינו מלא, אך הצליל אכן מעודן, בסולו הקונטראבס למרות הפלטה הפטיפון מעביר תחושה מעט רזה, מפורטת ואוורירית במיוחד, ניתן לחוש את אצבעות הנגן פורטות על הכלי וניתן למקם אותו בלי בעיה במרחב הבמה. המצילות מרחפות אך חסרה מעט תחושת גובה. הויברפון נעים וחלק אך לא מספיק מפורט, הבמה רחבה, עמוקה אך לא גבוהה מספיק. משהו נשאר שם קצת על הקרקע.

גרסת הראש המשודרגת מצליחה לגרום לצליל לרחף, הויברפון קיבל את הפרטים בחזרה והבס הצליח לרדת נמוך יותר והרגיש עמוק יותר, יחד עם זאת האופי הרגוע והמעודן נשאר.

מוזיקה קלאסית

באופן כללי אני מאזין למוסיקה קלאסית רק עם פטיפון, כמעט ואין לי תקליטורים קלאסיים, אני משתמש במספר יחידות עבור בקורות מכשירים. מוסיקה קלאסית לטעמי נשמעת טוב יותר באנלוגי. הפטפון הזה מוכיח שגם בסטאפ אנלוגי זול ניתן להגיע ליופי של תוצאה. בחרתי בארבע עונות של VIVALDI בהוצאה של ERATO. הדגם הבסיסי אינו מצליח להפריד את הכינורות מעצמם אך מציג תוצאה נעימה ומאוזנת, אופיו חם (או כהה) יותר מהדגם המשודרג אך התוצאה לא רעה כלל. במקרה הזה אני לא ממש נופל מהפרטים שהדגם הבסיסי חושף והדינמיות אינה במיטבה אך אופי הצליל ממכר בהחלט.

הדגם המשודרג מצליח להפריד את הכלים טוב יותר (הרבה יותר אוויר) אופיו הכללי פתוח (אוורירי) יותר והרבה יותר דינמי בקטעים מתפרצים.

Pro-ject RPM 1


סיכום

כאשר שני הפטיפונים נמצאים, בארגז לא תוכלו להבחין בהבדלים אלא אם כן תדעו על מה להסתכל. כשהם עוברים לשלב הבא, של הרכבה, ההבדל יהיה ברור כשמש. בחבילה הבסיסית תמצאו ראש פטיפון בגימור שחור ופשוט ובחבילה המשודרגת תמצאו ראש בצבע אדום, עם ביצועים איכותיים יותר.

Project RPM 1 עם ראש בסיסי
הוא ללא ספק מציג תמורה מרשימה למחיר, לא ציפיתי ממנו להתחרות עם הנוטינגהם שלי ולא ציפיתי ממנו לקסמים מוסיקליים. מה שכן קבלתי הוא צליל אנלוגי אמיתי, מלא רגש ורוגע. חשתי כי הראש אינו מספיק דינמי ואוורירי אך יחד עם זאת מאוזן ומפורט יחסית. גוף הפטפון (כפי שציינתי) דורש תשומת לב גם כאשר מדובר על הדגם המשודרג, רצוי לבודד אותו ככל הניתן מהמדף וכך להשיג תוצאה טובה יותר משמעותית.

Project RPM 1 עם ראש משודרג
הדגם המשודרג מציע חבילה טובה בהרבה. הוא מתחיל לנגן מוסיקה ברמה שמספקת אפילו אותי. מחירו עדיין עממי במיוחד והוא מציג תוצאה שמתעלה על הדגם הבסיסי בכמה פרמטרים ברורים.
מיקרו ומאקרו דינמיקה, איזון טונאלי, טרקינג, דיוק, בס, מהירות והפרדת צליל. אופיו הרגוע נשאר זהה. במילים אחרות ניתן להגיד שכל מה שהפטיפון עם הראש הבסיסי עושה הדגם המשודרג עושה טוב יותר.

ה-RPM 1 מציע שלוש חבילות אך בסקירה זו בדקנו רק שתיים (הנפוצות). לאודיופיל האנלוגי המתחיל הייתי ממליץ להתחיל עם החבילה הבסיסית ואחרי שיתרגל לטקסים האנלוגיים יעבור לראש איכותי יותר, לאודיופיל שמחזיק ב-"מחרשות" ישנות ומקרטעות ואשר תקליטים הם חלק בלתי נפרד מהרפרטואר המוסיקלי שלו, אמליץ בחום על החבילה המשודרגת.

סוף ל- יד שניה ב- פטיפונים

עד היום, כניסה לעולם הצליל האנלוגי הביאה לא מעט חובבים לחפש פטפונים ביד שנייה בתקציב נמוך.
ה-RPM 1 מהווה תחרות ראויה בהחלט למגוון פטפונים ישנים ביד שנייה, הוא מציע לוק עדכני ומרשים, איכות צליל נהדרת וכמובן משחרר מדאגות וחששות שמה עברו עליו חיים קשים כפי שקורה במכשירים משומשים.

מחירים – Pro-Ject RPM 1 Review

פטיפון עם ראש ALPHA וזרוע = 1,490 ₪
פטיפון עם ראש 2M RED וזרוע = 1,990 ₪
מגבר פונו = 490 ₪

ניתן להשיג את הפטפון בשלושה צבעים: אדום, שחור, לבן.

יבוא ואחריות: אודיו פידליטי

מעבר לתגובות בפורום