סטרימרים – הדגמים החדשים, מדריך וסיכום ביקורות

ליאור קורן
04-12-2009 06:45

אין ספק כי סטרימרים הם נגני מדיה המתאימים ביותר כיום עבור צפיה בסרטים, תמונות והאזנה לשירים. מה חשוב לבדוק בסטרימר לפני קניה ומה הם הדגמים החדשים ביותר בארץ? הסברים וסיכום ביקורות.


סטרימרים - מלכי הסלון

מחשבי מדיה סנטר, לצערה של מיקרוסופט ויצרני רכיבי חומרה, לא ממש כבשו את הסלונים בהמוניהם, במקומם, הגיעו הסטרימרים שהחליפו את מקומם של המחשבים כנגני מדיה.


סטרימר הוא למעשה נגן וידאו / אודיו / תמונות בעל הגמישות הגדולה ביותר מבחינת מגוון חיבורים ופורמטים נתמכים של קבצי מדיה.
חלק מהסטרימרים גם מסוגלים לגלוש באינטרנט ברמה כזו או אחרת דרך חיבור הרשת..

יתרונות נגן מדיה סטרימר על מחשב HTPC בסלון הם מארז קטן יחסית - מעוצב ושקט, בעל ממשק גרפי נוח, הפעלה בעזרת שלט, אפשרויות חיבור רבות, זריזות ותמיכה במירב פורמטי קבצי המדיה כיום.

מאידך, מחשב מדיה סנטר מאפשר שדרוגים עתידיים, גם לפורמטים חדשים של קבצי מדיה וגם לרכיבי חומרה עתידיים, אך הוא מחייב התעסקות עם התקנת תוכנות וקודקים.

ירידת מחירים
בעבר, כאשר מחירו של סטרימר (מזרים מדיה) ממוצע עמד על כ- 2,000 ₪ ויותר, ההתלבטות בינו לבין רכישת מחשב HTPC היתה קשה, אולם, בתקופה זו, כאשר מחיר דגמי סטרימרים רבים ירדו לכ- 700-1,000 ₪, אין יותר מדי מה להתלבט וההחלטה הינה קלה במקרים רבים.

מה ניתן לנגן בסטרימר?

הסטרימר מסוגל לנגן את מירב קבצי המדיה בפורמטים מודרניים: תמונות, קבצי מוזיקה והכי חשוב, קבצי וידאו מסוגים שונים כולל סרטי DVD וסרטי HD באיכות של עד Full HD 1080p, המגיעים ממקורות פחות לגיטימיים כמו הורדות בלתי חוקיות ועד לקבצי וידאו חוקיים לחלוטין שצלמתם אותם במו ידיכם במצלמת הוידאו המשוכללת.

כתבת וידאו - מה לבדוק בסטרימר לפני קניה

                   

דגמי הסטרימרים החדשים

מאז כתבת הסטרימרים הקודמת, שנערכה לפני יותר משנה, התחוללו מספר שינויים שכללו בין השאר, הגעת סטרימרים קטנים (פיזית) וזולים יותר.

המגמות האחרונות בתחום הסטרימרים, כוללות שיפור בממשקי ההפעלה, הקטנת מארז המכשיר בתוספת עיצוב אטרקטיבי יותר, תמיכה במגוון רחב יותר של פורמטי אודיו / וידאו וגם הכללת רכיב רשת אלחוטית בחלק מהדגמים.
בנוסף, כניסתו של פורמט ה- Blu-ray לא נעלמה מיצרני המכשירים שמתחילים להציע אפשרויות שילוב כונן Blu-ray במכשיר ואפשרות הצגת תפריטי כותרים.


מה ניתן לחבר לסטרימר?
סטרימר הוא גם הנגן הגמיש ביותר ביכולת החיבורים שלו, הוא מסוגל לנגן קבצי מדיה דרך רשת מחשבים ביתית, להציג סרטוני וידאו מאתרי אינטרנט ולהשמיע אינספור תחנות רדיו, אפשר גם לחבר אליו דיסק קשיח חיצוני או פנימי, דיסק און קי ואפילו כונן DVD או Blu-ray.
כמובן, שכל דגם סטרימר מגיע עם יכולות ומבחר חיבורים שונה, לכן יש לבחור את הדגם שמתאים לצרכים שלכם.

