רסיבר קולנוע ביתי - Nad T747, ביקורת

אלי כרמי
16-11-2009 06:30

הרסיבר מדגם T747 של NAD תומך בכל פורמטי אודיו HD החדשים, לא פוסח גם על מוזיקה בסטריאו וכמו תמיד מצטיין בשירה. בנוסף, הוא כולל המרת וידאו טובה ומבחר חיבורים מספק. ביקורת.


התחלה בסטריאו

מגבר הסטריאו הראשון שלי היה מתוצרת NAD, זה היה לפני שנים רבות, אך המגבר עדיין משרת את אחי נאמנה. אני החלפתי מאז כבר מספר מגברים, במקביל ל- NAD שהחליפה מספר יבואנים בארץ.

כיום, כאשר מוצרי החברה משווקים ע"י טופ אודיו ורסיבר קולנוע ביתי חדש של NAD מדגם T747 הגיע אלי לסיקור, אני מרגיש  שאני סוגר מעגל קטן.
בדומה למגבר הראשון שלי, כך גם הרסיבר הזה אינו מתהדר בנוצות ובשאר נוצצים אלא מציג חזות סולידית ומינימליסטית ומשדר את המסר שאומר כי "מה שחשוב זה מה שאני עושה בפועל ולא איך שאני לבוש".

מראה וחיבורים

על מנת שלא להותיר ספק, נדגיש כי ה- T747 אינו רסיבר מכוער כלל וכלל, הוא מעוצב בקווים נקיים ופשוטים שיכולים להתאים לסגנון העיצוב המודרני של הסלון העכשווי. בחלקו התחתון מימין, מתחת למכסה קטן נמצאות כניסות אודיו (ימין ושמאל), קומפוננט, S-Video כמו גם אודיו אופטי וכן כניסת מיקרופון כיול.  
חלקו העליון של הרסיבר, מציג מספר כפתורים קטן ותצוגה שמספקת את המידע באופן ברור ובצבע אחיד – כאמור נוצצים ונוצות לא תמצאו כאן.

בחלקו האחורי ניתן לראות את רוב הכניסות והיציאות, מחולקות על פי קטגוריות של כניסות ממקורות שונים, יציאות לרמקולים, יציאות PRE, וכניסות ויציאות דיגיטליות עבור אודיו ווידאו.

NAD T747


בחלק זה, ניתן לראות כי לא הושמט שום חיבור חשוב: על חלק הוידאו אחראיות ארבע כניסות HDMI ויציאה אחת, כמו גם כניסות וידאו אנלוגיות, ה- T747 מבצע Upscale על אותות וידאו SD ומשמש כ- Repeater דרך כניסות ה- HDMI (מחלץ את אות האודיו ומעביר את אות הוידאו כמו שהוא לטלויזיה / מקרן).

בחלק של חיבורי האודיו, ניתן לראות 7.1 כניסות אודיו לפרוססורים עתידיים וגם 7.1 יציאות Pre Out לחיבור אל מגברים חיצוניים.

בנוסף, ישנם חיבורי IR ו- RS232 שמתאימים לאפליקציות בית חכם וגם כניסה לתחנת עגינה של אייפוד.

כיול והגדרות

לאחר חיבור רמקולים (עד 7 רמקולים וסאב וופר), מקורות לאודיו ווידאו וכן מסך בצורה המקובלת כמו בכל רסיבר מודרני מגיע זמן הכיול האקוסטי בעזרת מיקרופון המיועד לכך. מומלץ להתרחק מהחדר היות ובמשך תהליך זה יש לשמור על שקט, בנוסף, צלילי הרמקולים מגיעים לרמת רעש חזקה שאינה סימפטית לאוזניים קרובות.
התהליך אורך מספר דקות ובסופו מכייל עבור נקודת האזנה עיקרית אחת. בסופו של תהליך התוצאה שהתקבלה סיפקה בהחלט חוויה שמיעה טובה וכלל לא היה צורך לשנות דבר בהגדרות הרמקולים שנקבעו באופן אוטומטי.

