ביקורת: מחשב נטבוק Asus Eee PC - 1005-HA

אביחי אפוטה
11-11-2009 06:49

Asus ממשיכה לחדש עם קו מחשבי הנטבוק מסדרת ה- Eee PC. ה- 1005 HA זוכה גם הוא לעיצוב "צדפה" עם הבטחה של Asus על שליטה בביצועי המעבד ושימוש של עד 10.5 שעות ללא טעינת סוללה. בדקנו.


טרנד ה- "נטבוקים" רחוק מלהפוך לאפיזודה חולפת. קשה כיום לזכור את כל הסוגים והמינים של המחשבים הקטנטנים שצצים להם בכל מקום: ברכבת, בבית הקפה, בביה"ס או באוניברסיטה, תמיד תמצאו מישהו ששולף מחשב זעיר ומעוצב, גולש, "מצ"וטט", מעדכן סטטוס, שולח מייל ולאחר מכן מקפל וזורק את הנטבוק בתיק כאילו היה מחשבון כיס.
עם מחירים אטרקטיביים, שלל תוספות ועיצובים ששמים דגם על נוחות וקלות שימוש - לא פלא שהתחום הזה צובר תאוצה וחביב מאוד על כל מי שמבקש לבצע פעולות בסיסיות, יומיומיות על מחשב במינימום מאמץ ובעלות שווה לכל כיס. כזה הוא ה- HA 1005 מסדרת ה- Eee PC.

צדפה

ה- 1005 של אסוס מקבל את הכינוי Shell PC (צדפה) וזה מכיוון שקו העיצוב שלו דומה מאוד לצורת צדפה - שטוח בחלקו העליון ושמנמן בתחתית. ה- HA 1005 מגיע ב- 4 צבעים אפשריים (שחור, לבן, כחול כהה וורוד) ובגימור מבריק. כיאה ל- "נטבוק" אמיתי רוחבו עומד על קצת יותר מ- 26 ס"מ, אורכו כמעט 18 ס"מ, עוביו כ- 3.8 ס"מ והוא שוקל 1.2 ק"ג. דווקא בנתון המשקל של ה- 1005 ישנה קצת חריגה ממשקל טיפוסי של "נטבוק" והוא מטפס לעבר הרף העליון בקטגוריה.

ל- 1005 יש שלוש כניסות USB 2.0 (שתיים בצד ימין ואחת בצד שמאל), כניסת רשת (LAN), יציאת VGA, כניסת מיקרופון ויציאת אוזניות סטנדרטיות (3.5 מ"מ) וגם קורא כרטיסי זיכרון מסוג SD. בנוסף, ישנה מצלמת אינטרנט מובנית של 1.3 מגה פיקסלים משולבת מיקרופון בראש המסך. אין צורך ביותר מאלו. כשפותחים את המחשב מתגלה מסך בגודל 10.1 אינטש. רזולוציית המקסימום שלו היא 768X1024 פיקסלים אך היא לא מתאימה לגודל הפיזי של המסך ולכן ההגדרה האופטימאלית שלו תהיה 600X1024 פיקסלים. כמו כן, המסך מגיע עם ציפוי מבריק שנותן אפקט של תמונה חדה יותר בצבעים אך בזמן עבודה בחוץ, השמש עלולה להקשות על הראות.