התקנת כונן קשיח פנימי

חלק מהמכשירים, כמו ה- Nowcom NC350 (שמגיע עם כונן 80GB) וה- Popcorn A-110 (שאינו כולל כונן מותקן) מאפשרים להתקין דיסק קשיח 3.5" - זהה לזה שמתקינים בתוך מחשב.
רצוי לבחור בכונן מדגם "ירוק" ושקט, שאינו מתחמם יתר על המידה.
חלק מהסטרימרים מאפשר גם להתקין דיסקי 2.5" המיועדים במקור למחשבים ניידים, ה- xtreamer למשל, מסוגל לקבל לתוכו כונן כזה שהינו קטן במימדיו, שקט וקריר יותר ביחס לכונני 3.5", אם כי גם יקר בהשוואה מוגבל יותר בקיבולת שטח האחסון שלו.

את הדיסק הפנימי מתקינים בעזרת מגירה נשלפת, חלק מהסטרימרים מחייב פירוק המכשיר ע"י מספר קטן של ברגים, חיבור שני כבלים שמצורפים באריזה.
דגמים בודדים, מאפשרים גם התקנת כונן Blu-ray של מחשב - BD-ROM וכך מרחיבים את יכולות המכשיר.


Nowcom NC3500 (משווק ע"י בזק)

ה- Nowcom NC3500 אינו מהווה כבר את המכשיר החדש או המשוכלל ביותר בעולם הסטרימרים, אולם, הוא מבוסס על ערכת שבבים פופולרית ומוכחת של סיגמה, מה שמתבטא ביכולת ניגון טובה של פורמטי וידאו רבים.

הדבר הראשון שבולט לעין  בדגם זה הוא המצאותן של שתי אנטנות, זהו אחד המכשירים הבודדים בשוק כיום שכולל רכיב ה- WiFi פנימי שתומך אף בתקן 802.11n החדש.

ה- Nowcom NC3500 מבוסס צ'יפסט 8635 של Sigma, זהה לזה שנמצא ב- Popcorn A-110 (קישור https://www.dtown.co.il/articles/494.html) ושאר הסטרימרים מבוססי NMT שמקבילים אליו.

Nowcom NC3500


פתיחת המכשיר מגלה מאוורר קטן שנועד לצנן את מעבד הוידאו, על המכסה העליון, ניתן לראות כונן קשיח, בזק משווקת את הסטרימר עם כונן מובנה בגודל 80GB.
תמיכה בעברית
נגן זה מציג תמיכה בכתוביות מסוג SRT בעברית, אולם חלק מסימני הפיסוק כמו נקודות בסוף משפט מופיעים בצד הלא נכון (צד ימין – תחילת המשפט), זה אמנם לא מונע קריאה, אבל מעט מפריע בעין.

מחיר: 684 ₪ בהתחייבות לאינטרנט מהיר של בזק.
אחריות: Nowcom

בעד: מחיר, ניגון פורמטי וידאו רבים, תמיכה בעברית, כולל כונן קשיח 80GB
נגד: אין תמיכה בהמרת סטריאו של אות DTS או בפורמטי אודיו HD של בלוריי.


לסקירה המלאה:
ביקורת Nowcom NC3500

Popcorn Hour C200

חברת פופקורן הבינה כי יש בפניה שתי ברירות: או לחתוך במחירי המוצרים ולנסות להתחרות בחבורת הסטרימרים הזולים החדשה או לנסות כיוון חדש לגמרי. ואכן, היא פנתה לכיוון אחר בעוד היא מביטה "מעלה" ומציעה סטרימר שפונה לקהל ה"מתקדם" יותר, כזה שמוכן לשלם את תוספת התשלום בעבור תכונות חדשות.
ה- C200 הוא אחד הסטרימרים הבודדים שמסוגל להציג כותרי בלוריי במלוא תפארתם, כולל כל התפריטים והאפשרויות, הן כקובץ RIP או בניגון דיסקים דרך כונן Blu-ray שניתן להתקנה במכשיר – לשם כך, יש לרכוש כונן BD-ROM המיועד למחשבים בעלות נפרדת מהמכשיר.

המכשיר כולל צג LCD כחול וגדול מימדים, המאפשר חיפוש בתיקיות מבלי הצורך בהדלקת הטלויזיה, אך קשה לקריאה ממרחק ישיבה של כ- 2.5 מטרים.