NAD T747


הגדרת כניסות וידאו
רסיברים חדישים לקולנוע ביתי, מאפשרים הגדרת כניסות גמישה מה שאומר עבור כל כניסה וירטואלית מסוימת ניתן להגדיר אלו מקורות יהיו עבור האודיו והוידיאו וכיצד להתייחס ליציאת הוידיאו. ה T747 לא שונה בכך ומאפשר לעשות זאת ע"י ממשק גרפי יפה על גבי המסך. הניווט בממשק זה מתבצע בעזרת השלט והוא לא הכי אינטואיטיבי (בחירה מתבצעת בעזרת חץ ימין ולא Enter למשל), אך יש להגדיר את הרסיבר רק פעם אחת למזלנו.


NAD T747


שלט רחוק
השלט הינו צר, ארוך ומעוגל בחלקו התחתון עם משקל טוב ואיזון ביד. לחצני השלט הינם מרווחים ובעלי תחושה טובה דבר מאפשר שימוש נוח ללא לחיצות שגויות. חבל שבזמן השימוש בו מואר רק המקש שמראה כי שלט פועל כעת במצב שליטה על מגבר או ציוד אחר של NAD במידה ויש ברשותכם.

יכולות וידיאו

רסיבר קולנוע ביתי משמש כיום כמרכזיית החיבורים עבור כל מקורות הוידאו / אודיו, בשנים האחרונות, הפכו הרסיברים גם לממתגי אותות הוידיאו. ה- 747T מאפשר העברת אות וידיאו דרך חיבורי HDMI. 
Upscaling של מקורות SD לאיכות 1080p מתבצע בעזרת מעבד Faroudja DCDi והוא עושה עבודה טובה בנושא עם יכולת החלקת תמונה טובה וזאת ללא גרעיניות בולטת לעין, זאת בניגוד למספר רסיברים בטווח מחיר דומה שבדקנו בעבר.

NAD T747


Upscale
השוונו את יכולת Upscale הוידאו מול ממיר Yes HD, כאשר הממיר מחובר דרך HDMI ישירות לטלויזיה ואילו הרסיבר מקבל אות S-Video מהממיר (שאמור להיות נחות יותר בהשוואה) ומוציא אות שעבר Upscale דרך יציאת ה- HDMI אל המסך.
התמונה דרך ה- NAD מתגלה כחלקה יותר, מעט פחות מפורטת וחדה מאשר התמונה בחיבור ישיר של הממיר, אבל היא בהחלט מחליקה חלק מבעיות השידור בארץ ולעינינו נראתה טובה יותר.
ה- NAD הצליח להחליק באופן מוצלח, למשל קוי שיער אנושי שנראו מזוגזגים דרך הממיר וישרים דרך הרסיבר.

איכות צליל

היו לא מעט ויכוחים בעבר על השאלה "האם יש מושג שנקרא צליל אנגלי קלאסי", אם תשאלו אותנו, נראה שה- T747 של נאד אכן נוטה לכיוון הזה, עם צליל שמבקש להיות "רגוע" למדי בטונים הגבוהים ועם נטיה למיד-בס בשרני שמקנה נפח ומשקל מורגש בחדר.

קולנוע ביתי

NAD T747
מחול הפגיונות DVD, פורמט DTS
משחק האיקו מציג תמונת סאונד גדולה עם הדגשה קלה בתחום המיד באס וגבוהים מעודנים. כך גם בהמשך הסצנה בדו קרב החרבות נשמע טבעי ונכון, אך לא בומבסטי ומרשים כמו ברסיברים אחרים.

מטריקס DVD, פורמט DOLBY DIGITAL
הפריצה לשחרר את מורפיוס, קרב היריות המרשים עם הרבה אקשן כאשר רוב הזמן מוזיקת הרקע נבלעת בהמולה מסביב וגם רעש היריות נשמע עמום מעט, אך שריקות הכדורים בחלל נשמעות טוב וברור, כך גם הקולות האנושיים בזמן המאבק שנשמעים ברור וצלילי נפילת התרמילים מסביב.

