מיקרומגה IA 180 – מגבר משולב מהדור החדש

נמר לוי
30-11-2009 02:00

חברת Micromega מבצעת שינוי דרסטי בטופלוגיית המגברים בסדרה החדשה ועוברת מהגברה טרנזיסטורית אל "דיגיטלית" - Class D, נמר לוי בודק מגבר משולב - דגם IA 180. ביקורת.


מעטות הפעמים שחשתי בשינוי כל כך דרמטי בין סדרה ישנה לחדשה במיוחד כשמדובר ביצרנית אודיו מנוסה. ברוב המקרים חותמת הקול הייחודית עוברת בין הדורות השונים ונשמרת בסדרות חדשות בצירוף תיקונים ושיפורים קלים או לפחות שדרוגים בעיצוב.

במקרה הזה נתקלתי לראשונה במכשיר שנשמע שונה לחלוטין מדגמי הסדרה הקודמת אותה החליף. האם זה לטובה? אתם תשפטו.

מיקרומגה ידועה בתור יצרנית אודיו איכותית שמתמחרת את מוצריה במחירים שווים לכל "חולה נפש". בתחום ההגברה החליטה היצרנית לדבר איתנו בשפה דיגיטלית, את המגבר הזה קיבלתי לסקירה.

הדור הקודם התהדר בהגברה טרנזיסטורית איכותית שהצליחה לבלבל את המנורה באופיה המעודן-טבעי בעל המיד החלק והחמים. הדור הטרנזיסטורי הצליח לדחוף רמקולים ממוצעים וגם כאלו שמעט קשים להנעה ללא בעיה והוציא מהם תוצאה מרשימה בהחלט למחירו.

הדור החדש חולק אריזה דומה אך בחובה מסתתר לו מגבר דיגיטלי חדש, חדיש ומחודש. זה הזמן להשוות בין הדורות ולחלוק אתכם את התוצאות.

Micromega IA 180


כיוון שלא הצלחתי לשים את ידי על המגבר המשולב הישן והאנלוגי בדגם המקביל לחדש הדיגיטלי הסתפקתי בדגם אחר בגרסה הבסיסית.
שידכתי את שניהם לרמקולים קלים להנעה על מנת שאוכל להבין את ההבדלים לפחות בכל הקשור לאופי הצליל הכללי של המכשירים. בשאר הסקירה אשווה בניהם תוך התחשבות כי מדובר במגבר חדש חזק לעומת מגבר משולב מדור קודם ששייך למהדורה חלשה ממנו בהרבה.

המגבר A60 מהדור הקודם מספק 40 וואטים ב-8 אוהם ו-70 וואט ב-4 אוהם.
המגבר IA 180 מהדור החדש מתוכנן בטופולוגיה דיגיטלית וחופן בחובו 100 וואט ב-8 אוהם ו-180 וואט ב-4 אוהם.
אין שום נתון יצרן אשר מספק מידע על 2 אוהם אך בהמשך הסקירה נדע אם הוא מצליח לנגן כאשר מורידים אותו נמוך.

אז מה היה לנו שם?
מגבר משולב של מיקרומגה החולק את שמו עם הדור הקודם בתוספת אות אחת תמימה שמבצעת תרגיל לא תמים בתוך המכשיר, על השינוי הזה יש לי הרבה מה להגיד.

השוואה – חדש מול ישן – דגם נוכחי מול הקודם

בחרתי באחד מהזמרים האהובים עלי David Byrne בשיר independence day. ההבדל בין המגבר הישן לחדש מתגלה כעצום. אין ספק שה- IA180 החדש מהיר ודינמי יותר. מורגש כי ישנו שיפור בתחום הזה, אני בהחלט זוכר (וגם לאחר קריאה חוזרת של הסקירה הקודמת שלי) שהמגבר מהדור הישן A60 התאפיין בצליל חמים ומנורתי בעוד שזה החדש התרחק מהאופי הזה לחלוטין.

מעבר לתחום התחתון שמדגים שהוא אינו מדויק בדגם A60 בהשוואה ל-IA 180 אך החדש נותן תחושה כי חסרה אוקטבה אחת למטה זאת בתמורה למהירות ודינמיקה טובים יותר.