שלט ה- C200 פועל על גלי רדיו – RF, מה שמביא לטווח שידור מצוין ואפילו חודר קירות, בנוסף, כולל השלט גם תאורת מקשים כתומה שמתגלה כשימושית ביותר בעת תפעול בחדר חשוך.

Popcorn C-200

ה- C200 מהווה קפיצה מעל הדגם הקודם A110 ומציג ביצועים משופרים (זמני תגובה, תפריטים מעוצבים ועוד), עיצוב סלוני, גמישות גדולה בהתקנה הכוללת שלט RF רחב טווח ואפשרויות התקנה מגוונות של התקני מדיה (כוננים קשיחים ונגן בלוריי של מחשב).

כל אלו, הביאו גם לקפיצה גדולה במחיר המכשיר, כאשר הוא עולה כיום בישראל כ- 2,890 ש"ח, המתחרה הישיר מולו בשוק המקומי הינו דגם ה- Dune Base 2 שתומך בניגון תפריטי בלוריי (רק של קבצי Rip), אך אינו כולל יכולת התקנה של כונן Blu-ray פנימי כדוגמת הפופקורן.

מחיר: 2,890 ₪
אחריות: סבן גרופ

בעד: תמיכה בפורמטים רבים, כולל ניגון מלא של כותרי Blu-ray, אפשרויות הרחבה מגוונות (התקנת כונן Blu-ray ודיסק קשיח פנימי), שלט רחוק מוצלח מבוסס RF, צג LCD מובנה.
נגד: יקר בהשוואה לדגמים האחרים.


לסקירה המלאה:
ביקורת – פופקורן C200

כתבת וידאו - הצצה על דגמי סטרימרים חדשים

                   

חיבור רשת

כל הסטרימרים, כוללים חיבור רשת חוטית, חלק קטן מהדגמים, מגיע עם כרטיס WIFI פנימי ואנטנות (כמו דגם Nowcom NC3500 שמשווק ע"י בזק).
במקרים אחרים, ניתן לרכוש דונגל Wifi שמתחבר לסטרימר דרך USB ומאפשר להתחבר לרשת האלחוטית בבית.
באם הסטרימר שברשותכם תומך בחיבור דונגל אלחוטי, יש לבדוק באתר היצרן אלו דגמי דונגל מתאימים לדגם שברשותכם.

לוג'יטק Squeezebox Radio

ה- Radio צועד שלב נוסף באבולוצית הסטרימרים של חברת לוג'יטק, זהו רדיו אינטרנטי משולב נגן מוזיקה הכולל גם מסך LCD צבעוני שניתן להצבה כיחידה עצמאית בכל אחד מחדרי הבית.
החיבור לרשת נעשה עם כבל רשת או דרך האלחוט (בעזרת אנטנת WiFi פנימית).

ה- Radio מאפשר ניגון קבצי אודיו שמאוחסנים על המחשב, כאן ממשיכה מסורת התמיכה המצוינת של לוג'יק במגוון פורמטי קבצים, החל מ- MP3 הפופולרי, דרך FLAC המיועד בעיקר לאודיופילים ועד לפורמטים מגוונים כגון התאמה מלאה ל- iTunes ועוד.

מלבד ניגון קבצי ספריית האודיו האישית, מאפשר ה- Squeezebox Radio גישה לכמות גדולה של תחנות רדיו אינטרנטיות המחולקות עפ"י ז'אנרים כגון היפ הופ, ג'אז, מוזיקה אלקטרונית ועוד סגנונות רבים.

Logitech Squeezebox Radio

על הנגן, ניתן להתקין אפליקציות כמו Flicker או Facebook, שמאפשרות להציג תמונות וגם לשתף חברים מ- FACEBOOK בהמלצות המוזיקה להם אתם מאזינים.

בהשוואה לסטרימרים האחרים, ה- Radio כולל גם יחידת הגברה פנימית, רמקול וגם מסך LCD צבעוני, אך עדיין, היינו מצפים לדוגמא לתמיכה עברית מושלמת ואנו מקווים כי הדבר יתבצע בגרסאות תוכנה עתידיות של המכשיר.

מחיר: 1,199 ₪
אחריות: מעתק

בעד: תמיכה בסוגי קבצי אודיו רבים, רשת חוטית ואלחוטית, מסך LCD צבעוני.
נגד: תמיכה בעברית לא מושלמת.


