מסך LCD דק ומעוצב - JVC LT-Z42DV1, ביקורת

ליאור קורן
20-11-2009 06:45

מסך ה- LCD של JVC מגיע בגודל 42" ובגוף צנום יחסית, הוא מציג תמונה ססגונית וחדה ונכנס לפעולה כאשר מוחאים לו כף.


חברת JVC חוזרת בייבוא מסודר לישראל, הפעם מגיע קו טלויזיות LCD שכולל דגמים בגודל של החל מ- 22" ועד למסך 52".

קיבלנו לידנו את דגם LTZ42DV1, בגודל 42 אינטש מסדרת ה- Slim של JVC.

LCD JVC LT-42DV1

גימור שחור לבן

גימור ה- JVC מצליח להיות יוצא דופן ביחס למסכים האחרים שבדקנו השנה, זה מתחיל במסגרת המסך שמגיעה בגימור מעט מחוספס ודמוי עור (עשוי פלסטיק), מה שמונע למעשה החזרי אור ונצנוצים כפי שקורה עם מסכי טלויזיה בעלי מסגרות מבריקות.

LCD JVC LT-42DV1


מתחת לפנל המסך, ניצב בגאון לוגו המתכת של JVC, מתחתיו נורה כחולה, את כל זה תומכת רגלית המסך שעשויה כרום מבריק.

בניגוד לחזית השחורה, הצדדים של המסך וגבו האחורי מגיעים בגימור לבן פנינה שמהווה ניגוד מעניין לעין.
במבט מהצד מתגלה כי למרות שמנגנון התאורה בדגם זה מבוסס על תאורת פלורוסנט ולא על תאורת LED, זהו עדיין אחד ממסכי ה- LCD הדקים יותר שבנמצא.
בצדדים, מגיע עובי המסך ל-ארבעה סנטימטרים, כאשר עומקו של החלק האמצעי של המסך גדול יותר ועומד על כ- 6.9 ס"מ.

LCD JVC LT-42DV1

חיבורים
סידור החיבורים מזכיר קצת את זה הקיים בסדרת B700 LED של סמסונג בכך שהוא מסודר על דופן בגב המסך, אם כי ה- JVC LT-42DV1BU כוללת גם שני חיבורי סקארט שמהווים יתרון בחיבור אל ממיר רגיל של YES או HOT.
מלבדם, יש שלוש כניסות HDMI, כניסת קומפוננט שאחד מחיבוריה הופך גם לכניסת קומפוזיט בעת הצורך ושאר החיבורים הרגילים (ללא חיבור S-Video).
בצד ימין תחתון, ניתן לראות גם יציאת אוזניות וחיבור USB.

מחבר ה- USB מאפשר להציג תמונות ולנגן קבצי מוזיקה מסוג MP3.

LCD JVC LT-42DV1


ממשק השליטה בסיסי למדי והוא מאפשר שיטוט בתיקיות של התקן הזיכרון המחובר (למשל דיסק און קי), ובחירת שירים או קבצי תמונה.

שלט רחוק
גם שלט המכשיר מגיע בגימור דומה לזה של הטלויזיה, עם גב ושוליים לבנים וחזית שחורה. בחלקו העליון, נמצא עיגול כסוף גדול שמשמש כלחצן ארבע כיווני, סביבו ישנם מספר לחצני קיצור לפונקציות כגון זום (מצבי מתיחת תמונה), כניסה לתפריטים, מעבר בין כניסות הוידאו ועוד.
הוא יכול לשמש גם כשלט אוניברסלי עבור נגני Blu-ray ומכשירים נוספים בעזרת הקלדת קודי שליטה מתאימים.

LCD JVC LT-42DV1


למחוא כפיים או לא?...

באותו היום בו הגיע מסך ה- JVC לבדיקה, החלטתי לבדוק אותו עם חומר וידאו מאתגר במיוחד... "קלטת ילדים".
בעוד ילדתי הקטנה רוקדת, ליווינו אותה במחיאות כפיים ואז נכבתה לפתע הטלויזיה, קמתי ממקומי לבדוק האם מדובר בתקלה או פיצ'ר?...