בתחום האמצע (מיד) מצאתי את ה- IA 180 מפורט ומפוקס יותר מה שהביא את הבמה להיות ברורה בהשוואה. ה- A60 לעומתו מתוק יותר באופיו, חלק יותר אך לא ברור ומפורט כמו החדש.

התחום הגבוה טוב יותר להפתעתי במגבר המשולב הישן. הוא מלא ומאוזן יותר אך חסר בו מעט פרטים. החדש לעומת זאת בהיר ומפורט יותר אך התחושה היא כי הוא פחות מלא ומאוזן.
.
כעת, משאנחנו מכירים טוב יותר את הכלה ניתן להתחיל בסקירה.

Micromega IA 180


האזנה והתרשמות

התחלתי עם קטע גיטרה רומנטי מבית Acoustic Mania שנקרא Snow, מדובר בקטע מינימליסטי, איטי שמוקלט באיכות נהדרת. גם התחושה למשמע הצלילים מעולה, המגבר מהיר ומפורט להפליא אך חסר לי מעט נפח בגיטרה. בפריטות מהירות ניתן מיד לגלות כי הפרדת הצליל מעולה והבמה ברורה וחושפת את מיקום הנגנים במרחב ללא בעיה.

חוסר המשקל והנפח בגיטרה הטריד אותי מעט והייתי חייב לגלות אם כך היא תשמע גם עם המגבר הטרנזיסטורי מהדור הקודם. לאחר החלפת מגברים מצאתי את התשובה והיא חד משמעית. המגבר הדיגיטלי רזה יותר מהטרנזיסטורי. המגבר מהדור הקודם העביר את הגיטרה בתוספת גוף משקל ונפח, מה שלא הצליח להעביר הדיגיטלי החדש והחדיש. אך לעומת זאת הטרנזיסטורי לא הצליח להעביר את הדינמיקה והמהירות שהעביר הדיגיטלי החדש. יש כאן פשרה גדושה בדילמה. יצאתי מעט מבולבל והיה קשה להחליט מה טוב יותר.

החלטתי לבדוק את המגבר על קטע שאני מכיר היטב ונבדק כמעט על כל מוצר שעבר בביתי לסקירה. "הנעורים האבודים" הוא לדעתי אחד השירים הטובים ביותר ששר בועז שרעבי. הלחן מקסים והעיבוד עוד יותר. על המילים אין בכלל מה לדבר. קולו העמוק של בועז שרעבי נשמע מעולה, הוא ממורכז בין הרמקולים ושאר הכלים מוצבים מצדדיו ואחוריו. התופים נשמעים נהדר אם כי תוף הרגל מעט רזה. שידוך לרמקול שמן יותר מהרמקול במבחן היה פותר את הבעיה לחלוטין.

Micromega IA 180


החלטתי ללכת רחוק יותר עם ה- IA 180 ולהסתכן בשידוכו לרמקול האישי שלי שנחשב לרמקול קשה להנעה. רוב המגברים המשולבים הקטנים חשו מאוימים מאוד כאשר שודכו אליו.
מניסיונות "התעללות" במגברים דיגיטליים שונים בעבר, נוכחתי שהם (גם הקטנים שבניהם) ניחנים בכושר הנעה מרשים ומסוגלים לרדת בערכים של אומים שלמים מתחת להוראות היצרן.

הרמקול האישי שלי משלב טוויטר פלאנרי תאב זרם מיד 6.5 אינטש לא מי יודע מה קליל ושתי יחידות בס 8 אינטש. וכל החגיגה הזו הולכת לכל צד של המגבר המשולב שעלול להיות קורבן להתעללות אלימה. הרמקול שיורד עד 3 אוהם למרות שהמהנדס מבקש להימנע מכך.

הסיבה שהחלטתי לשדך אותו לרמקול שלי היא מפני שחשתי כי הרמקול שאיתו בחרתי לסקור את המוצר מעט קטן עליו ואין בנמצא רמקול אחר מלבד שלי והיבואן כנראה יסלח לי אם ישרף המגבר. ואם לא יסלח אזי DTOWN תקח על עצמה את האחריות.