לסקירה המלאה:
ביקורת Logitech Squeezebox Radio

WD TV Live

זוהי גרסת השדרוג לדגם WD TV שנסקר לפני כשנה. הגרסה החדשה מגיעה במארז בעל צורה זהה בצבע אפור מתכתי.
החיבור המעניין ביותר מאחור הינו חיבור קוי של רשת 10/100, מה שהופך את ה- WD TV Live ל- סטרימר במלוא מובן המילה ומאפשר לו למשוך ולנגן קבצי מדיה מסוגים שונים מרשת המחשבים הביתית או מאתרי אינטרנט שונים, הצלחנו לנגן קבצי וידאו באיכות 1080p דרך הרשת הביתית, ללא בעיות מיוחדות.

ערוץ Youtube בדגם זה התגלה כמקור וידאו לכל דבר, המאפשר לצפות בסרטוני וידאו – גם באיכות HD בקלות וללא השהיות מיותרות.

ניסינו לנגן גם כותרי Blu-ray, המכשיר התגלה כלא מושלם בתחום זה, מצד אחד, ה- WD TV Live מצליח למשל לחלץ אות DTS מפסקול DTS Master Audio, אבל נתקלנו במספר תופעות משונות, כמו למשל בכותר הדגמה של DTS Master Audio ה- WD TV התעקש לחזור ולנגן שוב ושוב רק קטע ספציפי בלבד ולא הסכים לנגן את השאר, לא משנה באיזה קטע וידאו בחרנו ברשימה.

WD TV LIVE


הצופים בישראל שמבקשים להנות מתרגום עברי, יצטרכו להשתמש בתוכנת המרה שהופכת כתוביות SRT אל SUB, אמנם מדובר בתהליך המרה זריז, אך היינו מעדיפים בהחלט לראות את חברת WD מטמיעה תמיכה עברית טבעית במכשיר החדש.

השיפורים לעומת הגרסה הקודמת של ה- WD TV כוללים תוספת חיבורים כמו קומפוננט ורשת, יכולת הזרמה קבצי וידאו / אודיו ותמונות מהרשת וגם תמיכה בהמרת פסקול DTS אל דו ערוצי.
בנוסף, לרשות רוכשי המכשיר, עומדת קהילה גדולה ומגוונת של מפתחי גרסאות קושחה שונות ומשונות שכוללות גם הטמעת תכונות חדשות.

מחיר: 799 ₪
אחריות: טק דטה

בעד: קטן, תפקוד מוצלח של ערוץ Youtube, תוספת חיבור רשת ויציאות וידאו בהשוואה לדגם הקודם.
נגד: כתוביות עברית דורשות המרה בתוכנה לפני הצפיה.

לסקירה המלאה:
ביקורת WD TV Live

חיבורי USB להתקני זיכרון חיצוניים

מזרימי המדיה יכולים להגיע עם שני סוגים של חיבורי USB:

הנפוץ מבינהם הוא ה- USB-HOST שמאפשר לחבר למכשיר כונן קשיח חיצוני או דיסק און קי, בחלק מהדגמים (כמו פופקורן A110 למשל), ניתן לחבר גם נגן DVD חיצוני.
להבדיל מנגני DVD הכוללים חיבור USB, הסטרימר אינו מוגבל לכונן חיצוני המפורמט בשיטת FAT32, אלא מסוגל לעבוד גם עם NTFS שהכרחית במקרה בו רוצים לנגן קבצי וידאו גדולים.

USB-SLAVE (מכונה גם USB-PC) – חיבור זה, קיים רק בחלק מהסטרימרים והוא מאפשר לחבר את המכשיר ישירות למחשב דרך כבל USB, במקרה הזה, אם מותקן בסטרימר כונן קשיח, הוא יופיע במחשב ככונן חיצוני, מה שיאפשר להעביר אליו קבצים ישירות מהמחשב דרך USB.

חיבורי אודיו וידאו

חיבור הוידאו החשוב ביותר הינו HDMI שמסוגל להעביר אות וידאו ואודיו ברמה הגבוהה ביותר, עד 1080p.
חלק קטן מהסטרימרים, מסוגל להציג גם כותרי Blu-ray ואז חשוב שהמכשיר יהיה מסוגל להעביר דרך HDMI את פורמטי האודיו החדשים כמו Dolby TrueHD ו- DTS Master Audio.
מי שצופה בעיקר בכותרי DVD או קבצי MKV/AVI יוכל להסתפק ביציאות אודיו דיגיטליות SPDIF כמו אופטית או קואקסיאלית שיחוברו לרסיבר.