לאחר בדיקה בספר ההפעלה, התגלה כי ה- JVC מגיעה עם מערכת שליטה בסיסית הפועלת ע"י מחיאות כפיים: שלוש מחיאות כף גורמות לכיבוי או הדלקה של המסך, שתיים לביצוע השתקת הקול Mute.

ניסינו מספר פעמים לבדוק את יעילות המערכת, זה דרש אימון קטן על מנת שהטלויזיה תכיר את צליל מחיאות הכפיים, מי שמוצא את כל הענין כטרחני מדי, יוכל לבטל מנגנון זה דרך התפריט.

תפריטים

תפריטי ה- JVC אינם מסובכים יותר מדי להפעלה, תפריט כיול התמונה מאפשר לשלוט על עוצמת התאורה האחורית, שאר הפרמטרים המקובלים וגם להפעיל את מנגנוני עיבוד התמונה של דגם זה שתפקידם לשלוט על הלבן, על השחור ועל חדות התמונה.

אין אפשרות לשלוט על פרמטר הגאמה וכפי שנראה בהמשך, זה היה יכול לעזור, את מנגנון הניגודיות הדינמית בדגם הזה מומלץ להפעיל, מה שמשפר את הניגודיות במצבים רבים.
ניתן לבחור גם במצבי תמונה מוגדרים מראש, כגון Standard, Game ו- Soft שממקביל למצב Cinema במסכים אחרים.

תפריטי האודיו, מאפשרים לשלוט על טרבל, בס ופרמטרים נוספים, כמו כן, אפשר לקבוע האם יציאת האודיו הדיגיטלית תעביר אות אודיו PCM או אות דיגיטלי "מקורי" (RAW) אל רסיבר קולנוע ביתי.

LCD JVC LT-42DV1


טיונר
הדגם החדש של JVC כולל טיונר אנלוגי וגם דיגיטלי, אבל הדיגיטלי מפענח תקן שידורים של Mpeg2 בלבד, כך שהוא איתר את חמשת ערוצי ה- DTT אך לא יכל להציגם משום שהם משודרים בפורמט Mpeg4, חבל.

שידורי SD

ה- JVC מפגינה חדות טובה בערוצי הטלויזיה הרגילים, התמונה מפורטת למדי, מבלי להדגיש בדרך גם את תופעות הכיווץ.
מלבד החדות הטובה, מה שבולט במיוחד לעין היא פלטת הצבעים שמוגשת לצופה באופן עז וחי, לא עוד צבעים דהויים בשידורי SD, אלא תמונה רווית צבע (מבלי להפוך למוגזמת ולא טבעית).
שימו לב לצבעי הספות של שתי השורדות בערוץ 10, הביגוד הסגול / כחול ובכלל לצורת הצגת הצבע התוססת בתמונה.

LCD JVC LT-42DV1


חדי העין יבחינו בפספוס פה ושם של מנגנון ה- Deinterlacing ששוזר את שני שדות התמונה בשידור הישראלי, מה שמתבטא למשל בתופעה של "זיגזוג" במקומות כמו שפתי אדם מדברות, או כאשר הכתוביות בתמונה נעלמות (לפני הכתובית הבאה) לפעמים, ניתן להבחין לרגע בתופעה של "Combing" (קו אחד קיים והבא אחריו כבר לא).
אבל בסה"כ עוצמת התופעה הזו היא על הצד הקל יחסית של הענין, נמצאת במיקום טוב ביחס לממוצע.