אריק קלפטון Unplug DVD, פורמט DOLBY DIGITAL
בשירLyla  המכשיר מציג תמונת סאונה טובה ומאוזנת יחסית עם הפרדת צלילים טובה וחלוקה טובה בין הרמקולים הקדמיים והאחוריים – במוזיקה המכשיר מעביר היטב את החוויה.

רד הוט צילי פפר בהופעה חיה DVD, פורמט DTS
השיר "מתחת לגשר" מוצג עם קהל מריע מהרמקולים האחוריים וגם קצת מהקדמיים. מתקבלת הרגשה שצופה נמצא בתוך הקהל במיקום טוב, שומעים גם היטב ואופן חד וברור את השירה והלהקה גם בפתיחה השקטה של השיר וגם בהמשך שמתגבר, חוויה אמיתית.  

סלין דיון – לילה בלאס ווגאס – Dolby TrueHD
קולה של סלין נשמע עגול, מלא וצלול, בדיוק במידה הנכונה לטעמנו, קולה עולה בחלל החדר, אך הקהל פחות מוחשי מהרצוי, כשעולה המנגינה, מורגש חוסר מסוים של אווריריות בצלילים, ה- NAD מחליק חלק מאפקט ההדהוד באולם, חוץ מצליל התופים שנשמע עמוק ובשרני.

שעת שיא 3 – DTS Master Audio
קטע מרדף האופנועים ברחובות פריז, גם כאן, הבסים בפסקול הסרט עמוקים ומורגשים בבטן וחלק מהצלילים הגבוהים מעט "מוחלקים", החצוצרות אמינות ובעלות גוף.
צליל האגרופים והמכות בתגרה שמתרחשת בתוך המונית, מעט עדינות לטעמנו, כמו גם קולותיהם של המשתתפים.

רמבו 4 – פסקול DTS Master Audio
בקטע אורגיית ההרג ההמוני לקראת סיום הסרט, אנו מקבלים בומבסטיות "לפנים", רמבו הגיבור קוצר בשורות האויבים בעזרת מכונת יריה אימתנית וקולות הירי דופקים בחדר ללא הרף.
מעט מפרטי ההתרחשויות נשמעים חלשים ביחס ל-"ירי הכללי" והתחושה שמתקבלת היא שקולות ההדף מכל עבר חולשים על שאר ההתרחשות בסצנה.

קטע מוזיקלי Daybreak מתוך דיסק הדגמה DTS Master Audio
ה- NAD T747 מציג את הקטע הזה באופן מוזיקלי ומענג, כאשר צלילי האורגן צפים בחלל החדר, ביחד עם צלילי פריטת הגיטרה, המצילות נשמעות מעט דקות ומחוספסות, אך קולו של הסולן מקבל נפח (בחלק מהרסיברים שבדקנו בעבר, קולו נשמע דק מדי) והתוצאה הכללית מוצלחת מאוד.

NAD T747

סטריאו

כאן, ה- NAD בהחלט הפתיע לטובה, עם צליל בעל אופי מהנה וקצבי.

Mother מתוך "החומה" של פינק פלויד
קול הסולן שולט ברמה, הגיטרה נפרשת כשהיא ברורה מאוד לאוזן, אם כי מעט עוקצנית, בס גיטרת הבס הינו עמוק ובעל גוף מלא, אפילו מהדהד מעט בחדר.
תוף הרגל מודגש ומורגש והגיטרה החשמלית שנכנסת לסצינה, גם היא מעט עוקצנית, אבל קולה מלא והכל מופיע הצגה דינמית שיודעת לרגש.