לצורך ה"התעללות" חזרתי על אותם קטעים מוסיקלים.
יש לציין שה- IA 180 התגלה כמפתיע במיוחד. המגבר מרגיש אמנם שישנם רמקולים מצדדיו אך אינו ממש חושש מהם. הוא מצליח לנגן בקול רם במשך זמן ממושך (מספר שעות) מבלי שיתחמם יתר על המידה. הוא אומנם מעט התחמם (יותר מאשר בהשוואה לשידוך עם הרמקול הקל) אך לא ברמה שתגרום לי לחשוב על לתת לו לנוח. מבחינת דינמיקה אין ספק שמדובר בגיבור קטן. הוא מצליח להניע את הרמקול בביטחון יחסית לאחרים ששודכו אליו.

Micromega IA 180

חם או קר?

את ה- מיקרומגה מהדור הקודם סיפחתי למשפחה החמה ואם להיות יותר ספציפי אז במיקום 7 במשפחה החמה. כלומר: לא חם מידי (1) אבל עדיין לא ממש ניטרלי. הדור החדש עבר לקטגוריה האנליטית במספר (1) שהיא למי שלא יודע המשפחה ה"בהירה". זה לא אומר שזה פחות טוב או יותר טוב, זה פשוט מגבר אחר לגמרי ממה שמיקרומגה הציגו עד עכשיו.


הבעיה התחילה כמובן בהרכבים קלאסים מרובה כלים. הקושי הרב להניע את הרמקול התגלה בתשיעית של מאלהר ששם לא הצליח כל כך להניע את הרמקול מה שפגע בכל שאר הפרמטרים. אין ספק שנתתי לו הרבה מעבר למה שהוא מסוגל (על הנייר) אך הוא עשה מספיק מעבר למה שהוא מסוגל, מעבר למה שמפרט הטכני מרמז.

בכדי להרגיע את מגבר ה- IA 180 מהמבחן המתיש, בחרתי הפעם בקטע רוק רך של דייר סטרייט רומאו וג'ולייט.
הצליל הראשון בוקע והמגבר מרגיש בטוח ותאמינו או לא אפילו הוואטים הראשונים מפתיעים אותי בעומק צליל ואיזון טונאלי מרשים בהחלט. בשיא השיר הופתעתי לגלות שהמגבר מצליח להניע בכבוד את הרמקול המאיים ואף לא התחמם יתר על המידה. הוא הרגיש לשמחתי ולשמחת חשבון הבנק של DTOWN בטוח בהחלט. מה שהפתיע אותי יותר הוא הפרדת הצליל המעולה של המגבר, התחושה היא שרמקול קשה יותר עושה עימו חסד אך לא קשה מידי. התוצאה על הרמקול שלי היתה מפתיעה בהחלט והעלתה בי חיוך. אם הוא הצליח להניע אותו כנראה שיניע את כל הרמקולים המצויים בשוק בתקציב של עד כ- 10,000 ₪.

הצליל אמנם נשמע בקטע הזה מעט רזה אך במקרה של הרמקול הגדול שברשותי, הרזון הזה אינו ממש מורגש רק אם משווים אותו לאלקטרוניקה האישית שלי שעוצמתה ומחירה נמצאים בסקאלות הרבה יותר גבוהות לעומת הקטן המשולב הדיגיטלי והלא כל כך יקר הזה. במקרה הזה, אהבתי מאוד להאזין לו.

כעת, לצורך ההשוואה נחבר את הדור הקודם – A60 לרמקול הקשה. הצליל הראשון כבר מלמד אותי שהרמקול הזה גדול עליו. הוא התחמם באופן ניכר לעומת השידוך לרמקול ה"קל" ודינמיקה לא היתה כלל בנמצא. המגבר הרגיש בהחלט שיש זוג רמקולים ניצב מצדדיו וזה התבטא באופן דרמטי בצליל. החלטתי לנתק אותו מהמערכת ולהסיק מסקנה.
הישן אינו מצליח להניע רמקולים שה- IA180 החדש יניע בקלילות.

Micromega IA 180


סיכום

שני מגברים משולבים, דור ישן ודור חדש, טופולוגיות שונות, הדור הקודם שמנמן עגול ופחות מפורט, הדור החדש מפורט ודינמי, אך מעט רזה בצליל וללא ספק חזק מהקודם.