מתיחת תמונה
תפריט כיול התמונה מאפשר להגדיר האם תוכן 4:3 יוצג ביחס המקורי או ימתח במצב Panoramic, כאשר עוברים למצב HD 1080, ניתן להגדיר בתפריט הזה האם התמונה תוצג במצב Full – Over Scan או Native.
מלבד הכיוון בתפריט זה, מציע לחצן ה- Zoom בשלט רשימה ארוכה של יחסי תמונה, בינהם מצב אוטומטי, מצב רגיל (מציג תמונת מקור), שלושה מצבי זום (אחד מהם מאפשר מקום לכתוביות) ומצב Full שמותח את תמונת ה- 4:3 בצורה שווה על כל המסך ("דמויות שמנות").
המצב שמומלץ כמובן לבחור בו לתכני 4:3 הוא Panoramic שמבצע מתיחה חכמה, תוך שהוא חותך מעט מהצד העליון והתחתון של התמונה ומותח את השוליים בצדדים. המנגנון עושה עבודה מוצלחת למדי כאשר המתיחה בצדדים מורגשת אמנם בזמן תנועות מצלמה אופקיות (Pan), אך לא בצורה חריפה מדי.

LCD JVC LT-42DV1


שידורי HD

הרושם החיובי שהתחיל בשידורים הרגילים מתעצם במעבר לוידאו אבחנה גבוהה.
החדות טובה מאוד, חושפת ומדגישה פרטים קטנים בתמונה וזה לא מגיע על חשבון גרעיניות מוגזמת.
לא הרבה מסכי טלויזיה מסוגלים ליצור אפקט של עומק וכאשר מדובר בתנאי תאורה של אור יום, עד לשלב של "בין ערביים", אז ה- JVC LT-42DV1 מסוגלת בהחלט להרשים.

LCD JVC LT-42DV1


המסך מציג אופי צבע כללי בסגנון אירופאי, קרי צבעים הנוטים לצד שנראה "חם" לעין, זאת לעומת מסכים "אסייתים" שמגיעים עם גוון כללי שנוטה יותר לצד הכחלחל "הקר" (אם כי בסולם קלווין, מדובר למעשה על ערך "טמפרטורת צבע" גבוה יותר במספרים).
גוונים של עור אנושי מוצגים בד"כ בנאמנות, לתמונה יש אופי צבע חי מאוד, אפילו תוסס.

מספר סצנות הרשימו בהחלט, למשל זו מ- "חובבים עם סגנון" שמצולמת בתוך חדר, עם תאורה מקומית, ניתן לראות שיש עומק בתמונה והצבעים עדיין "חזקים" למרות התאורה החלשה יחסית.

LCD JVC LT-42DV1


החדות בשידורי HD טובה מאוד, ניתן להבחין בפרטים רבים בתמונה, גוון הפנים הסגלגל, במקרה הזה נוצר בגלל תאורה צבעונית (באולפן...).

LCD JVC LT-42DV1

החלקת תנועה
המסך מצוייד במנגנון שקרוי 100Hz Clear Motion Drive II, לא הצלחנו למצוא דרך לשלוט או לשנות פרמטרים במנגנון דרך התפריט ולפי אופן פעולתו, נראה שהוא כוון ע"י מהנדסי JVC לכך שיחליק את התנועה, אך לא באופן מודגש מדי, כך שלא יווצר בתמונה אפקט מלאכותי מדי שמזכיר מצלמת וידאו.

נחזור לדוגמאות נוספות: גם בסרטים שאינם "הכי חדשים על המדף", כגון הסרט "אנשים מבויישים", מצליחה ה- JVC להציג צבעים עזים (כמו המעיל האדום של הגברת משמאל) ואפילו עומק מורגש.

LCD JVC LT-42DV1


כאן, בדוגמה מתוך הסרט "הילד", ניתן לראות את חדות קוי המתאר של מבנה הדיינר ואת גווני התאורה.

