WD TV Live - סטרימר דור ההמשך, ביקורת

ליאור קורן
01-12-2009 12:00

ווסטרן דיגיטל מציגה את הדור החדש WD TV Live שראוי כעת לתואר סטרימר בזכות חיבור רשת חדש. דגם זה מוסיף תכונות חדשות וחשובות בהשוואה לקודמו, אך מה עם העברית? ביקורת.


לפני קצת יותר משנה, הופיע בעולם נגן מדיה באריזה קטנה, היה זה ה- WD TV של ווסטרן דיגיטל, חברה שנודעה בעיקר בזכות התמחותה בתחום הכוננים הקשיחים.
ה- WD TV לא היה סטרימר במלוא מובן המילה, בגלל חסרונו של חיבור רשת, אולם כאשר חיברו אליו כונן קשיח דרך חיבור USB, הוא היה מסוגל לנגן מבחר גדול של קבצי מדיה מסוג וידאו, אודיו או תמונות.

הבשורה הגדולה ביותר שהתלוותה למכשיר, היתה תג מחיר זול משמעותית מכל סטרימר אחר (פחות מ-700 שקלים בישראל) ובהדרגה, צמחה סביבו קהילה גדולה של משתמשים ומפתחים שפתחו גרסאות קושחה מגוונות שהציעו תוספת תכונות רבות שלא הגיעו במקור.

עתה, בדיוק שנה לאחר פרסום כתבת הביקורת על הדגם הקודם, מתפרסמת הסקירה על WD TV הדור הבא – גרסת WD TV Live.

WD TV LIVE

עיצוב מוכר עם תוספות

הגרסה החדשה מגיעה במארז בעל צורה זהה, אך הפעם, הוא בצבע אפור מתכתי, לוגו חברת WD מופיע בצד שמאל וחיווי הנורות המוכר דולק באמצע חזית המכשיר.

על הצד העליון, מתחת ללוגו DTS יש שורה קצרה שאומרת 2.0+Digital Out, למספר "2" יש חשיבות כי הוא מציין הוספה של תכונה חשובה למי שמחבר את ה- WD TV Live ישירות לטלויזיה: לראשונה, תומך ה- WD TV Live בהמרת פסקול DTS רב ערוצי לפורמט סטריאו שמוכר ע"י הטלויזיה.

גימור השלט הרחוק הפך גם הוא לאפור מט, סידור המקשים נשאר זהה, עם לחצן הדלקה/כיבוי וקיצור דרך לתפריט הבית בראש השלט, מתחתיהם ארבעה מקשי חיצים וגם Enter וגם מקשי הפעלה נוספים לפעולות שונות.
השלט קטן מאוד במימדיו, שקע בצידו האחורי מקל על האחיזה בו לבעלי כפות ידיים גדולות.

WD TV LIVE

תוספת חיבורים

לאחר שמסובבים את קופסת המכשיר, מתגלה כי חריצי האוורור בצד האחורי בוטלו, אך אלו שבצדדים נשארו.

על דופן שמאל, נמצא חיבור USB ולצידו לחצן Reset לאיפוס הגדרות, מאחור נמצא חיבור USB נוסף.
מבחר היציאות כולל יציאת HDMI ויציאת אודיו דיגיטלית אופטית., את יציאת הקומפוזיט + RCA שהיתה בדגם ה- WD TV הקודם, החליפו שני שקעים: האחד משמש כיציאת וידאו קומפוננט והשני כיציאת AV (קומפוזיט). עבור שימוש בשקעים הללו, יש לחבר את מתאמי הכבלים שמגיעים באריזה, כך שלמעשה, מקבל המשתמש תוספת חיבורים, זאת במחיר קטן של הצורך בשימוש במתאמים.
החיבור המעניין ביותר מאחור הינו חיבור קוי של רשת 10/100, מה שהופך את ה- WD TV Live ל- סטרימר במלוא מובן המילה ומאפשר לו למשוך ולנגן קבצי מדיה מסוגים שונים מרשת המחשבים הביתית או מאתרי אינטרנט שונים.

WD TV LIVE

תפריטים והגדרות

תפריטים
התפריט הראשי, מוצג בגווני כחול ועם גרפיקת בועות בגווני ירוק וסגול, המראה בהחלט אלגנטי.