שינוי חתימת קול בהחלפת דגם הוא צעד שאינו מקובל כל כך בקרב יצרני אודיו. בל קנטו וג'ף רולנד עשו זאת עוד לפני מיקרומגה ולפי דעתי הצעד הזה גרם להם להפסיד לא מעט קליינטים שהפכו מאוהדים למתנגדים. במקרה הזה אל לנו לטעות. שיפור יש והוא בהחלט ניכר אך עם השיפורים קיבלנו גם מספר פשרות.

ה- IA 180 הוא מגבר משולב מהדור החדש שמציג מספר יתרונות בולטים מול הדור הקודם הטרנזיסטורי.
-ה"חדש" פחות מתחמם ואינו נבהל ממיקום קלסטרופוביה לעומת הישן שעלול למסור נשמתו לבורא.
-ה- IA 180 מפורט יותר משמעותית מהישן אך גוון צלילו פחות חמים ממנו. הישן ניחן בהעברת המוסיקה באופן רגוע ופחות "אלים".
-ה"חדש" חזק יותר משמעותית מהישן ומסוגל להתמודד עם רמקולים קשים. זהו יתרון חד משמעי! רזרבות במגבר אף פעם לא הפריעו לי.
אין ספק שלא מעט קוראים ירימו גבה בכל הנוגע לכח שהרי המגבר מהדור הקודם חלש מהמגבר מהדור החדש וכמובן שציינתי כבר בהתחלה שמדובר בהשוואה בין חדש בגרסה החזקה לבין ישן בגרסה הבסיסית. אך חשוב לציין שהפער הכח ובדינאמיקה היה כזה שגם אם הייתי מוסיף 70 וואט ועוד קצת זרם לדור הישן הוא עדיין לא היה מתחרה בדור החדש בתחום הזה.

בסך הכל אין ספק שהשינוי בין הדורות דרמטי (אולי מידי) ואם היה נעשה בהדרגה כנראה יהיה מתקבל בפחות פליאה. חותמת הקול במגברים המשולבים החדשים שונתה לחלוטין. מחותמת קול חמימה ומנורתית לאופי מדוייק ניטרלי שיש שיאפיינו אותו כמעט אנליטי. זה שילוב מעולה לרמקולים חמים או "סגורים" באופיים אך שילוב מסוכן לרמקולים בהירים או "פתוחים" באופיים.

האם זה טוב ליהודים? חד משמעית כן ולא. נכון- זה לא מסתדר כל כך אבל קשה מאוד לשים את האצבע על מה מי מהם יותר טוב אלא אם כן נסתכל על השינוי באופן קר.
החדש מעביר יותר מידע מוסיקלי מהישן, הוא יותר מדויק ומהיר והבמה שלו בלי ספק ברורה יותר.
הישן חמים ונעים יותר לאוזן אך סובל מחסרונות שהחדש התגבר עליהן.
ולכן המסקנה שלי (ולא בלב ממש שלם) שבטווח המחיר הזה קצת קשה לקבל את הכל ויש פשרות. אני אישית מעדיף דיוק ופירוט על פני חמימות ומחסור בפרטים מהסיבה הפשוטה שניתן בהחלט לעדן אותו עם שאר הרכיבים ולהכהות את החריפות שבחדש. לעומת זאת מניסיוני קשה להוציא מידע מוסיקלי מעבר למה שהישן מספק.

במחיר הזה די קשה למצוא מגבר משולב טרנזיסטורי חזק, מפורט, דינמי ונוח למשתמש (מיקום בכוננית ללא מאוורר) ולכן הדיגיטלים מציעים פיתרון מעולה. ה- IA 180 נשמע טוב מאוד למחירו אך עדיין לא נמצא לדעתי איפה שהוא אמור להמצא. קצת יותר משקל בצליל, אופי מעט יותר נטרלי ועידון התחום הגבוה (שלדעתי טוב יותר בדור הקודם) יהפכו אותו לעוד יותר טוב ואולי לטוב ביותר בקטגוריית המחיר הזה.

ציון:

מחיר 9,700 ₪
יבוא ואחריות: אודיופריק

הרמקולים איתם נבחן ה- IA 180
הרמקולים "הקלים" – סיסטם אודיו 505
הרמקולים "הקשים" ארום קנטוס
מעבר לתגובות בפורום