אבישי כהן, קטע 4 מתוך Continuo
גם כאן הבס עמוק והקונטרה בס מופיע כשצלילו מופרד מהשאר וברור, המצילות מעט מבולגנות וחסרות עידון, יש תחושה ברורה של קצב עם מיד בס "שמנמן" ומודגש.

NAD T747

סיכום

המכשירים של NAD נתפסו אצלי מאז ומתמיד כמוצלחים במוזיקה, גם ה- T747 משאיר לי טעם טוב בנושא עם יכולת להעביר את החוויה המוזיקלית בצורה מאוזנת יחסית ועם אפקט של במת צליל טובה בחדר.


בסעיף של קולנוע ביתי הוא ממשיך להעביר את המסר היטב, כאשר הוא שם דגש קל בתחום המיד-באס אך עדיין מרגיש באופן יחסי מאוזן ונכון; אופי הצליל הכללי נוטה יותר לאיזון ונפח בתדרים האמצעיים – נמוכים ופחות פתיחות בתדרים הגבוהים, מה שעלול להציג אותו כ-"מצטנע" יותר בתדרים הגבוהים, לעומת למשל ה- פיוניר LX51 שהציג פתיחות שחשפה כל פרט בהדגשה לאוזני הצופה.

עם קווים נקיים ועיצוב פשוט אך מודרני, יכול להיות שהרסיבר הזה לא ימשוך יותר מידי תשומת לב בסלון, אך הוא בפרוש יכול להוות פתרון מוצלח כמכשיר המרכזי במערכת קולנוע ביתי מודרנית.
 

ציון:

בעד: המרת וידיאו, יציאות Pre out, מוצלח במוזיקה וקצבי בקולנוע ביתי.

נגד: הצלילים הגבוהים לא תמיד בולטים מספיק בקולנוע ביתי.

מחיר: 6,990 ₪
תחנת עגינה ל-iPod מדגם iPD-2 במחיר 990 ₪
אחריות: טופ אודיו

חלל הבדיקה: ברוחב 3.5 מטרים, אך נפתח לחלל באורך כולל של 8 מטרים. אורך כ- 3.7 מטרים.

מערכת הבדיקה

רמקולים קדמיים: Totem Hawk / Acoustic Zen Adagio
סראונד: AR 206
סנטר: Gale gold monitor

סאבוופר: PSB Subsonic 5i

מפרט: NAD T747 Review


הגברה
Power output stereo, 8 ohms    2 x 110W
Simultaneous power output surround mode    7 x 60W
Total Harmonic Distortion    at rated power    0.08%
Frequency response    5Hz-20kHz    ±0.5dB

פורמטי אודיו
Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio lossless decoding
Dolby Digital Plus, ProLogic IIx, DTS HD High Resolution Audio, Digital Surround 96/24, Neo:6
EARS surround, Enhanced Stereo, Dolby Virtual
5 Custom AV Presets allow instant recall of unique speaker settings, listening mode, and tone settings
AM/FM Tuner with 60 Presets (30 AM and 30 FM presets)

חיבורים
4 HDMI Inputs with Repeater Function
Analogue Video Inputs are converted to digital HDMI Output
SD signals are converted to HD up to 1080p with onboard Faroudja DCDi Processing
6 Analogue Audio Inputs, plus 7.1 analogue input
2 Optical and 2 Coax Digital Audio Inputs
4 Analogue Video (S-Video and Composite) and 3 Component Video inputs
Front Panel Inputs for games, cameras, etc. include S-Video and Composite Video, Analogue Audio, Optical Digital Audio
2 Digital Outputs; 1 Optical, 1 Coax
Zone 2 AV Output with independent Source and Volume setting
2 IR Inputs, 1 IR Output
RS-232 port interface to advanced control systems
12V Trigger Out
AVR 3 Remote; 4 Device Control with NAD code library
ZR 5 Second Zone Remote

מידות
Gross Dimensions (W×H×D)    435 x 167 x 394mm
משקל: 13.3 ק"ג


מעבר לתגובות בפורום