חיבורי וידאו אחרים, כמו קומפוננט, S-Video או קומפוזיט יכולים להתאים במקרה בו אין כניסת HDMI בטלויזיה (זהו מקרה נדיר ביותר כשמדובר על מסכי פלזמה ו- LCD) או כאשר אתם מחברים את הסטרימר לטלויזית CRT.

לסיכום, הסטרימרים הם הנגנים שמותאמים ביותר למדיה שיש בבית של כולנו: סרטי וידאו, תמונות מהמצלמה הדיגיטלית ואוסף תקליטורי המוזיקה שהעברתם למחשב.
לפני רכישה, כדאי לברר במפרט האם היצע חיבורי המכשיר מתאים לאפשרויות אצלכם בבית: האם אתם מעדיפים להזרים קבצי מדיה שנמצאים על המחשב, להתקין כונן קשיח פנימי או להשתמש בכונן חיצוני, שיוצב בצד הסטרימר.


XTREAMER

עולם הסטרימרים (נגני מדיה) עבר טלטלה בחודשים האחרונים, עקב כניסתו למשחק של שחקן חדש בשם Xtreamer, עם מכשיר קטן וממזרי שאיים לבצע כל מה שעושים המתחרים, רק בגוף קטן יותר, עם ממשק מעוצב והכי חשוב, במחיר נמוך באופן משמעותי מול כל סטרימר אחר.
המארז הקומפקטי מאפשר התקנת דיסק קשיח 2.5" SATA, עד לנפח של 500GB, מהסוג שנמצא בשימוש במחשבים ניידים.

ממשק המכשיר מופיע גם בשפה העברית, גם שמות קבצים וכתוביות עברית נתמכים באופן מלא.

ה- Xtreamer מגיע עם חיבור רשת חוטי, ניתן לחבר אליו גם רכיב WiFi חיצוני, בעלות נוספת התומך בתקן WiFi 802.11n.

החיבור לרשת, מאפשר גלישה באינטרנט, תפריט הגלישה מציג רשימת אתרים נכבדת ביותר, ההיצע כולל אתרי חדשות, מוזיקה, סרטי וידאו, מדע ועוד.

XTREAMER


לאחר בדיקה מדוקדקת, נוכל לומר כי מדובר בשילוב מוצלח מאוד של מכשיר קטן וחכם, שיודע לעשות את העבודה החשובה והכי חשוב, מגיע במחיר זול.

העיצוב מתאים לסלון, הממשק נוח ואסטטי וגם הביצועים עומדים בסטנדט המצופה מסטרימר מודרני.

מחיר: 750 ₪
אחריות: באג

בעד: תמיכה מלאה בעברית (ממשק / כתוביות / הצגת שמות קבצים), ממשק מוצלח, עיצוב, תמיכה במגוון גדול של קבצי מדיה, גישה למגוון אתרי אינטרנט.
נגד: העדכון האחרון, הוסיף תמיכה ב- DTS Master Audio, אך עדיין לא ב- Dolby TrueHD (למשתמשים מתקדמים).


לסקירה המלאה:
XTREAMER - ביקורת

סיכום

מבין הסטרימרים הנסקרים בכתבה זו, ה- Radio של לוג'יטק הינו היוצא דופן בחבורה שמנגן מוזיקה בלבד (ומציג תמונות), מצד שני, הוא אינו זקוק למסך טלויזיה או מערכת אודיו בכדי לפעול.

רוב המשתמשים שמחפשים נגן מודרני שיהיה מסוגל להציג קבצי וידאו בפורמטים שונים, תמונות וגם להשמיע שירים, יתלבטו כנראה בין שלושה דגמים שמוצעים במחיר דומה לצרכן, אלו הם ה- WD TV Live, Nowcom NC3500 וה- XTREAMER. 

לאחר סיום שלב הבדיקות, מתגלה כי ה- XTREAMER מספק את השילוב המוצלח ביותר של תכונות עם נוחות תפעול ותמורה למחיר.

ה- C200 של "פופקורן", קופץ מדרגה במחיר ומיועד ל- "וידאופילים" שמבקשים לצפות בקבצי Blu-ray שמגיעים באיכות הוידאו הגבוהה ביותר ומספק גם מרחב לשדרוגים והתקנות דיסקים.

מעבר לתגובות בפורום