Asus 1005 HA

על לחצנים ורגש

המקלדת של ה- 1005 טובה ונוחה מאוד ביחס לסוג הזה של מחשבים זעירים. פריסת המקשים דומה מאוד לזו של מחשבים ניידים גדולים יותר וגם העיצוב וחיתוך המקשים נוח מאוד להקלדה מהירה עם פידבק נוקשה יחסית לכל נקישה שמונע הקלדות לא רצויות. מה שיותר שנוי במחלוקת בהתרשמות שלי מהמחשב נוגע יותר למשטח העכבר (Touch Pad) וללחצנים שלו. מצד אחד המשטח מרגיש נהדר על האצבע, במיוחד בשל העובדה שהוא תחום בבליטות מחוספסות אך לא היה מזיק אילו הוא היה רגיש יותר לתנועה וזה למרות שהגדרות המשטח כוונו לרגישות מקסימאלית. מה שאכזב יותר היו כפתורי העכבר: הלחצן הימני והשמאלי מגיעים במבנה של לחצן יחיד - ארוך וכסוף שכל צד שלו אחראי על הקליק הימני או השמאלי. זה רעיון שהיה יכול להיות עיצובי ונוח כאחד אבל כנראה שהוא תוכנן למרימי משקולות או לאנשים שסובלים מעודף משקל באצבעותיהם. קשה מאוד לעבוד עם הלחצנים הללו באופן רציף וזורם מכיוון שצריך ללחוץ עליהם חזק מאוד. למזלנו קיים קליק שמאלי על משטח העכבר, מה שחסך לנו עוגמת נפש מיותרת.

Asus 1005 HA

ביצועים

כשבאים לעבוד עם מחשב נייד מסוג "נטבוק" יש להנמיך ציפיות מראש. לא שהנטבוקים עלובים באופן מוחלט מבחינת הביצועים אלא שבהשוואה מול מחשב נייח חזק מאוד וניידים מובילים סטנדרטיים ישנה ירידה של כמה מדרגות בביצועים שניתן להפיק מ-נטבוק כזה או אחר. כפי שציינתי בתחילת הסקירה, אלו מחשבים שמיועדים עבור ביצוע פעולות בסיסיות ואין לצפות מהם ליותר מדי - אבל כן צריך לצפות שיעשו את העבודה כמו שצריך.

כמו רוב ה- "נטבוקים" בשוק, גם ה- HA 1005 מצויד במעבד Atom של Intel מהדגם החדש יותר - ה-  N280 במהירות של 1.66GHz. זהו מעבד כפול ליבה, משמע הוא בעל ליבה פיזית אחת אבל מבצע 2 פעולות בו-זמנית ככה שמערכת ההפעלה (Windows XP במקרה הזה) מזהה למעשה 2 ליבות. יחד עם זאת המחשב מגיע עם GB1 זיכרון של RAM DDR2, במהירות Ghz1.67. הכונן הקשיח מגיע בנפח של GB160 ועוד GB10 של אכסון מקוון בהרשמה לשירות ה- Eee on-line Storge של Asus. כרטיס המסך של ה- HA 1005  סטנדרטי לחלוטין והוא משולב בלוח האם של Intel (GMA 950). עוד אפשר למצוא במחשב זה קישוריות WLAN בתקן b/g/n וקישוריות Bluetooth מובנה.

מתכוונן למאמץ

שני הדברים המעניינים ביותר ב- Eee החדש הם אפשרות Over-Clocking (המהרת המעבד) המובנה במחשב ואורך זמן הסוללה שלו.

ה- HA 1005 הוא בין הבודדים מתחום הנטבוקים שכולל בתוכו אפשרות מובנית של "המהרת המעבד" (אופציה זו קיימת גם בדגם ה- HA 1101 של Asus). מה זה "המהרת מעבד" (Over-Clocking)? ובכן, מעבדים עובדים על מחזורי שעון במהירות מסוימת, ופעולה של שינוי מחזורי השעון כלפי מעלה גורמת למעבד לעבוד יותר מהר. באופן כללי זה עולם של משתמשים מתקדמים יותר במחשבים ולרוב זה נעשה בצורה מתוחכמת במטרה להוציא את המיץ למעבדים שתוכננו על-ידי היצרן שלהם לעבוד במהירות מסוימת בכדי לשמור על יציבות המערכת. במקרה של ה- HA 1005, Asus אפשרו את האופציה הזו כך שתהיה זמינה למשתמש בלחיצת שני כפתורים בהתאם לאופי השימוש שלו במחשב. כך לדוגמא, כשלוחצים על מקש ה- Fn (Function) ועל מקש הרווח, יופיע חיווי על המסך של המצב בו נמצא המעבד. ניתן לעבור בין 4 מצבי OC (Over Clocking): שמירת סוללה (Power saving), ביצועים גבוהים (Hi Performance), ביצועים גבוהים אוטומטיים (Auto Hi Performance) ו- "סופר" ביצועים (Super Hi Performance). מה קורה בפועל?