הגדרות וידאו
תפריט זה, מאפשר לבחור יציאת וידאו פעילה, היציאה המומלצת היא כמובן HDMI, בה ניתן לבחור מגוון רזולוציות הנע בין 480P 60Hz ועד ל- 1080P 60Hz, כולל גם מצבי 24p או 23.976p, לחילופין, ניתן לבחור גם בקומפוננט (עד 1080i 60Hz) או קומפוזיט (Pal או NTSC).
ניתן לבחור גם עומק צבע דרך HDMI (8 או 12 ביט), יחס מסך וסוג אות אודיו – סטריאו או אות דיגיטלי ללא המרה.

WD TV LIVE


המצאותו של תפריט הכתוביות קצת מעצבנת קצת את העין בהיותו לא רלוונטי עדיין לצופה הישראלי והוא מאפשר שינוי פרמטרים כגון גודל, עובי גבול ועוד, ניתן לסנכרן גם את קובץ הכתוביות בזמן צפיה בסרט בעזרת שימוש בלחצני החיצים ימינה ושמאל.


העתקת קבצים
כאשר משוטטים בתיקיות המדיה, ישנה גם אפשרות File Management לביצוע פעולות שונות, לשם כך, יש לעמוד מעל הקובץ המבוקש, סימון שלו בעזרת חץ ימין בשלט ואז לחיצה על מקש Option בשלט שפותח תפריט המציג אפשרות העתקה, העברה או מחיקת קובץ.

WD מציגה: רשת

אחת התכונות החשובות בדגם החדש, הינה הוספה של חיבור רשת חוטי. מלבד החיבור המובנה, ניתן לחבר גם דונגל USB אלחוטי (נמכר בנפרד) ולקבל תוספת של Wifi.

דרך הרשת, ניתן להזרים ולנגן קבצי מדיה בשתי שיטות: הראשונה הינה בעזרת פרוטוקול DLNA המכונה בתפריט Media Servers, היא מחייבת התקנת תוכנת מדיה סרבר על המחשב ואז התמיכה בסוגי הקבצים השונים תלויה בתוכנה (Win 7 כוללת תכונה זו באופן טבעי).
השיטה השניה מבוססת SMB ומכונה בתפריט Network Share,בחירה בה מעלה על המסך את רשימת המחשבים המחוברים ברשת, אם הרשת אינה מוגנת בסיסמה, יש להכנס כ- Anonymous וללחוץ OK, אז יפיעו על המרקע רשימת התיקיות שהוגדרו כשיתופיות ברשת.
על מנת למנוע הופעת בקשה לסיסמה בכל פעם שפונים אל הרשת, יש לבחור בתפריט הגדרות רשת במכשיר את אופציית Auto Login.

בזמן התקנת המכשיר, ניסיונות חיבור רשת אל הראוטר מדגם Siemens SL2-141 (ששווק בעבר ע"י בזק) נסתיימו בכישלון, הסטרימר לא הצליח לקבל כתובת IP בהגדרה אוטומטית או ידנית, רק מעבר לדגם ראוטר שונה לחלוטין פתר את הבעיה ולאחר מכן הוצגו בצועים מספקים בהחלט.

WD TV LIVE

ניגון קבצי מדיה

וידאו
הקבצים ניתנים להצגה ברשימה שמית, תצוגת תמונות או עם תצוגת סרט מקדימה (ניתן לבחירה בתפריט הגדרות המכשיר).
כאשר בוחרים באפשרות תצוגה "רשימה שמית", יופיע גם נתון המשקל ליד כל שם קובץ, מה שמקל על מציאת קובץ הוידאו המתאים (הגדול ביותר) בתוך תיקיית RIP של כותרי Blu-ray למשל.

ה- WD TV LIVE מבוסס על ערכת השבבים החדשה Sigma 8655 ומציג ללא בעיה קבצי MKV שונים באיכות של 1080p וגם AVI או AVCHD ממצלמות וידאו, בחלק מהקבצים בפורמט WMV או MOV נתקלנו בחוסר התאמה או באיבוד פסקול האודיו.
בזמן צפיה בסרט, לחיצה על מקש Option בשלט, מעלה על המרקע תפריט אפשרויות שמאפשר לעבור בין פסקולי קול שונים, מעבר בין כתוביות, ביצוע זום, שינוי מיקום על הצג והצגת פס הזמן.

WD TV LIVE


הרצה קדימה ואחור אפשרית בכפולות של X2 עד למהירות X16, לעומת זאת, דילוג לנקודת זמן מדוייקת בסרט אינו אפשרי וחבל, ניתן רק לדלג במקטעים של 10 דקות, לשם כך יש להריץ את הסרט במהירות X2 או יותר ואז ללחוץ על מקש דילוג קטע בשלט.