LCD JVC LT-42DV1


ניגודיות ושחור

היצרן מצהיר על נתון ניגודיות דינמית מכובד של 1,000,000:1, אולם התוצאה שהתקבלה בפועל היתה פחות מרשימה בהשוואה למשל לדגם שארפ LE700 שמבוסס על תאורת LED אחורית, מצד שני, אהבנו יותר את תצוגת הצבע של ה- JVC.
כפי שכתבנו מוקדם יותר, בסצנות הכוללות תאורה "בינונית" ומעלה, מצליחה ה- JVC אף להציג עומק ותלת מימדיות בתמונה, רק שבסצינות אפלות, ממד העומק נעלם.
השחור מגיע לדרגת כהות מקסימלית המזכירה אפור כהה ולא שחור אמיתי, בנוסף, בחלק מהמקרים, חלק מהמידע בחלקי התמונה הכהים הולך לאיבוד.

וחבל שכך, כי לתמונה הססגונית, היה כדאי שיצטרף גם שחור הולם.


LCD JVC LT-42DV1


דמותו של בראד פיט, ה"טרוריסט האירי" חסרה מעט פירוט באזור התמונה הימני, שם היינו שמחים לשיפור נוסף בביצועים.

LCD JVC LT-42DV1

סיכום

המותג JVC נכנס כשחקן חדש לתחום הטלויזיות בישראל, הפעם לא בדמות של דגם בודד כזה או אחר, אלא בקו מוצרים שלם.
הדגם אותו בחנו, מתייחד בעיצוב מעניין, מצב ECO (כמתבקש מכל יצרן טלויזיות בעת האחרונה...) ואפילו מבקש שתמחאו לו כפיים, לפחות שלוש פעמים...

כאשר בדקנו לעומק את איכות התמונה, אהבנו מאוד את הצבעים אותם מציג דגם זה, הם תוססים לעין, מבלי להפוך למלאכותיים, הם נותנים חיים לתמונה, הן בשידורי SD והן ב- HD. גם החדות טובה, בצירוף היכולת ליצור מדי פעם עומק מוחשי בתמונה.
מאיכות השחור פחות התלהבנו, היא בסדר, אך לא יוצאת דופן בתחום מחיר זה וגם הפירוט בחלקי התמונה הכהים מחסיר מעת לעת פרטים מסויימים.

שחקן חדש מצטרף לחבורת ה- LCD בארץ והוא בהחלט מכניס קצת צבע לעניינים. מעתה, אם אתם עוברים ליד בית ושומעים מחיאות כפיים בקצב משולש, סימן שמישהו שם מנסה להשתלט על ה- JVC שלו...


ציון:

מחיר: 12,360 ש"ח
אחריות: אס ג'י אלקטרוניקה (SG)

בעד
: תמונה ססגונית בצבעיה, חדות, חיבורי סקארט, גימיק בדמות הפעלה ע"י מחיאות כפיים.
נגד: השחור והפירוט בחלקים הכהים פחות טובים בהשוואה למסכי ה- LED

צילומים: ליאור קורן

מפרט טכני - JVC LT-42DV1 Review
דגם LT42DV1BU
גודל מסך: 42"
יחס מסך: 16:9
רזולוציה: 1920X1080 פיקסלים
ניגודיות דינמית: 1,000,000:1
ניגודיות טבעית: 1,400:1

בהירות: 500cd/m2
זמן תגובה: 8ms
מנגנון החלקת תנועה: 100Hz
תמיכה בשידור: HDMI 60p/50p/30p/24p,Component 60/p/50p
טיונר לשידורי DTT: לא פועל בישראל
חיבורים - וידאו: RF,1XAV In/1XComponent/RGB-PC/3XHDMI 1.3
חיבורים - אודיו: יציאת אוזניות, יציאה אופטית דיגיטלית, כניסת RCA סטריאו.
כניסת USB לצפיה בתמונות והאזנה ל- MP3
מידות כולל סטנד: רוחב 985 מ"מ, גובה 675 מ"מ, עומק כולל סטנד שולחני 278 מ"מ
צריכת חשמל: 225 וואט (ממוצעת)
משקל: 18.6 ק"ג כולל סטנד

מעבר לתגובות בפורום