Asus 1005 HA


במצב של שמירת סוללה המעבד עובר לעבוד במהירות של Mhz 850. אם עולים לביצועים גבוהים אז המעבד עובר למהירות של Mhz 1000 (או Ghz 1) ובמצב מקסימלי המעבד נותן את כל מה שיש לו ויותר -Ghz 1.6-1.7. ניסינו מספר פעולות שונות במצבים שונים ואין שום ספק - זה עובד, עם השפעה מורגשת. בכמעט כל דבר שהפעלנו/פתחנו (דפדפן, נגן מוסיקה/ווידיאו, תוכנות מסרים שונות וכו") הורגשה תגובה מהירה יותר של מערכת ההפעלה וכן פחות תקיעות וזמני המתנה. יחד עם זאת, כשניסינו להריץ קבצי וידיאו בפורמטים מאתגרים וכבדים של HD, גם מצב ה- OC המקסימאלי לא הועיל והסרטים תמיד גמגמו.

אליה וקוץ בה

Asus 1005 HA
ענין נוסף מעניין הוא זמן הסוללה, זהו פרמטר שנקשר באופן ישיר למנגנון ה- Over Clocking שמובנה במחשב. מן הסתם "המהרה" של המעבד אל מעבר למהירות הסטנדרטית שלו, גם אם לא בהרבה, תוביל לצריכת זרם גבוה יותר מה שיקצר את חיי הסוללה. אחד הדברים הבעייתיים ביותר בכל מחשב נייד ולא רק "נטבוק" הוא ענין הסוללה שנגמרת מהר. ובכן ה- HA 1005, מבטיחים לנו ב- Asus, אמור להחזיק מעמד ללא טעינה כ- 10.5 שעות. לא פחות. בפועל? הם ממש קרובים וגם זה מעולה. יצא שעבדנו על המחשב שעות ארוכות במשך 3 ימים מבלי שהוא פזל בכלל לכיוון המטען שלו.

הקוץ שבאליה מגיע כאשר משתמשים באופן תדיר ב- OC המובנה להאצת הביצועים. במקרה כזה, ה- HA 1005 הפך להיות צמא לחשמל ובקושי החזיק שעות ספורות. לכן, צריך לדעת כיצד להתאים את אופי השימוש במחשב אל התפוקה שלו בכדי להשיג מקסימום ביצועים במינימום צריכת סוללה.

סיכום

סדרת ה- Eee PC של Asus הולכת ומשתפרת מדגם לדגם. אני התחברתי לעבודה עם ה- 1005HA והוא גרם לי גם לא מעט בעיות במהלך הרצאות שונות במכללה שבה אני לומד ("וואו, איזה חמוד! תביא לראות!" וכד'...).

עיצוב נוח, שליטה בביצועי המעבד וחיי סוללה ארוכים מאוד ביחס למתחרים – מביאים אותו לתואר אחד ה- "נטבוקים" הטובים שנתקלתי בהם. נכון, יש פה ושם מספר דברים שכן הייתי משנה בו (כגון כל נושא ה- Touch Pad) אבל שום דבר לא מושלם - והוא ממש קרוב לזה.

ציון:

מחיר: 2,100 ₪

אחריות: שנה אחת של רונלייט

מה בקופסא - מחשב נייד Asus Eee PC - 1005 HA

מטען חשמלי
נרתיק כיסוי
תקליטור תוכנות
מערכת הפעלה מותקנת: Windows XP - Home Edition
מדריך הפעלה מהירה

מעבר לתגובות בפורום