קבצים ברשת
ניגון קבצי וידאו בפורמט AVCHD הכוללים קצב נתונים של 24Mbps עבר ללא בעיות מיוחדות, גם הזרמה של קבצי Blu-ray בקצבי 35Mbps-40Mbps עברה בהצלחה וקבצי MKV בעלי קצב נתונים נמוך יותר לא היוו אתגר לנגן.
כאשר מדלגים בין קטעים, מורגשת לעיתים השהייה בת מספר שניות לאחר שליחת פקודת הדילוג מהשלט.

Youtube – מקור וידאו שימושי

יוטיוב במכשיר זה אינו מהווה רק גימיק או עוד אתר ברשימת אתרים אפשרית אלא מהווה מקור וידאו לכל דבר, מבחינת שווה ערך למקורות וידאו ממחשב או כונן חיצוני.
תפריט Youtube כולל אפשרויות כגון "קטעי הוידאו הפופולריים ביותר", "Top Rated", כניסה לחשבון האישי באתר, חיפוש חופשי ועוד.
בחירה באפשרות חיפוש חופשי, מעלה על המרקע מקלדת וירטואלית. תפעול והקלדה וירטואלית מתנהלים בעזרת מקשי החיצים בשלט והוא מתבצע באופן זריז ונוח למדי.

WD TV LIVE


לאחר בחירת האפשרות המועדפת, יופיעו על המרקע שבעה סרטונים המסודרים בשורה, כאשר הסרטון האמצעי בולט יותר מהאחרים ומצורף אליו גם תיאור קצר וציון הגולשים.
הסרטונים נטענים תוך מספר שניות והצפיה דרך קו אינטרנט במהירות 5Mb היתה רציפה וחלקה, ללא קטיעות.

WD TV LIVE


ה- WD TV LIVE בולט בהתאמה שלו ל- Youtube, אם זאת בהשוואה לסטרימרים של פופקורן, שם מבוטל שירות זה בימים אלו (בעקבות שינוי מדיניות של אתר Youtube) או בהשוואה למשל ל- Xtreamer, שם מגלה הסטרימר של WD יתרון בדמות אפשרות צפיה גם בסרטונים באיכות HD, כאשר חלקם מוצגים באיכות מפתיעה מאוד לטובה על מסך הטלויזיה, בהחלט HD לכל דבר.
התפעול המוצלח של ערוץ היוטיוב ב- WD TV Live הופך אותו לאפשרות מעשית וכלי להעברת מספר שעות בכיף מול המסך.

ניגון כותרי Blu-ray

המכשיר התגלה כלא מושלם בתחום זה, מצד אחד, ה- WD TV Live מצליח למשל לחלץ אות DTS מפסקול DTS Master Audio, אבל נתקלנו במספר תופעות משונות, כמו למשל בכותר הדגמה של DTS Master Audio ה- WD TV התעקש לחזור ולנגן שוב ושוב רק קטע ספציפי בלבד ולא הסכים לנגן את השאר, לא משנה באיזה קטע וידאו בחרנו ברשימה.
בכותר I Am Legend, ישנם שבעה סוגי פסקולים שונים, לכאורה ניתן לעבור בין כולם, אבל הפסקול בפועל נשאר תקוע על AC3 ולא משתנה, למרות שהתפריט על המסך מציג אחרת.
בנוסף, בזמן הרצת סרט קדימה או לאחור, לאחר שעוצרים ממצב הרצה וחוזרים למצב צפיה רגיל, הנגן מדלג שוב לאחור אל אותה נקודת זמן ממנה התחלנו להריץ.

תמיכת עברית

לצערו הרב של הקהל הישראלי, חברת Western Digital לא ממש התאמצה לשנות את המצב הקיים, כאשר תמיכה בעברית לא קיימת למעשה: אותיות עברית בשמות קבצים כלל לא מוצגות (הקובץ יוצג למשל כ- _.MTS).
גם תמיכה בכתוביות SRT בעברית לא הגיעה לדגם זה, ערבית למשל נתמכת בפורמט Windows-1256, אך חברת WD הגדולה, מסרבת עדיין להתייחס ברצינות לתושבי ארץ הקודש.
מה שיותר מרגיז הוא שלא מדובר במגבלה שקשורה לכך שפורמט SRT לא נתמך, להפך, הוא נתמך ועוד איך, אך עדיין לא הוכנס הקידוד הנכון לעברית בכדי שיציג אותיות נכונות ולא סתם ג'יבריש.

20/06/2011 - עדכון: יצאה גרסת קושחה 1.05.04 עם תמיכה טבעית בעברית (כתוביות SRT וגם תפריטים).

צפיה בתמונות
ה- WD TV Live מאפשר לצפות בתמונות מתוך שרתי מדיה, שיתוף רשת או אתר Flicker.
חיפוש בתיקיות מראה תצוגה מקדימה של התמונות ולאחר שנבחרה תמונה מסויימת, יוצג בשניות הראשונות פס מידע נגלל המציג נתונים כגון רזולוציית התמונה, משקלה ותאריך הצילום.
תפריט פליקר מאפשר חיפוש תמונות משבעת הימים האחרונים, תגיות, חיפוש חופשי, חיפוש לפי חברים ועוד. בעת צפיה בתמונה, ניתן לבצע זום, סיבוב, הזזה על המרקע וגם לקבל מידע על בעל חשבון התמונה.

WD TV LIVE

האזנה לקבצי מוזיקה
נגן המדיה הקטן תומך במגוון פורמטי אודיו, בינהם MP3 הנפוץ, FLAC ו- WMA.
אופציית הכניסה לשירות Pandora שהופיעה בתפריט שמחה אותי לרגע, אך שמחה זו דעכה במהירות כאשר הוצגה על המסך כתובית שאומרת כי הוא חסום לכל מי שמתגורר מחוץ לגבולות ארה"ב.
שירות Live365, לעומת זאת, הניב תוצאות חיוביות יותר, כאשר הוא מאפשר שיטוט בתחנות רדיו אינטרנטיות חופשיות הפתוחות לבעלי חשבון רגיל, או תחנות VIP שזמינות בימים הראשונים לשימוש במכשיר ולאחר מכן מחייבות תשלום עבור חשבון VIP.

WD TV LIVE

סיכום

חובבי הדגם הקודם WD TV ירגישו בבית גם עם הדור החדש שמציע מספר שיפורים מהותיים בהשוואה לדגם השנה שעברה, אך מצד שני, תמונת השוק השתנתה, התחרות גדולה יותר מאי פעם ושחקנים חדשים מציעים דגמים אטרקטיביים במחירים דומים.

השיפורים לעומת הגרסה הקודמת של ה- WD TV כוללים תוספת חיבורים כמו קומפוננט ורשת, יכולת הזרמה קבצי וידאו / אודיו ותמונות מהרשת וגם תמיכה בהמרת פסקול DTS אל דו ערוצי.
בנוסף, לרשות רוכשי המכשיר, עומדת קהילה גדולה ומגוונת של מפתחי גרסאות קושחה שונות ומשונות שכוללות גם הטמעת תכונות חדשות.
הצופים בישראל שמבקשים להנות מתרגום עברי, יצטרכו להשתמש בתוכנת המרה שהופכת כתוביות SRT אל SUB, אמנם מדובר בתהליך המרה זריז, אך היינו מעדיפים בהחלט לראות את חברת WD מטמיעה תמיכה עברית טבעית במכשיר החדש.

עדכון 20/06/2011: גרסת קושחה חדשה מציגה תמיכה בכתוביות עברית SRT וגם תפריטים מגוירים, לידיעה.


ציון:
מחיר: 799 ₪
אחריות: טק דטה.

מפרט טכני WD TV Live Review

פורמטים נתמכים
וידאו
AVI (Xvid, AVC, MPEG1/2/4), MPG/MPEG, VOB, MKV (h.264, x.264, AVC, MPEG1/2/4, VC-1), TS/TP/M2T (MPEG1/2/4, AVC, VC-1), MP4/MOV (MPEG4, h.264), M2TS, WMV9  
אודיו
MP3, WAV/PCM/LPCM, WMA, AAC, FLAC, MKA, AIF/AIFF, OGG, Dolby Digital, DTS
תמונות
JPEG, GIF, TIF/TIFF, BMP, PNG

חיבורים: חיבור רשת חוטית, שני חיבורי USB 2.0, יציאות וידאו HDMI, קומפוננט, קומפוזיט, יציאת אודיו אופטית.
מידות: גובה 40 מ"מ, רוחב 125.5 מ"מ, עומק 100 מ"מ
משקל: 303 גרם

גרסת תוכנה שנבדקה 1.01.11

מעבר לתגובות בפורום